/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
overskud/gæld
Fra : skipper76
Vist : 833 gange
20 point
Dato : 17-07-12 16:53

Hej.
Min kone og jeg skal skilles og har derfor sat vores hus til salg.
Nu er jeg i den situation, at det kun er mig der står på skødet. Vi har boet sammen i knap 30 år.
Hvis nu huset ikke når at blive solgt inden vi bliver skilt. Hæfter jeg så alene for den eventuelle gæld der kunne blive?
Hvis vi ikke kan få det solgt og det ender på tvang efter skilsmisse. Hvem hæfter så?
Deler vi overskud/gæld, som "ægtefolk", selvom vi er nået at blive skilt eller er det kun, hvis vi ikke er skilt men evt ligger i seperation?
Hjælp mig.... Vil så nødig stå med al gælden, som vi begge har været med til at skabe..
P.S. Vi har ikke særeje eller testamente.

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 17-07-12 16:59

For det første er det en rigtig god ide med en advokat. Når der er tale om hussalg kan der jo være mange penge involveret.
Du hæfter kun personligt for realkreditgælden, hvis du alene står på lånet.
Da du ene står på skødet af ejendommen, har du også mulighed for at udtage den selv.
Du kan søge rigtig meget information på nettet, men find hurtigst muligt en advokat.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-12 17:03

Det kunne være interessant at vide HVORDAN du har fået realkreditinstitutioner og banker til at yde lån UDEN begge har skrevet under

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 17-07-12 18:15

Refi>>

har det på noget tidspunkt krydset din hjerne at han har boet der før han mødte hende, og hun så er flyttet ind hos ham.???

Melander

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 17-07-12 18:25

Til de to kloge hoveder, så har jeg selv været i den situation ved en skilsmisse, at jeg alene stod på skødet og realkreditten. Det blev så mig alene, som hæftede for gælden. Men overskuddet ved salget skulle vi dele.
Så det havde været en rigtig dårlig løsning at lade det gå på tvang, for så havde jeg kunne slås med den gæld resten af livet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-12 18:31

Citat
at han har boet der før han mødte hende

LÆS

Citat
Vi har boet sammen i knap 30 år

Var huset i varetægt den gang er lånene betalt.....

Ergo er NYE oprettet efter - og INGEN kreditforeninger eller banker låner noget ud UDEN begge ægtefællers underskrifter - kun hvis der er særeje - og så er der jo ikke noget problem

Kommentar
Fra : poten

Dato : 17-07-12 18:32

Njaaa Melander

Citat
har det på noget tidspunkt krydset din hjerne at han har boet der før han mødte hende, og hun så er flyttet ind hos ham.???

Mon ikke vi lige skal lade være med at gøre unødige spekulationer på personens vegne?

Citat
Vi har boet sammen i knap 30 år

Jeg synes spørgsmålet lugter lidt langt væk af .... ...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-12 18:32

Meen....

mon ikke "jørn" er ligeglad med svaret

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 17-07-12 19:37

holder stadig på at han købte huset inden han mødte hende...

hvorom alting er så hæfter du for det hele med mindre der er lavet nogle papirer på at hun har andel i huset, og hvis det er sket vil hun også være på skødet, så det er der jo ikke...

med mindre i har optaget lån i huset og hun har underskrevet dem også, så hæfter hun for den del i har lånt sammen.

Kommentar
Fra : skipper76

Dato : 19-07-12 08:00

Tak for jeres svar og opmærksomhed
Men for 30 år siden var det ikke noget problem at købe hus alene og slet ikke på Lolland, da det ikke er en million villa

Men for ca. 7 år siden, fik vi omlagt lånene i huset, måske har hun skrevet under der, det er jeg ved at undersøge, da jeg ikke kan huske det

Men det helt store spørgsmål er, om vi deler gæld/overskud, som ægtefolk, hvis vi ligger i seperation??? (og altså ikke er skilt endnu)

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 20 point
Dato : 19-07-12 08:39

JA - hvis ikke I har særeje...

Godkendelse af svar
Fra : skipper76

Dato : 19-07-12 12:45

Tak for svaret refi. Dejligt med en hjælpende hånd, når man ikke aner sine levende råd. Tusind tak.