/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Findes der offentlig sygeforsikring?
Fra : kartoffel88
Vist : 670 gange
50 point
Dato : 17-07-12 21:29

Ja måske et dumt spørgsmål, men findes det? Eller er det "bare" via den skat man betaler der forsikrer en?

Tak..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-07-12 21:31

Ja det er gratis med besøg hos lægen og akut lægehjælp er gratis så hvad er dit spørgsmål?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 17-07-12 21:43

I meget gamle dage, tilbage i forrige århundrede, da var der noget som hed sygekasse, den betalte man til selvstændig, nu er sygekassen lagt ind over skatten og hedder sygesikring, den er vist nok ikke specificeret som en selvstændig linje med beløb

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-07-12 21:43

Og hvis du vil have yderligere, så er der "Danmark", hvor du kan betale dig til yderligere tilskud.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 17-07-12 22:28
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-07-12 22:36

Citat
da var der noget som hed sygekasse, den betalte man til selvstændig

Og havde en BOG til den = Ala´´ fagforenings bog/ sikkert også i gamle dage

Men bortset fra DET, så er alle fra fødsel? født med
GRATIS hjælp fra det Offentlige
- ved dog ikke om der er undtagelser
for IKKE Danskere = uden et sygesikringskort.
Dog mangler de at få Tandlægen med på IDE`en
Det kunne ellers give en bedre (mund) hygiejne og et bedre liv for mange.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-07-12 23:18

Citat
Og hvis du vil have yderligere, så er der "Danmark", hvor du kan betale dig til yderligere tilskud

Lige en sidebemærkning... du kan kun blive medlem af "danmark" hvis du er sund og rask og under 60 år. Mange synes forsikringen er overflødig, og det vil jeg da også håbe den er for dig, men du kan melde dig ind og være passivt medlem, og så blive overflyttet til en "givende" gruppe, hvis der opstår behov, har du ført behovet er det for sent.... lidt som at tegne en brandforsikring, hvor du ikke kan tegne forsikringen hvis først huset er futtet af.

Den offentlige sygesikring er gratis nu, men kun for gruppe 1 patienter (den vi alle er medlem af automatisk) hvis du ønsker frit læge/speciallægevalg koster det som gruppe 2, ikke et kontingent, men ved læge/speciallægebesøg, til gengæld kan du springe køen over, ikke at det er officielt, men sådan er det bare, også tandlægebesøgene bliver dyrere som gruppe 2, så hvis du ikke har behov for frit at vælge læge/speciallæge, så er gruppe 1 tilstrækkelig.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-07-12 09:26

Ak ja, så er man blevet gammel, jeg tænker tilbage på Sygekasserne som man blev meldt ind i som 18 årig. Jeg var medlem i nogle år indtil staten overtog Sygekasserne, som jo var et privat foretagende, betalt af medlemmerne. "Hvad blev der af alle sygekassernes ejendomme og formue"???

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 18-07-12 22:28

Tak for svaret o.v.n..