/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Fujitsu - bios flash ..
Fra : akselbo
Vist : 513 gange
300 point
Dato : 18-07-12 16:22

jeg har arvet en Fujitsu ESPRIMO P9900 m/ win-7-pro (dk) - jeg ønsker at ændre til XP-pro(uk) og det volder problemer - det godkender den ikke ! - forlanger ændringer til cachen osv - kan jeg evt ? flashe bios eller ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-12 21:27

Jeg kan ikke lige huske hvad det var jeg slog fra i bios, for at kunne køre XP / Vista / win7
måske noget ahc... eller lignende.

Er det en XP med sp1 og du kan få den ind - så installer straks sp3 så dine drivere virker.

Min er en Zepto 3215W dual core 1,7 Ghz

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-07-12 21:36
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-07-12 21:45

Lav en boot cd/dvd med Hirens/Gparted eller PartedMagic og formater HD,
sæt så XP i og start på en frisk tom HD!

http://www.hirensbootcd.org/download/

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 06:58

Det er ikke normalt at nedgradere sit system
Gør som her:
Citat
Lav en boot cd/dvd med Hirens/Gparted eller PartedMagic og formater HD,
sæt så XP i og start på en frisk tom HD!

http://www.hirensbootcd.org/download/

Ellers kan en XP disk også formatere din harddisk?
hvis disken kan bootes fra, sa,t du har sat PC til at boote fra dvd - i Bios
Skal den startes fra Win7 får du sikker melding om at du ikke kan nedgradere

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 07:03

Citat
Skal den startes fra Win7 får du sikker melding om at du ikke kan nedgradere

Men så kan du helt sikkert heller ikke installere XP
ikke alle skiver kan bootes fra, men kan kun bruges som opgradering fra xp-home/ andet
Så før du formaterer så prøv om den kan boote, ellers står du med en tom maskine.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 19-07-12 09:57

tak for flere indlæg. - Først lige en extra inmformation: jeg har ikke forsøgt at 'overskrive' eksisterende harddisk, men indsat en spritny sådanne som er formatteret. - Har herefter stillet bios til at boote fra cd/dvd drev - - indsatte en original ny xp pro sp1 (uk) i skuffen og alt går igang, som jeg har prøvet det masser af gange tidligere, - processen skrider frem til at den genstarter, viser det kendte XP logo fortæller at der er 39 min, 37 min, 35 min tilbage ... og så blå skærm !! - med indhold om større hardwareændring og eller om cache osv osv - derfor min tro på at reset/flash af bios kunne hjælpe - eller ???

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-07-12 10:18

Den originale XP hører sikkert til en anden PC, derfor den med hardwareændring!

Ellers lyder det mystisk at den ikke vil installeres

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 11:11

Citat
Den originale XP hører sikkert til en anden PC, derfor den med hardwareændring!

Tror jeg også.
Min gamle xp-home brokkede sig også over ændringer i systemet
under indstallering - jeg ringede til MS og fik en ny skive.
Der var ganske vist brok fra deres side, da de mente
at jeg ikke havde ret til at buge CD´en = når jeg havde skiftet min harddisk ud
---
Ellers hent en pirat udgave.....
der ligger et par stykker på warez-dk

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 11:17

Mener ikke det nytter noget at prøve med noget i Bios.
Jeg har dog haft held med ikke at få meldingen?
efter at have skiftet enten CPU eller Bundkort
så er det som om det bliver nulstillet
Men om det virker på XP Pro, ved jeg ikke - kun på XP Home

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 19-07-12 13:26

xp pro sp1 (uk) - spritny - lige ud af original emballage !! - derfor min idé om at bios er årsagen

en pc er jo 'dum-dum' indtil den får info = ny harddisk + bios uden info burde være lig med muligheden for en clean installation

jeg er 'lidt eller meget' på Herrens mark ? - men flytter jeg kablerne tilbage til den oprindelige harddisk kører alt perfekt, - MEN mit ønske er af flere grunde (hjhemmeside-tests mv) en xp-struktur som virker

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 17:34

Citat
en pc er jo 'dum-dum' indtil den får info = ny harddisk + bios uden info burde være lig med muligheden for en clean installation

jo jo, men at flashe en bios kan gå helt galt
Citat
xp pro sp1 (uk) - spritny - lige ud af original emballage !!

Kan det være fordi den er på ENGELSK???

Annuller spørgsmålet
Fra : akselbo

Dato : 26-08-12 10:23

Jeg synes ikke jeg har modtaget et brugbart svar, og annullerer derfor dette spørgsmål