/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Ikke længere "enlig forsørger"
Fra : nopops
Vist : 1610 gange
150 point
Dato : 18-07-12 16:53

hej.
Sagen er den at jeg nytårsaften mødte den mest fantastiske mand i verden og vi har et velfungerende forhold.
Han bor dog hjemme ved sine forældre, og jeg alene med mine 2 unger
der er så en ex. der har et horn i siden på ham som jo så har anmeldt at vi er for meget sammen - så jeg skulle møde op i adressekontrol i dag - som sagt så gjort.
Jeg fortalte hvordan landet lå 100% uden omsvøb eller noget - men ifølge dansk lovgivning har han i det øjeblik han tilbringer en nat her og vi kalder os kærester mere tilknytning til mig end til sine forældre, så lige meget hvordan jeg vender og drejer det så skal jeg af med mine "goder" som enlig forsørger - OGSÅ selvom han ikke flytter ind - hvis jeg vil beholde min kæreste (latterlig lovgivning)

Jeg er på SU
har 2 børn på friplads (4år og 8år)
får boligsikring
samt ekstra forhøjet børnetilskud

på SU er der satserne "enlig forsørger" eller "ung udeboende" ikke noget der hedder forsørger :(

nå men kæresten vil ikke flytte ind endnu da det er fortidligt i vores forhold - han har også 2 børn.
så jeg skal frasige mig mine ydelser senest 15/9 hvis vi ikke er flyttet samen inden da (og stadig mister ydelserne)

mine spørgsmål går så på:

Når han nu ikke flytter adressen ind - får jeg så stadig min su som enlig??
og kan man søge julehjælp når man har frasagt sig ydelserne?? tror bestemt ikke der kommer til at være råd til en disse når jeg skal til at betale en hel hel masse - og nej jeg får ikke bare pengene af kæresten, han flytter jo ikke ind...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-07-12 17:00
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-07-12 17:00

En nat om ugen er ikke at regne for et ægteskabslignende forhold!!!!

prøv engang at læse her

Citat
Begrebet “reelt enlig”
Begrebet stammer oprindelig fra ændringer i børnetilskudsloven i 1973. For at være berettiget til ordinært og ekstra børnetilskud skal modtageren være reelt enlig, det vil sige at ikke kun ægteskab men også det at leve i et ægteskabslignende forhold betyder, at man ikke er berettiget. Et af problemerne er, at det ikke er ganske enkelt at afgøre, om der er tale om et “ægteskabslignende forhold”. Begrebet er omfattet af så ubestemte kriterier, at det også for kommunen kan være vanskeligt at afgøre, om betingelserne er opfyldt.
Vejledningen til børnetilskudsloven angiver, at “En person, der ikke er gift, anses kun for enlig, hvis pågældende ikke lever i ægteskabslignende forhold med den anden af forældrene eller med en anden person. Der foreligger et ægteskabslignende forhold, når der er fælles husførelse og tale om et samlivsforhold, der kan føre til ægteskab eller registreret partnerskab efter dansk ret.”
Et ægteskabslignende forhold defineres således som et praktisk og/eller økonomisk fællesskab svarende til det fællesskab, som vores ægteskabslovgivning bygger på. Når en person anses for at leve i et ægteskabslignende forhold og dermed ikke er berettiget til børnetilskud som enlig forsørger, er tanken, at vedkommende ganske vist ikke er omfattet af ægteskabslovgivningens retlige forsørgelsespligt- og ret, men at der består en faktisk forsørgelse i form af økonomisk eller praktisk fællesskab. Man er altså ikke berettiget til tilskuddet, hvis man lever sammen med en person, som man ligeså godt kunne være gift med.

http://www.socialrdg.dk/Default.aspx?ID=2221

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 18-07-12 17:48

Det er ikke de kommunale ting jeg lige søger efter for der er åbenbart ikke noget at komme efter...!
det er mere SU og julehjælp jeg søger oplysninger om....

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-07-12 18:13

Det er ikke de kommunale ting jeg lige søger efter for der er åbenbart ikke noget at komme efter...

Hallo du har kendt ham siden jul, og han er ikke flyttet ind....................

Hvis du siger, at der ikke er noget at komme efter, og skal til at søge andre midler, fordi du ikke kan få det til at løbe rundt, så er der da noget galt, og det accepterer du?

Julehjælp er for værdigt trængende (familie, enlige)

http://humanitaer.wikidot.com/julehjaelp-2010

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 18-07-12 18:25

altså jeg kan jo ikke sige "skat, vil du flytte ind? det koster kun knapt 10.000 om måneden"
boligsikring er lidt over 3000kr, su er 5600kr, så er der mine fripladser, og det ekstra forhøjet tilskud...
og jeg kan ifg. kommunen ikke få lov til at se ham som kærestepar fordi han bor hos hans forældre og tilknytningen er større til kæresten end forældrene (latterligt) faktisk ifg. lovgivning burde han have sat hans adresse ind 2. dag han overnattede hos mig grundet hans adresse er "hjemme"
jeg kan ikke gøre andet end at acceptere... jeg vil gerne protestere men jeg kan jo ikke enhændigt ændre den danske lovgivning.

så min indtægter kommer til at være så små at jeg knapt kan betale de faste udgifter.... og dertil kommer at de fleste af de penge jeg kommer til at få er S.U.LÅN - det kommer faktisk til at være den største "indtægt" da der ikke er noget der hedder forsørgersats men kun enligforsørger eller ung udeboende.... og ung udeboende havde jeg svært ved at klare mig på dengang jeg var uden unger i et-værelses lejlighed - i dag har jeg 2 unger og en 2+2'er....
...

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 18-07-12 18:34

Citat
kan man søge julehjælp

Julehjælp? - tænker du på det i juli måned?

Hvad med at lægge et mindre beløb til side hver måned, i stedet for allerede nu at spekulere i, hvad du kan få af ekstra hjælp om et halvt år.

Det er altfor givtigt efterhånden at være "enlig forsørger" - eller slet ikke så enlig endda? - for det er ikke korrekt, at du p.g.a. en enkelt nat med kæresten mister dine forhøjede tilskud.

Der bliver spekuleret i stor stil i at være "enlig", og det bliver endnu værre med de nye regler.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 18-07-12 18:46

Citat
altså jeg kan jo ikke sige "skat, vil du flytte ind? det koster kun knapt 10.000 om måneden"
boligsikring er lidt over 3000kr, su er 5600kr, så er der mine fripladser, og det ekstra forhøjet tilskud...

Endnu een af Özlem Cekics fattig-Carina'er.

Højere indkomst end enlige forsørgere i lavtlønsjobs.

Kan godt forstå, at der ikke er råd til en fastboende kæreste.

Hvordan har venstrefløjen fået Danmark så langt ud, at der ikke "er råd til" at bo sammmen med kærester/ægtefæller længere?

Fuldstændig grotesk!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-07-12 18:46

Jeg er ikke ude på at "jævne" dig.

Synes bare det er urimeligt, at du ikke må "se en kæreste an",

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 18-07-12 18:51

Jeg kommer ikke til at kunne lægge en bøjet 50øre til side hvis jeg skal foder mine børn frem efter

Jeg spekulere ikke i at være enlig forsørger, som jeg siger så var jeg ærlig om hvordan landet lå - han arbejder her i randers og vi ses ofte, næsten dagligt men han sover her max 3 nætter om ugen da jeg formodede at det var loven - det er det så ikke, og slet ikke idet han bor hos hans forældre efter hans ægteskab braste for 4 år siden.

hvis du læser igennem så kan du også se at jeg acceptere at jeg så ikke længere er kategorien "enlig forsørger" på trods af at jeg faktisk ER det.

Og ja jeg tænker frem ad, jeg må også overveje om jeg skal droppe mine studier og gå på kontanthjælp som alm. forsørger IKKE enlig.
og der står ikke at han kun har været her en nat - men "ifølge dansk lovgivning har han i det øjeblik han tilbringer en nat her og vi kalder os kærester mere tilknytning til mig end til sine forældre" dvs. at han burde have sat sin adresse ind der... i starten af januar.

jeg kan ikke li tonen i din kommentar -jøjø- for jeg har ikke bevidst gjort en ulovlig handling og ellers havde de jo nok ikke givet mig til d 15. september, men nok nærmere en regning... jeg spekulere ikke i snyd, da jeg mener der skal være nok til alle i samfundet, og hader bedragere... men jeg må vel gerne undersøge mulighederne inden for loven?? eller er der noget galt i det??

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 18-07-12 18:53

Citat
IJeg er ikke ude på at "jævne" dig.

Synes bare det er urimeligt, at du ikke må "se en kæreste an", r

tak, jeg er helt enig - får man en kæreste som enlig forsørger er man pludselig så presset for ikke at være "kriminel"

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 18-07-12 18:59

Citat
Endnu een af Özlem Cekics fattig-Carina'er.

Højere indkomst end enlige forsørgere i lavtlønsjobs.

Kan godt forstå, at der ikke er råd til en fastboende kæreste.

Hvordan har venstrefløjen fået Danmark så langt ud, at der ikke "er råd til" at bo sammmen med kærester/ægtefæller længere?

Fuldstændig grotesk!

Jeg har sq ikke sagt at jeg er fattig!!! men at jeg så seriøst bliver det!!! og jeg søger ikke alt muligt mærkeligt men husk lige at jeg "kun" får 11000 før skat i su nu og kommer ned på 5600 før skat når jeg har frasagt at jeg er enlig, så fremt i fald den falder ned på ung udeboende...
og imellem rød og blå politik er jeg ræverød men bestemt ikke en nasserøv - for så er der ikke til alle og så vil jeg gerne frabede mig den diskussion det er slet ikke der hvor den her tråd var tiltænkt.
det handlede om en oplysning om S.U. og en hjælp til julegaverne da jeg går drastisk ned i indkomst - ingen snyd, ingen nasseri.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 18-07-12 19:01

Hvis din kæreste opholder sig hos dig næsten dagligt og overnætter 3 gange om ugen, så er du faktisk ikke at betragte som enlig længere.

Er et godt parforhold ikke vigtigere end pengene?

Udnytter din kæreste dig økonomisk eller bidrager han til husholdningen?
- en voksen mand med 2 børn, der bor hos forældrene på 4. år? .......hmmmm

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 18-07-12 19:09

vi ses dagligt men de fleste dage er det jo ikke mere end en time eller to

mht hvad du tænker om at han bor hos sine forældre er din sag, jeg ved hvad jeg tænkte helt i starten og så fik jeg forklaringen - men den mener jeg ikke du har krav på.... og han er weekendfar

og vores økonomi er slet ikke blandet han hverken udnytter eller bidrager...

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 18-07-12 19:10

og jo personlige værdier er vigtigere en materielle - men vi skal da have noget at spise (mig og mine unger)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-07-12 19:19

Hulens til samfund, lovene hindrer socialt samvær, men de de er svære at lette på da det omgående vil blive udnyttet, man henter jo immervæk mærkbare millionbeløb ind fra sociale bedragere.

Ex`er der mødes for at snakke om børnene bliver også hængt op nu og da.

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 18-07-12 19:39

Citat
Hulens til samfund, lovene hindrer socialt samvær, men de de er svære at lette på da det omgående vil blive udnyttet, man henter jo immervæk mærkbare millionbeløb ind fra sociale bedragere.

Ex`er der mødes for at snakke om børnene bliver også hængt op nu og da.

Jeg ved heller ikke hvordan det skulle være skruet sammen - for jeg mener ikke at man skal bo sammen og stadig hente sociale ydelser - men jeg mener heller ikke at man skal udnlade at have de ydelser da det ellers er svært at klare sig - det kan jeg jo se nu - jeg synes det er dybt uretfærdigt at jeg står i den her situation.... havde nok forventet at vi har så langt henne i forholdet at vi var klar til at flytte sammen før jeg skulle droppe at være kategorien i enlig forsørger, nu kan jeg så være forsørger og bo for mig selv med mine børn, men ikke være enlig forsørger...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-07-12 20:03
Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 18-07-12 20:08

Som jeg kan se det, har du nu 4 muligheder:

1. Drop kæresten, hvis han lever på nas.

2. Flyt sammen med kæresten.

3. Fortsæt som nu, lev på en pind, og håb på, at kæresten vil bidrage økonomisk,
siden han opholder sig hos dig så ofte.

4. Fortsæt som kærester med hver sin bolig, men med mindre samvær, d.v.s. ikke hver dag
og ikke hveranden nat.

Eventuelt har du nogle "børnefrie" dage/nætter, som du kan tilbringe på din kærestes bopæl.

Så kan du fortsætte med dine ydelser som enlig forsørger, men du skal nok tage
en bisidder med til kommunen ved næste samtale, så I er sikre på at have forstået hinanden!

- og husk så, at der er ingen kommunalt ansatte, der kan forbyde dig at have et sexliv!

Grunden til, at de er så emsige, er jo ikke at genere dig, men fordi der - som sagt - er utroligt mange, der opgiver at være enlige forsørgere uden egentligt at være det.

Held og lykke med det, det skal nok gå

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 18-07-12 21:53

Forhåbenlig har du fået det på skrift fra de forskillige afdelinger i kommuen og i den står der hvordan du klager.

For klag det det synes jeg du skal gøre - som skrevet kan de ikke nægte dig et samliv og hvis i ikke spiser sammen eller på anden måde bidrager til husholdningen er du stadigvæk enlig.

Om han bor alene, sammen med sine forældre eller mig er sagen udvedkommen og skal behandles ens.

Jeg er ved at de ikke må tage din boligsikring og det med realt enlig er jo op til tolkning, så klag.

De kan jo heller ikke vide hvad han tjerner om I så fald i flyttet sammen stadigvæk kunne få boligsikring og evt delvis friplads. (Tjekket de hans økonomi har de brugt dataloven)

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 18-07-12 22:10

jøjø

det hjælper ikke på sagen at han får en lejlighed selv ifg. det de sagde i dag - jeg føler mig lidt pisset på men jeg må jo lade tingene gå deres gang - jeg ville egentlig bare gerne vide om jeg kunne få den "høje" su hvis han ikke satte sin adresse her men jeg frasagde mig ydelserne...

tak_for_hjælpen - det har jeg ganske simpelt ikke overskud til... desværre

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 75 point
Dato : 18-07-12 22:57

Måske kan du finde svaret på det med SU'en her:

http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/duerforsoerger/enlig/Sider/default.aspx

Der står bl.a.

Du kan få forsørgertillæg, hvis du er enlig forsørger og modtager SU

For at få forsørgertillæg til enlige forsørgere, skal du modtage det ekstra børnetilskud fra kommunen.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 18-07-12 23:13

Jeg synes, at du skal ringe til SR-bistand i morgen, torsdag mellem 10 og 15.
Se katekismus' link.

Det er min erfaring, at det er et godt sted at henvende sig - gerne anonymt.

Så skal du finde dig en fornuftig person i din omgangskreds og få vedkommende med som bisidder til en samtale med kommunen.

Hvad siger din kæreste i øvrigt til al dette her rod?
Giver han dig den støtte, som du har brug for? - I er vel sammen om det, når I har planer om måske at flytte sammen med tiden?

Problemet med det at være enlig forsørger eller ej, er, at grænserne er så flydende, det hele beror på et skøn.
Det kan du jo se under Nordsted1 og katekismus links.

Du må kunne få at vide, hvor ofte og hvorlænge en kæreste må opholde sig hos dig dag/nat, uden at du bliver frataget din titel som enlig forsørger i netop din kommune.

Hvordan skal man ellers rette sig efter nogle regler, hvis man ikke kan få dem præcis at kende.

Derefter er det så op til dig, at finde ud af, om du kan acceptere et mindre samvær med din kæreste.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-07-12 23:53

For det første skal du sørge for, at få kommunens afgørelse på skrift.
Dernæst skal/kan du anke afgørelsen.

Det ses ofte, at kommunerne handler ud fra devisen "går den, så går den", mange vinde klagesager over kommunerne.

Se denne tråd på K10: http://www.k10.dk/showthread.php?t=23627

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-07-12 23:54

Dernæst kan denne måske have din interesse: http://www.k10.dk/showthread.php?t=23678

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 19-07-12 00:15

Jeg kender intet til reglerne, men vil blot sige to ting:
1: Tillykke med at du har fundet en kæreste.
2: Synd at samfundet er indrettet så der er nogen der ikke har råd til at have en kæreste.

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 19-07-12 08:56

Citat
Måske kan du finde svaret på det med SU'en her:

http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/duerforsoerger/enlig/Sider/default.aspx

Der står bl.a.

Du kan få forsørgertillæg, hvis du er enlig forsørger og modtager SU

For at få forsørgertillæg til enlige forsørgere, skal du modtage det ekstra børnetilskud fra kommunen.

Tak for svaret - for det er den jeg skal frasige mig... så jeg kommer ned på "ung udeboende" :(

så når de faste udgifter er betalt kommer der til at være 2374kr om måneden til mad, tøj, sko, hygiejneprodukter og "sjov" - derfor jeg spurgte efter julehjælpsregler også

alle andre mange tak for alle jeres indput...

Godkendelse af svar
Fra : nopops

Dato : 19-07-12 08:58

Tak for svaret vith.

og skal så lige sige at jeg ikke har overskud til at kæmpe mod kommunen, men det er en anden snak...

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 19-07-12 09:56

Vedgodt det kan virke uoverskuligt at skulle kæmpe mod den "store" men det er bare et enkelt brev til den sociale ankelstyrelse, så det er ikke så slemt som det lyder. Med børn og lektier er der ikke det store overskud, det forstår jeg godt, men der bliver mindre overskud når du midster alle dine penge - så tænkt langt frem lige som med julehjælp og kæmp.

Om mine bevæg grunde for at du burde klage er jo som trolepigen skrev, går den så går den, og hvis det er efter et tip at du har været til samtale har du næppe været forbi de forskellige rådgiver men dem der arbejder med at få stoppet snyd og de bliver belønnet efter hvor mange de fanger og deres tolkning af hvornår man bidrager er i ofte anderledes end en rigtig rådgiver eller ankelstyrelsen. Det er lige før jeg tror at de tolker det så stramt at hvis I har været på date i biffen og han betaler popcorn, ja så bidrager han til den fælles økonomi.

Husk under inge omstændigheder må de tage de boligsikring

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-07-12 11:13

Citat
Vedgodt det kan virke uoverskuligt at skulle kæmpe mod den "store" men det er bare et enkelt brev til den sociale ankelstyrelse,

Dette er ikke korrekt.

Når man vil anke en kommunal afgørelse skal man først og fremmest sørge for, at have den på skrift, og med en skriftlige afgørelse skal der følge en ankevejledning.

Senest 4 uger efter modtagelse af afgørelsen skal man aflevere sin anke på kommunen, aflever den ved skranken i kommunen og bed om en kvittering på, at de har modtaget den, dette er meget vigtigt.
Derefter har kommunen 4 uger til, at "remonstrere" deres afgørelse, d.v.s. de har 4 uger til, at overveje deres afgørelse, og allerede her ændres en del afslag, da kommunerne godt ved, at de ikke holder i beskæftigelsesankenævnet (BAN).
Hvis kommunen fastholder afslaget, så skal de, senest når de 4 uger er gået, sende anken videre til BAN, som så skriver til klageren og fortæller, at de har modtaget sagen, og her er det vigtigt, at bede om aktindsigt, så man kan tjekke, om kommunen har medsendt alle relevante akter, også de, som er i klagers favør.

I anken skriver du f.eks.:
Jeg ønsker, at klage over kommunen afgørelse vedr. min status som enlig mor.

Og så beskriver du hvor meget din kæreste opholder sig hos dig og hvordan jeres forhold er.

Hvis du ikke har giver kommunen på skrift, at han sover hos dig 3 gange om ugen, så synes jeg, at du skal fastholde, at han kun sover hos dig 2 gange om ugen, og så nøjes med dette fremover.
Pointer også, at din kæreste på ingen måde bidrager til den daglige husholdning, hverken økonomisk eller praktisk.

Der er rigtig meget nyttig information i de 2 links jeg lagde tidligere, læs dem og meld dig evt. ind på K10, der kan være rigtig meget hjælp at hente, andre har stået i en lignende situation.

Jeg var selv på kontanthjælp i ca. 13, som enlig mor til 2 børn, økonomisk var det hårdt, især de sidste år, og din økonomi bliver vist endnu mere trang end min var, så tænk dig godt om inden du afviser, at anke.
Det vil få store konsekvenser for både dig og dine 2 børn.
Det kan godt være, at i kan få mad på bordet og tøj på kroppen, men hvad hvis et af børnene ødelægger vinterstøvlerne eller flyverdragten i utide, eller hvis tv'et går ned, pc'en står af, cyklen bliver stjålet eller lignende, det er dér det bliver rigtig hårdt.

Dine børn er nok ikke så meget anderledes end andre børn, de forventer nok også, at kunne blive klædt ud til fastelavn, at kunne deltage i pakkeleg i skolen, deltage i børnefødselsdage m.m. Knus herfra.

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 19-07-12 12:20

som jeg sagde det er meget omstændigt at klage og der er intet på skrift nogen steder - jo hun sad og tog notater til hvad jeg sagde og der sagde jeg jo at han max sov der 3 gange om ugen - da jeg jo gik ud fra det var lovgivningen da det jo er under havdelen af de nætter der er på en uge.
men igen deres svar var grundet HANS boligforhold - og det hjælper ikke at han ændre dem til egen lejlighed.
Hos hans fårældre lægger han jo så også et anseeligt beløb hver md. for husleje, vask, kost og logi... men stadig mindre end hvis han skulle skaffe en 3'er som passer til ham og hans børn - og forældrene bor jo i et stort hus hvor hans unger har et værelse hver og han har et værelse - ja hans forældre har også et værelse hver og kontor samt gæsteværelse - så der er rigeligt af plads og ham og hans far arbejder samme sted...
og som sagt mit overskud er der ikke... en af grundene er bla. at min søn kræver for meget - han er født 8 uger før tid og har skader fra det, han er født med læbe-gumme-gane-drøbel-spalte som han skal til flere kontroller med på høre tale institutet, han har atopisk børneeksem så han er ofte ved hudlæge og skal specialbades, hæmagiom på læben der behandles på hjerte afdelingen på skejby, han er vådligger, og så venter han på en diagnose der hedder noget i stil af let autisme, aspergersyndrom eller ADHD - så bare i ham er der nok at sloges med + jeg har nogle ting jeg går i behandling med, der slet ikke har noget med ham at gøre bla. PSTD og depression grundet overgreb af seksuelkarakter op gennem min barndom.
så ved siden af alm husførelse, skolegang, forældreskab, hans sygdomme, og min kamp - så har jeg bare ikke mere overskud.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-07-12 15:01

nopops, jeg kan godt se, at du har meget at slås med (kram), men tro mig, det vil føles meget værre når først din økonomi rammer bunden.

I forb. med alle jeres undersøgelser o.l. må du have udgifter til kørsel, måske er det ikke det hele du får dækket, d.v.s. at du fremover måske ikke får råd til det. kram.

Det er ikke mere omstændeligt, at skrive en anke end det er, at skrive her på kandu.dk.

Første skridt vil være, at du sender en mail til din kommune hvori du henviser til den afgørelse du har fået mundtligt, du skal bede om, at få det på skrift, med anke-vejledning.

Din mail kunne lyde sådan:
"I har mundtligt oplyst mig om, at min kærestes boligforhold gør, at jeg ikke længere kan betragtes som værende reelt enlig, og derfor vil i stoppe mine børns friplads i institution, stoppe udbetaling af boligsikring og ekstra forhøjet børnetilskud.

Denne afgørelse forventer jeg, at modtage på skrift, med klage-vejledning.

Med venlig hilsen nopops + cpr. nr."

Din anke kunne lyde sådan:
"Kommunen har afgjort, at jeg ikke længere er, at betragte som værende reelt enlig, med store økonomiske følger for mig.
Dette er sket på baggrund af en anmeldelse fra hans eks-kæreste, som ......(her kan du nævne, hvis hun f.eks. chikanerer dig eller ham på anden vis).

Iflg. kommunen skulle det være af afgørende betydning for afgørelsen, at min kæreste bor hjemme hos sine forældre, og altså ikke har sin egen bolig.
Jeg har ingen indflydelse på min kærestes boligforhold og stiller mig uforstående overfor kommunens afgørelse.

Min kæreste overnatter sædvanligvis hos mig 2 gange om ugen, ganske få gange i løbet af vores forhold, d.v.s. ca. 7 mdr., har han overnattet 3 gange på en uge, dette har været i forbindelse med ferier og helligdage.

Derudover kigger han nogle gange om ugen ind til en kop kaffe, oftest når han skal hjem fra arbejde, når det kan passe ind i både hans og min planlægning

Min kæreste og jeg har hver sin økonomi, når han er hos mig er det mig, der har handlet ind og betalt for indkøbene, til gengæld har han af og til inviteret mine børn og mig ud at spise, i biografen ell.l., ting som der ellers ikke er plads til i min økonomi.

Min kæreste bidrager altså på ingen måde økonomisk til min daglige husholdning og de daglige gøremål klarer jeg når han ikke er her, så dem er han heller ikke involveret i.

Jeg kan kort sagt ikke forstå, hvordan Xxxxxx kommune kan komme frem til, at jeg ikke længere er reelt enlig.

Med venlig hilsen nopops + cpr.nr."

Brug det du kan, slet, tilføj eller hvad du nu kan finde på. ;) kram, kram, kram.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-07-12 15:06

nopops, du skriver tidligt i tråden følgende:
Citat
jeg vil gerne protestere men jeg kan jo ikke enhændigt ændre den danske lovgivning.

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at dette ikke kun handler om lovgivning, et langt stykke hen af vejen handler det om et skøn fra kommunens side, og det er ikke alle kommuner der skønner ens, så det der er lovligt i den ene kommune kan være ulovligt i nabokommunen.

Derfor er det så pi... vigtigt, at anke den slags afgørelser.

Jeg håber du vel benytte dig at den hjælp jeg gav dig i mit forrige indlæge.

Jeg ved selv hvor uoverskueligt det kan virke, at skulle skrive en anke, men ofte bliver det lidt mere overskueligt når en anden har skrevet et udkast. kram

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 19-07-12 21:25

Mange mange tak - det vil jeg prøve :)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-07-12 22:00

Så krydser vi fingrene.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-07-12 22:29

Held og lykke - håber du finder en god løsning

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-07-12 10:45

Citat
jo hun sad og tog notater til hvad jeg sagde og der sagde jeg jo at han max sov der 3 gange om ugen

Jeg vil kraftigt anbefale dig, at læse denne tråd på K10, især første indlæg:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=23678