/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forældesag - barn nu i tyskland...!
Fra : Ysseven
Vist : 665 gange
100 point
Dato : 20-07-12 19:10

Hej derude,

Jeg efterlyser links og/eller råd til følgende kringlede sag, som jeg ikke selv har kunne google noget umiddelbart svar til:

Et par har boet sammen i nogle år, og får så et barn for ca. 1½ år siden. Mor er tysk, far er dansk - og mor overtaler far til at hun skal føde i Tyskland (de bor tæt på grænsen). Far er registreret på fødselsattesten, men har ikke forældremyndighed.

For få dage dage siden sender mor en sms til far: Jeg er flyttet til Tyskland og har taget barnet med. Mor er uden job, men alligevel er barnet meget overladt til sig selv på mange områder, med mindre farmor besøger hende (3-4 gange om ugen) eller far er hjemme fra job.

Mor er psykisk ustabil, snitter i sig selv, har været tvangsfjernet som ung, har taget stoffer og er dømt i narkosag - og kan ikke sammen med sin egen mor eller stedfar (som også er "lidt speciel"), som nu skal aflaste mor...

Far er dybt fortvivlet og bekymret for datteren - og på mandag tager vi til "Jugendamt", som er myndigheds-modstykket til vores Statsforvaltning, for at høre, hvad der kan gøres efter tyske regler.

Men er der nogen herinde, som kender noget til den slags sager? Det er en jungle...

Målet er helt klart, at far skal have forældremyndighed og barnet tilbage i vante og trygge rammer.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 20-07-12 19:55
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 20-07-12 19:56
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 20-07-12 19:59

Måske kan denne side også have din interesse?

http://delebarn.dk/OMDELEBARNDK/Hvaderdelebarndk.aspx

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-07-12 23:34

Du skriver ikke om parret er gift. I fald de ikke er gift har faderen ingen rettigheder i denne sammenhæng. De nærmeste bedsteforældre kan have en mulighed for at få tilkendt forældremyndighed. Ellers går sagen over forvaltningen og barnet får tildelt plejeforældre. Personligt synes jeg det er yderst kønsdiskriminerende, at loven er indrettet sådan. Måske kan faderen få en vis ret hvis der har været et samliv i mange år med barnet. Jeg tror loven er den samme på den anden side af grænsen.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-07-12 08:53

Tak for de forskellige input...

Nej, de er/var ikke gift, kun samboende, men de har boet sammen i adskillige år forud forud for barnet og i hele barnets 1½ års levetid.

Der er under nattens googling dukket lidt positivt op: I Tyskland har en forældre ikke ret til at se sit barn, men derimod PLIGT = barnet har RET til at se sin far...!

D.v.s., at hvis mor modsætter sig, så kan det medføre straf m.v. - og det er da altid en sølle trøst. Og så ser det ud til, at der i de seneste år er sket en markant stigning i sager, hvor forældre-myndigheden er tilkendt den anden forælder, fordi man var bekymret for svigt og lignende.

Men jeg håber fortsat, at der kigger nogen forbi, som ved lidt mere eller har prøvet noget lignende.

Måske kender nogen herinde en knaldgod advokat på området? Det er sådan set lige meget, om advokaten kommer fra nord eller syd for grænsen, bare vedkommende brænder for området...!!

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-07-12 21:17

Jeg synes, du skal kigge nærmere på de to links, jeg har sendt dig og evt. stille dine spørgsmål her:

http://delebarn.dk/RAringDGIVNINGEN/vis/tabid/248/author/elisabet/Default.aspx

Jeg tror, der er større chance for at få kvalificeret input dér.

Pøj pøj med sagen - jeg håber, du får held med det.