/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
En god marinade til sild?
Fra : o.v.n.
Vist : 611 gange
100 point
Dato : 19-07-12 20:16

Fiskehandleren havde masser af sildefiletter i dag nu har jeg spist stegte sild med nye kartofler og persillesovs så jeg er helt tyk bag ørerne, men der er stadig en del sild tilbage, stegte sild i marinade kan jeg vældig godt lide men har aldrig prøvet selv at lave dem - kun dåsesild fra supermarkedet.
Silde filetterne er stegt, afkølet og skal i marinade inden alt for længe, har i en god opskrift?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 20:59

Hæ, jeg kiggede lige i min mors opskrift:

En passende mængde eddike, med temmelig meget sukker koges. Det skal stå til det er koldt og derefter hældes over sildene, så det er dækket, der tilsættes peberkorn og en god portion løg skåret i skiver.

Det hjælper jo nok ikke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-12 21:08

Citat
Det hjælper jo nok ikke
på hvad opskriften en enkelt jeg har indigrenserne i huset - også sild, jeg kunne simpelhen ikke spise flere, så jeg forstår ikke den sidste linje

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 19-07-12 21:50

Der er ikke noget galt med smuller54s ingredienser, men eddike, vand, sukker (ikke så meget som i gamle opskrifter til min smag) skal koges sammen med peberkorn, laurbærblade og løg i skiver 10-20 min., og køles af til marineden er lunken, før du hælder det over sildene.

Marianden til 6 sild kunne se sådan ud

3 dl eddike
2 dl sukker
2 spsk vand
Løg (fx igen 2-3 stykker af de aflange skalotte – eller rødløg)
Salt
Peber

bortset fra jeg ville nøjes med et par spsk sukker, men det er en smagssag

Husk en dram til!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 21:57

Der står ingenting om hvilket forhold.
Det var bare det jeg mente.

Umiddelbart som jeg husker smagte hun sig frem- hun kom eddike i og næsten ligeså meget sukker- stak fingeren i blandingen indtil hun synes det var som den skulle være, inden den blev kogt op.
dertil peberkorn.
Så som sagt så meget løg som portionen kunne klare.

start med 4 dl. eddike- 3 dl. sukker - og smag til og evt. sæt mere sukker til.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 21:58

jeg ville holde mig til vagnr

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-07-12 22:15

Og jeg bruger ren eddike til stegte sild, ingen vand i. Ellers sukker, salt og peber og løgringe.

Det er pære nemt at lave og efter et par dage i eddikelagen så smager sildene himmelsk.

Så glæd dig o.v.n.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-07-12 22:15

Uhm, stegte sild i eddike smager bare dejligt, og har du rigtig mange af sildene, så prøv at lave nogle af dem efter denne opskrift:

http://www.smeds.dk/opskrifter/tomatsild.asp

Jeg tilsætter så lagen lidt hakket æble, det gør det bare endnu bedre.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-12 22:59

Tak for svaret vagnr.
Citat
Husk en dram til!
måske nøjes jeg med øl, jeg tror at jeg er enig i at der ikke skal mere sukker i end det der står i din opskrift, sukkerstads og dram hører ikke sammen efter min mening, du er på linje med Smuller56 bare mere specificeret, sildene er sat i køleren nu og jeg glæder mig allerede til at smage dem til søndags frokosten.
Pifo det lyder lækkert men så mange sild var der ikke denne gang at der kunne blive til 2 slags, du burde have point men jeg har været lidt ruttes i senere dage og har kun få point at spørge for lige nu
Tak for forslag fra alle

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-07-12 05:15

Selv tak, o.v.n., og god søndagsfrokost.