/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Puds sølv&kobber tøj i opvaskemaskine
Fra : boyelauritzen
Vist : 665 gange
100 point
Dato : 16-07-12 18:23

Det er muligt at bringe oxyderet (sort sølvtøj og irreret kobbertøj) tilbage til rent sølv og kobber.
Blot ved at vaske et stykke gamle stanniol (aluminium) eller et zink stykke sammen med kobber tøj eller sølv bestik.
- Men er der nogen sundhedsrisiko ved at have aluminium eller zink med i vaskemaskine.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-12 18:58

Hvorfor i opvaskemaskinen ?

Lunkent vand, salt og staniol i en beholder er et gammelt husråd

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-12 19:04

Det sorte på sølvtøj er ikke oxid men sulfid.

Ved at lægge det i saltvand på alufolie i en plastbalje, danner du et kortsluttet galvanisk element så
alu og sulfid nedbryden, menes du fåt rent sølv. Det samme kan ikke gøres med kobber , men kobberoxid kan fjernes med fortyndet svovlsyre. I gamle dage kaldet polervand.

Ingen af delene duer i en opvaske eller vaskemaskine.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-07-12 19:22

Pudsning af sølvtøj
2 spsk. Kalcineret Soda og 1 liter kogende vand
hældes op i en balje foret med aluminiumsfolie.
Sølvtøjet lægges ned i baljen og er rent på ca. 2
minutter, hvorefter det skylles i rent vand og tørres af.
OBS.
Brug ikke gryde eller balje af jern eller andre metaller!

http://www.balslev.fo/UserImages/File/Borup%20Databl/Borup_Kemiguiden.pdf

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-07-12 21:02

Jeg opdagede det ved et tilfælde, skulle koge nogle asparges, eneste jeg havde der var stort nok var en forsølvet kobberpande, aspargeserne blev viklet ind i folie, da de var kogt var panden som ny, indtil vandkanten.

Har brugt det siden, men da jeg skyller det af (havd opperen også gør) har jeg adrig tænkt på det kunne være farligt, og det der sker er jo netop at fjerne div aluminiumsforbindelser (eller kobber, der har jeg ikke prøvet) og det rene metal er jo ikke giftigt.

Men jeg ville nok ikke drikke vandet bagefter!

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 16-07-12 22:24

Hej Alle

Tak for svar.

- Proces opvaskemaskine blot fordi servicet alligevel skal igennem det process anlæg.
- At skrive at: "Ingen af delene duer i en opvaske eller vaskemaskine.", kan jeg ikke bruge til meget, jeg ser jo, den ønskede virkning på kobberet.
- Virkningen er så god , at jeg overvejer altid at have lidt aluminium, (zink), ... i opvaskemaskinen.

Hvorfor mit spørgsmål alene går på at få en risiko vurdering.

NB: Bly og Plutonium er grundstoffer og er giftigt.
Ir på kobber er mig bekendt meget giftigt?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-07-12 02:09

Citat
NB: Bly og Plutonium er grundstoffer og er giftigt.
Ir på kobber er mig bekendt meget giftigt?

Nikkel udløser en allergisk reaktion hos mange der bruger billige "blanke" smykker, men også fra billige sølvsmykker hvor der er nikkel i.

Kobber er også giftigt, ihvertfald for planter, hvis Du vil slå naboens irreterende træ ihjel så bank nogle kobbersøm ind i det.......men der sker ikke noget det første års tid.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-07-12 06:13

Rent kobber og sølv er ikke giftigt (eller måske mere præcist, opløses ikke af vand), og det er jo de rene metaller der er resultatet.

Men lad være med at drikke af vandet fra opperen

Jeg skulle have skrevet sølvforbindelser i mit tidligere indlæg i stedet for aluminiumsforbindelser.

Den der med kobbersømmene i træer holder tilsyneladende ikke, den er blevet aflivet af Søren Ryge i Politiken de seneste par uger. En af mine gamle kolleger fortalte, hvor glade hans naboer blev da han fældede et stort træ i sit nye hus, han fik ødelagt savkæden på flere kobbersøm, træet var dødt og tørt lige omkring sømmene, resten havde det glimrende.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 06-09-12 12:47

Tak for alle tidligere svar.
Jeg er blevet klogere.
Ja det var et tilfældigt at mit kobber tøj blev pænt første gang efter vask i opvaske maskinen, måske skyldes det asparges rester eller en syre i samme vask, da det ikke virker hver gang.

Af svar læsser jeg at mine eksperimenter næppe er sundhedsskadelige
Hvorfor jeg i dag altid vasker med lidt stanniol (og gammel zink mønt, så længe den holder ?) med i opvaskemaskinen, indtil stanniol er oxideret (grå).
Det er mit indtryk, at det ikke kun er sølv tøjet, der bliver pænere.
Også glas, tallerkner, mm. bliver flottere efter vask, med let oxiderende metal i vaskmaskine.

Hvorfor det har en virkning, forstå jeg ikke i nu.

NB: Fra tidligere svar forsår jeg at Kobberoxid kan jeg fjerne med fortyndet svovlsyre. Men er der andre syrer der også dur.