/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Retur ret på købte apps
Fra : Ridder86
Vist : 521 gange
20 point
Dato : 18-07-12 19:23

Hej Kandu´er,

Jeg skal snart udgive enAndroid app via Google Play og tænker:
Vil køberen have nogen form for retur ret ?
Hvis ja - hvordan skal kunden få tilbagebetalt sine penge?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 18-07-12 19:38

Der er jo en fortrydelsesret på 14 dage ved handel på nettet og så må du jo sende pengene retur via en bankoverførsel evt.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-07-12 21:11
Kommentar
Fra : andre123

Dato : 18-07-12 21:22

Retur retten blev ændret af Google sidste år til 15 minutter.

Kommentar
Fra : Ridder86

Dato : 18-07-12 21:26

andre123 - ved du hvor man kan læse om den ændring ?

Kommentar
Fra : Ridder86

Dato : 18-07-12 21:27

Nej jeg fandt det selv... Deler lige linket, og tak for svar allesammen.

http://support.google.com/googleplay/bin/answer.py?hl=en&answer=134336

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 18-07-12 22:18

Google overføre først pengene til dig efter fortrydelse fristen er udløbet, og minus deres %'er

Kommentar
Fra : poten

Dato : 18-07-12 22:39

Citat
Retur retten blev ændret af Google sidste år til 15 minutter.

Meget morsomt, det gælder nok bare ikke lige i Danmark...

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fortrydelse/Fortryd-net

Kommentar
Fra : Ridder86

Dato : 18-07-12 22:45

Eller.. Gælder det alligevel ?
Mener at have læst, at det er engelsk lovgivning der gælder, når man handler apps via google play/ Android Market.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 18-07-12 23:59

Du har fortrydelsesret uanset hvilket EU-land, du handler i, men reglerne varierer fra land til land. I nogle tilfælde er du beskyttet af de danske regler, og i andre tilfælde, gælder lovgivningen i sælgers hjemland. Du er bl.a. beskyttet af de danske regler, hvis sælger har markedsført sig mod det danske marked. Hvis hjemmesiden er på dansk, priserne danske og der er mulighed for levering i Danmark, vil der normalt være tale om en sælger, der henvender sig til danske forbrugere.

oversigt over fortrydelsesfrister i de enkelte EU-lande.

http://www.forbrugereuropa.dk/EHandel/Hvis-du-fortryder-koebet

Kommentar
Fra : poten

Dato : 19-07-12 00:00

Storbritannien    7 arbejdsdage

Kommentar
Fra : andre123

Dato : 19-07-12 00:04

Det er meget muligt, men så'n fungerer det ikke hos Google Play.
Måske en sag for ombudsmanden.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 19-07-12 00:08

Måske en sag for ombudsmanden.

Ganske klart - der er jo så mange der prøver at omgå reglerne...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 19-07-12 00:19

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Abonnementer/Standardkontrakter/Standardkontrakter

Citat
14 dages fortrydelsesret på nettet

Køber du ting på nettet, hvor der følger en standardkontrakt med, har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret. Dog gælder det ikke for produkter, hvor du fraskriver dig fortrydelsesretten. Du skal gøres særligt opmærksom på, om du fraskriver dig fortrydelsesretten, og det skal fremgå tydeligt af aftalen.

Mon ikke man fraskriver sig fortrydelsesretten når man køber google apps? Som man f.eks. også gør når man sms-stemmer ved x-faktor.

Kommentar
Fra : Ridder86

Dato : 19-07-12 01:02

Hmm... interessant. Jeg henvender mig helt klart og udelukkende til danske købere.
Men der står på google play, at man har 15 minutter. Ved ikke om man acceptere dette før man køber en app.

Jeg ved at man kan lave kontrakt, som man skal acceptere før man bruger appen, deri kunne jeg vel skrive, at køberen er underlagt Googles regler omkring refundering.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 19-07-12 09:00

Citat
Mon ikke man fraskriver sig fortrydelsesretten når man køber google apps? Som man f.eks. også gør når man sms-stemmer ved x-faktor.

Som skrevet før: Ganske klart - der er jo så mange der prøver at omgå reglerne...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 19-07-12 11:43

Poten, der er ikke tale om at "omgå reglerne". Reglen er at hvis du med købet fraskriver dig fortrydelsesretten, skal du tydeligt gøres opmærksom på det, inden du køber. Det er helt efter reglerne, og ikke en omgåelse.