/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Remmen hopper af havetraktoren
Fra : o.v.n.
Vist : 1577 gange
300 point
Dato : 16-07-12 21:38

Der er og har været problemer med at holde remmen på skiverne på min Stiga park havetraktor, det er remmen fra motoren til gearkassen som ikke vil blive på remskiverne, det er den rem der også virker som kobling ved at den slækkes når jeg træder på koblings pedalen, jeg har i et par år kørt med en almindelig A rem og havde en ide' om at en original rem vil være bedre, i går brændte den gamle rem af da jeg var kørt fast, en ny original blev købt i dag og det gik fint, men kun til halvdelen af plænen, så var den slidt op ! Og kunne slet ikke holde på remskiverne min bror er auto mekaniker men har ikke nogen bud på hvad der er årsagen til mine rem problemer
Kom med nogle forslag til hvad jeg måske har overset eller ikke tænkt på

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 310 point
Dato : 16-07-12 21:47

Har haft to traktorer før den jeg har nu. Og jeg har forsøgt mig med A-remme uden held. De tåler ikke at blive brækket den gale vej. De sidste to jeg smed ud (traktorer) var nok i klassen "slidt op" og remtrækket efterhånden linet ret dårligt op. Det der lynhurtigt dræber remme, er dårlig op-lining. Og det bliver altid frygtelig ringe på en plænetraktor.

Har selv skiftet rem efter to sæsoner (klipper 6000 kvm om ugen) og må stille mig tilfreds med to sæsoners holdbarhed og vil ikke prøve at bøvle med uorginale remme (omend prisen for originale er uforskammet).

Har ikke noget ordentlig råd andet end at få linet op og få justeret. Et besøg ved en med forstand på sådanne maskiner kunne være klogt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-12 22:03

Citat
Har selv skiftet rem efter to sæsoner
det er jo noget andet end 2 remme på 1 plæneklipning, plæne størrelse kender jeg ikke nøjagtig med der er 3 mindre arealer som det tager lidt over 1 time at klippe jeg vil se på om skiverne sidder korrekt over for hinanden, der er en smule slør om akslen på den skive som er oven på gearkassen, måske er det synderen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-07-12 22:12

Inden jeg mistede tålmodigheden med den gamle Husquarna blev en rem ikke specielt gammel. Og prøvede man med A-remme holdt de ekstremt dårligt (1 til to klip). Den var så plaget af alder, slør alle steder, lejebukke der havde været knækket, men var blevet svejst. Skjold der var på vej til at tære væk. Men når jeg sætter mig på knæ og kigger ind under den nye, kan jeg ikke lige sort/hvid sige det er . Men fra mit proffesionelle virke kender jeg fordelen ved at line ordentlig op. Det kan man bare ikke finde en vejledning på med havetraktorer. Det er lige somom fabrikanterne er mest interesserede i to års holdbarhed og så må det gerne begynde at drille væsentligt.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-07-12 00:12

Prøv at komme noget harpiks på svinghjulet eller noget andet friktionsfremmende stof

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-12 01:05

Citat
friktionsfremmende stof
det tror jeg ikke vil være en god ide' den rem er jo koblingen på traktoren, jeg tror mere på at skiverne tipper lidt i forhold til hinanden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-12 00:33

Endnu en dag uden en løsning, jeg lader spørgsmålet stå åbent indtil traktoren kan køre uden at remmen hopper af eller bliver opslidt på ingen tid, der er muligvis en leje oven på gearkassen som ikke har det for godt, det bliver undersøgt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-12 00:47

Nu tror jeg at der er en løsning i sigte, men jeg venter med at acceptere et svar indtil jeg har klippet plænen, der loves regn i morgen, så det kan godt trække lidt ud.
Remskiven oven på gearkassen er blevet vendt, og nu er den meget mere på linje med skiven på motoren, hvem som har vendt skiven forkert står hen i det uvisse måske har den altid siddet for højt i forhold til motorens remskive

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-12 23:30

Tak for svaret 3773. Jeg har opgivet, ligegyldig hvad vi gør så tager det under en halv time for maskinen at æde en rem, det bliver for dyrt i længden så nu købes der en "ny" brugt Stiga Park, denne gang med hydrostatisk fremdrift så er der da den rem mindre at holde vedlige