/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
in solidum
Fra : Hansen1001
Vist : 591 gange
500 point
Dato : 19-07-12 13:07

Jeg står for en gæld in solidum med min ekskone, jeg betaler af på den, hun vil ikke deltage. Hvordan kan jeg får hende til at betale hendes andel af gælden?
Kan jeg køre incasso på hende?
Indbette hende til Ribers?
På forhånd tak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-07-12 15:17

Dine muligheder afhænger af hvad gælden kommer af , og hvem i skylder.

Hvis du ved, at hun har noget at betale med, kan du jo meddele kreditor at du ikke mere vil betale mere end halvdelen, og at de må hente resten hos din ekskone.

Kreditor vil gå efter den, hvor det er nemmest at inddrive pengene.
Hvis det klart er dig, så opnår du ikke andt end omkostninger ved det.

Kommentar
Fra : Hansen1001

Dato : 19-07-12 17:22

Vi købte en andelslejlighed, medens jeg gjorde FN-tjeneste fraflyttede hun den og forsøgte at hæve handelen, pga. noget sladder hun havde hørt om at den forening vi var med i , skulle gå på tvangsauktion, desværre var vores advokat alkoholiker og meget dårlig til at være advokat og vi tabte sagen, så vi skylder en bank de penge andelen kostede.

Kommentar
Fra : Hansen1001

Dato : 19-07-12 18:52

Yderligere hun giftede sig for nogle år siden sidder nu i eget hus sammen med sine nye mand.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-07-12 19:12

Hvis I begge har underskrevet et lån - hæfter BEGGE...

I hæfter så solidarisk - en måde der gør at kreditor blot henter pengene der hvor det er nemmest at få fat i dem....

Det byder dog IKKE at EEN af de solidariske IKKE kan kræve beløbet af den anden (regres) - men det betinger jo at der er noget at komme efter..

At hun bor i nyt hus er IKKE ensbetydende med hun ejer noget - men gør hun det kan du naturligvis lægge sag an og få halvdelen refunderet hos hende.....

Du vil næppe få noget ud af en sådan sag FØR beløbet ER betalt.....

PS....

Du kunne jo "stoppe" dine betalinger (sæt dog beløbet på en anden konto og helst i en anden bank) og se om kreditor så går videre i sagen og kræver dem hos hende.

Kan de ikke det kan du stadig "genoptage" betalingerne....

Det er så en omgåelse du selv skal tage stilling til da du kan risikere at få ødelagt DIN kreditværdighed.

Kommentar
Fra : Hansen1001

Dato : 19-07-12 19:17

Tak for svar Refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-12 09:12

Selv tak...

men husk at lukke spørgsmålet hvis du mener du har fået svar....