/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Samsung amerikaner køleskab kokser!
Fra : Angelmom
Vist : 890 gange
40 point
Dato : 20-07-12 21:36

Hejsa. Er ny herinde og håber der sidder nogen garvede kølemontører/hvidevarer experter og kan hjælpe. Vi har afhentet et Samsung amerikaner køleskab, model sr-s 2229 css. Vi tilslutter det og det kører fint i 14 dage. Pludselig en morgen står det på plusgrader i displayet. Vi tager strømmen fra det, sætter til igen, og køleskabet starter, og køler til korrekt temperatur. Dette fortsætter i nogen dage. Pludselig ser det ud til at køre fint igen, indtil vi lægger mærke til at der ikke er de grader i hverken køl eller frys som der står i displayet. Vi tager strømmen, sætter til igen, og de korrekte temperaturers vises og skabet går i gang med at køle til indstillede temperature. Nu efter en måned, gad vi ikke hive strøm til og fra, og besluttede os at skulle det ad og se om der var noget umiddelbart iøjenfaldende. Bag fordamperen i både køl og frys var fuldstændig til-iset! Umiddelbart fortalte det os at det måtte være afrimningsvarmelegemet, kan det passe? Det er meste fryseren der ter sig helt åndsvagt, køleskabet viger kun et par grader. Og det skal lige siges at så snart strømmen har været fra i tyve sekunder, gør skabet alt hvad det skal, og kompressoren slår også fra når den når de rigtige temperature, og starter igen når temp stiger, men formår åbenbart ikke at køle det før strømmen igen har været fra. Ydermere, så må der vel også være en eller anden fejl i korrespondancen mellem display og temperatur føler? Den måler jo rigtigt mens det køler ned, men herefter viser displayet ikke rigtigt når garderne stiger? Hjææææælp, er meget forvirret....

Kommentar
Fra : Angelmom

Dato : 20-07-12 21:38

Det skal forresten lige siges at vi har af-iset alt den is vi fandt bag på fordamperen i begge sider af skabet, og det har ikke gjort noget for at holde temperaturen, dog virker displayet som om det følger med nu.....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-07-12 23:57

Hvis det ikke står præcis i lod og water, lukker døren ikke perfekt, og så vil det rime til meget hurtigt. Hvis der ligger står noget i skabet, som forhindrer, at det lukker perfekt, har I samme situation.
Prøv med et tyndt stykke stift karton eller plastic, om der kan komme noget imellem fast kant og gummiliste hele vejen rundt, når der skulle være lukket. Fjern forhindringer og stil i lod OG i water.
vh
pbp

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 21-07-12 00:00
Kommentar
Fra : 1901

Dato : 21-07-12 00:40

http://samsungfridgefreezerproblems.co.uk/rs20-and-rsa1/sr-s-symptoms/

pkt. 5 på siden som linket til passer vist meget godt på symptonerne......

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-07-12 10:33

Det anbefales at når man sætter et nyt køleskab op skal man lade det stå et døgn inden man tilslutter det.

Det er noget med "vædskebalancen".

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-07-12 11:17

Om der er noget galt med display'et skal jeg ikke kunne sige, men der er formentlig en elektronisk termostat til at styre det hele. Det er Fanden selv, der har skabt de termostater. De gamle mekaniske termostater var meget mere stabile. De nye elektroniske kan svinge i et alm . køleskab fra 0 til 10 grader.
På nogle skabe, er der koblet et varmelegme på fordamperen til at afrime med. Det fungerer på den måde, at når temp. er nået, slår termostaten fra og kobler varmelegemet til. Når termostaten så "får besked på", at der er for varmt i skabet og slår komp. til, slår det varmelegemet fra.

At et skab skal stå i 24 timer, ja det tager det da ingen skade af - hvis det har ligget ned i nogle døgn, ellers er et par timer efter opstilling nok.

At et skab skal st 100% i lod, har ikke den store betydning. Motoren inde i komp, sidder ophængt i tre stålfjedre, som selv vil såtte sig i den rigtige stilling, men det er kun kodt, at det står rigtigt.

Kommentar
Fra : Angelmom

Dato : 21-07-12 20:49

Pbp-1: det er 100 % i lod og Walter, og listerne er tjekket og er ok.
1901: Jeg kan ikke se youtube videoen. Det andet link, der har vi været inde, men det er lidt suspekt at de viL sælge en et helt kit til 8 forskellige problemer. Jeg er da sikker på det sikkert løser problemet, men der står jo intet om hvilken dims der reparerer hvilket problem? Vi har jo ikke alle problemerne der står, egentlig kun to. Og så vidt jeg kan se er der to sensorer og et afrimningsvarmelegeme?
LuffeA; Skabet stod op i to døgn inden vi tilsluttede det.
Alka; ja der kan helt sikkert godt være nogen termostater indblandet, men kan det være det eneste? Hvis det fryser til ved fordamperen, så virker varmelegemet vel ikke?

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 21-07-12 23:00

Prøv at ohme varmelegemet igennem og se om den virker. Det kan være hvis den ikke virker, så vil den stå og vente på at afrimningen bliver færdig (afrimningsføler skal nå + grader) hvilket vil tage meget lang tid når der er is omkring den. Når du så tar spændingen fra afbryder du afrimningscyklusen og den kører som den skal indtil næste gang den skal afrime....

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-07-12 15:40

Varmelegemet behøver ikke at være i udu, det kan være termostaten, men naturligvis, kan varmelegemet være "stået af".

Jeg regner ikke med, at du er i den kategori af mennesker, der lader køleskabsdøren stå åben, mens der smøres madpakker osv. for så kører komp hele tiden og skabet kan ikke nå at afrime! Det er de mærkligste ting, jeg har være ude for, da jeg kørte og servicerede private for Brdr. Gram. Fx stikket sat i kontakten, men ikke tændt for strømmen. Lyset er tændt hele tiden inde i køleskabet - hvordan kan I se det? Jo for hver gang vi åbner døren, er der lys i køleskabet!

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 31-07-12 20:13

Fandt du problemet?