/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Vilsbøl i Vester Vandet
Fra : svendgiversen
Vist : 1929 gange
212 point
Dato : 16-07-12 18:12

Vi hjælper nu vor svigerdatter med at finde hendes mors Vilsbøl familie...

Selv fandt jeg dette:

Thisted, Hillerslev, Vester Vandet, Agerholm Vestervandet Sogn, en Gaard Ny Vilsbøl, 49 (1), FT-1880,
Jeppe Chr Vilsbøl 33 Gift Husfader Gaardeier Her i Sognet
Maren Kathrine Bach 31 Gift Hans Hustru Her i Sognet
Chr Kirk Vilsbøl 5 Ugift Deres Børn Her i Sognet
Peter Bach Vilsbøl 3 Ugift Deres Børn Her i Sognet
Nikolai Vilsbøl 1 Ugift Deres Børn Her i Sognet
Chr Olesen Vilsbøl Under 1 Aar Ugift Deres Børn Her i Sognet

Ifølge hendes mor er det den rette familie:
"
Jeg har nu talt med min mor og hun kunne fortælle følgende:
Min tipoldefar hed
Jeppe Chr vilsbøl 1846
Oldefar på mormor's side:
Kristian vilsbøl 20/11 1885 død 12/7 1968.
Min oldemor:
Marie Strømgård 11/6 1893
"
Men Kristian er så født senere og jeg finder ham ikke født i Vester Vandet,
hvor mon han er født? Og hans ægteskab med Strømgaard hvor var mon det??

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 222 point
Dato : 16-07-12 18:25
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-07-12 20:14

Godt fundet katekismus, lige hvad vi manglede...

Mærkeligt at jeg ikke fandt Kristian født i Vester Vandet i 1885 ?

Tilsyneladende kan Vilsbøl staves på mange måder:
Wiilsbøll, Vilsbøll, Viilsbøl, Vilsbøl etc.

Men næppe årsagen til at jeg ikke fandt ham??

Det er ikke helt klart for mig hvem der har den fine Vilsbøl ane oversigt?
hvis der er et færdigt slægtstræ, vi kan hægte vor svigerdatter på, er det jo langt det letteste???

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-07-12 20:36

Den første side jeg kom ind på var denne http://www.bolyhne.dk/Slaegtsforskning/Mineaner/events.htm
med alfabetet foroven, så det var da nemt og praktisk

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-07-12 20:41

Den kommer vel herfra ifølge link
http://www.bolyhne.dk/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-07-12 21:03

Tak igen katekismus,
vi vil kontakte Bo Lyhne...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-12 12:10

Vi har nu fået pænt svar fra Bo Lyhne, og jeg har meddelt Viola,
at hendes Vilsbøl familie er med dobbelt ll...

Så katekismus, du har besvaret spørgsmålet, men jeg lader det stå lidt endnu,
fordi Vilsbøll familien er indgift i Kold familien, som jeg ikke kan finde,
derfor et nyt spørgsmål...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-07-12 15:00
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-07-12 15:09
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-07-12 17:22
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-07-12 17:32
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-12 18:21

Godt, så fortstsætter vi her:

"
Viola i mit Vilsbøll spørgsmål er også en Kold, som jeg ikke kan finde,

hvem kan finde: Fra Viola.

Min tipoldefar på min mors side hed:
Kristian Andersen Kold
20/10 1849 død 29/12 1914

Han giftede sig med
Else Marie Nielsen
18/6 1854 død 16/201914

med søn:

Morfars far
Otto Andersen Kold søn af Kristian Andersen Kold.

gift med:
Inger Kirstine Nielsen
13/9 1888 død 17/2 1972.

Min mors far:
Robert Lynge Kold
23/12 1917 død 9/5 1982

Gift med en nulevende Vilsbøll..
".

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-12 18:29

Fantastiske oversigter du har fundet katekismus, men

jeg finder ikke Kristian eller Christian Andersen Kold født så sent som i 1849?

Måske var Kold bare noget han blev kaldt??

Hans havde en søn Otto Andersen Kold, med søn Robert Lynge Kold født i 1917,
hvis datter, Violas mor: Bente Irene Kold er født i Vester Vandet i 1945...

Hvem kan forbinde Kold slægten med Vilsbøll slægten???

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-07-12 21:50
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-12 22:08

Igen fantastiske billeder som jeg vil vise til Viola, men
hendes mor er Bente Irene Kold, født ca samtidigt med det yngste foto i 1945,

hendes mormor kunne være med på billedet, men hun hedder Kristiane Elisabeth Vilsbøl,
måske er nogle af de nævnte Vilsbøl piger hendes søstre?

Hvordan finder du dog alt dette??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-07-12 23:03
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-07-12 23:33
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-07-12 23:59

Peder Andersen Kold (1718-1759), kaldet Nørklit, der var tilflytter fra Lild sogn. Han overtog svigerfaderens fæste under Faddersbøl gods og ejede 1/4 part i sandskuden “St. Peter”, som han sejlede med som skipper.
Efter Peder Andersen Kolds død i 1759 blev Else Christensdatter Dragsbech gift med:
Søren Larsen Vilsbøl (1729-1791, der var født i Nors.

http://arkiv.thisted-bibliotek.dk/klitmøller/28/infoside.htm

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 02:11
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 02:25

Så er jeg nødsaget til at sende dette link,-også selv om det handler om noget ganske andet, men du vil finde det interessant nemlig Stednavne i Thy med udgangspunkt i sognenavnet

Selve ordet sogn, glda. sõkn, er dannet til
udsagnsordet søge og betyder bl.a. ,,søgen, søgning” og
,,sted hvor folk søger sammen”

http://www.thistedmuseum.dk/Historisk%20Årbog/Årgang%201999/Albøge,%20Gordon%20%20Stednavne%20i%20Thy%20med%20udgangspunkt%20i%20sognenavn.pdf

Jow jow, jeg er langt omkring

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-07-12 08:51

Det må være Violas mor som 11 årig, mon hun har det selv?
Jeg vil videre give også dette til Viola.

Også tak for by navneforklaringen...

Og alle de nye Visbøl(l),
vi mangler stadig Kristian født 1885, gift med Marie Strømgaard, vist af svensk afstamning.

Violas mor: Bente Irene Kold, nok hende på billedet, havde en far Robert Lynge Kold født 1917,
gift med Kristiane Elisabeth Vilsbøll født 1920.

Når datteren gik i skole i Vester Vandet må de jo have boet der...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 10:41

På billedet ses Vandet sø, Vester Vandet kirke. Robert og Lis Kold`s ejendom, der nu er nedrevet og opbygget påny.

http://www.thisted.visbilleder.dk/(A(g2TDN4NmywEkAAAAYTYzN2JmMTEtNDhmYy00YTYwLTkzZGEtZWZhNzljYjE5Njll-Ha8LMs4SZYl4dSmd600jNm95QQ1))/Default.aspx?pr=101&n=1184&img=14975&p=1

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 10:50
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 11:15

1957 Gerda Kold

http://www.thisted.visbilleder.dk/(A(yZMTnq1UzAEkAAAAZDU0N2Y5MDktYWZjNS00MDA3LWFkYmEtZDM1OTdkYTAxYjkwDS7x1Go0PqmkotK-5ebvMTl2Rfs1))/Default.aspx?pr=101&n=320&img=13862

1960 Aase Kold

http://www.thisted.visbilleder.dk/(A(L-r70HdlzQEkAAAAMTVmOWZiZGEtNDI4Ni00NDc4LTg3Y2UtZjkyOTJjZGY3YTY1kQERZDt1FTDByGjsvwwxyz69DtE1))/Default.aspx?pr=101&n=327&img=14933&p=1

1952 (15) Knud Laurits Kold
http://www.thisted.visbilleder.dk/(A(-DAyig_zzAEkAAAAODdmNDcwNTYtNDhhMS00ODJkLWI1NzYtNDlhMjFkMjU3Yzlho4FVDGFw2qzk9uWAbp10Mqjd3VU1))/Default.aspx?pr=101&n=498&img=39392&p=2

Jens Kold 1957
http://www.thisted.visbilleder.dk/(A(gg4aevxfzAEkAAAANGNkOTk5NWQtNWM4MC00NDA1LWI5NjUtZWRlMmFiYjg1NjIz18CHlh6sAx5IQNCRIou2_zNNKlg1))/Default.aspx?pr=101&n=489&img=31355&p=1

1953 Anna Kold
http://www.thisted.visbilleder.dk/(A(6lzGqIGSzQEkAAAAOTEyZjk0ODgtYjk4Ny00ZWI4LTg0Y2ItMTQzZWY4OTQ2Mjcwu0X1ohpk2YCBS2STrLGdUTU-1s41))/Default.aspx?pr=101&n=967&img=31859

Ernst Kold 1932
http://www.thisted.visbilleder.dk/(A(W3Hs-vGSzAEkAAAANWEzMjRlOTgtYTM3MC00MWZiLTg1YTQtNWZhOTdjMGZhNWIx1auYhh0Tq-KOb3Obj1ONnjxwerY1))/Default.aspx?pr=101&n=553&img=22386&p=3

Solveig Kold 1959
http://www.thisted.visbilleder.dk/(A(l2nj26NUzQEkAAAANmI5NDZmNzctZDA4OC00ODNjLTg1OTEtMDY5MWRhMjRkNDdhGxry_Nv1t5dwTVXAp1Ouj7eb7HY1))/Default.aspx?pr=101&n=484&img=11377&p=2

og så videre

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 11:26
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-07-12 11:42

Tak Tak igen,

hvordan finder du dog alle dem?

Men en Otto Andersen Kold født ca 1880 har vi ikke fundet endnu,
med søn Robert Lynge Kold, det må være ham med sø billedet gift med Lis??

Jeg vil spørge om Kristiane Elisabeth Vilsbøll født 1920 bare blev kaldt Lis???

Jeg vil også spørge om deres søskende, som sikkert ses på de billeder du har fundet...

Overvældet og igen Tusind Tak
Svend

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 11:57
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 12:02
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 12:42

Efter haven kom Jens Madsens mekani-
kerværksted og tankstation og så kom mejeriet med
tilhørende privatbolig til bestyrer Vogensen. Anna Vo-
gensens flotte have lå nord for mejeriet og langs ve-
jen ind til Martin Vilsbøls mark og som nu hedder Kir-
kebyvej. Efter marken boede dengang en skomager,
jeg tror han hed Madsen. Han druknede i Nors sø un-
der fiskeri.
Stationsvej gik fra krydset og vestpå mod gl. Nors.
Her boede barber Christensen, radioforhandler Thom-
sen og så gik vejen ned til stationen og der var den-
gang anlæg og legeplads.
På venstre side efter købmanden boede karetmager
Pedersen, som foruden karetmagerværkstedet også
bestyrede kommunekassen mm. - Derefter Nors Kro,
som dengang ejedes af Chr. Vilsbøl.

http://www.norsby.dk/files/files/wwwjuli%20aug09.pdf

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 12:49

4/5 1937. Fogedudlægsskøde til Christiane Marie Vilsbøl, født Strømgaard, paa matr. nr. 1b, 40b, 62b, 64b.

13/9 1949. Skøde fra Christiane Marie Vilsbøl til Chr. Graugaard Andersen paa matr. nr. 40b.

http://arkiv.thisted-bibliotek.dk/klitmøller/40b/infoside.htm

Ø. og V. Vandet Sogneraad d. 8. Januar 1903.
P. S. V.
Anders Vilsbøll
Fmd.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-07-12 13:03

Godt godt igen:

4/5 1937. Fogedudlægsskøde til Christiane Marie Vilsbøl, født Strømgaard, paa matr. nr. 1b, 40b, 62b, 64b.
20/12 1946. Adkomst for Staten til Indenrigsministeriet paa matr. nr. 1d i henhold til lov 377-1946 paragr. 2.
Huset paa matr. nr. 40b nedbrændte o. 1946 og blev ikke genopbygget.
13/9 1949. Skøde fra Christiane Marie Vilsbøl til Chr. Graugaard Andersen paa matr. nr. 40b.

Det jeg ikke forstår,
hendes mand Violas oldefar Kristian/Christian Vilsbøll født 20/11 1885, dør først 12/7 1968,
hvorfor er det Marie der får skøde udlæg midt i 1940 erne ...???

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 15:13

Det må der være nogle lokale eller familie, som ved!

Der er også en Christian Vitsbøl, der har drevet Nors kro i en periode

side 11
Der er blandt andet Jens Peter
Borup, Jens Søgaard, Stenbryggen, Anders
Vilsbøll, Christian Vilsbøll, Christian Brænd-
gaard og Poul Kristensen.

http://www.norsby.dk/files/files/janfeb2006.pdf

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 20:31
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 20:50

Her er manden, som kender til det lokale, f.eks.hvorfor er det Marie der får skøde udlæg midt i 1940 erne??

http://www.lokalhistorie-hanherred.dk/otto_jensen/index1.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-07-12 21:19

Jeg overgiver mig,
Otto er helt gravsikker født i Årup i 1885

Jeg prøver at kontakte lokale Jensen...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-12 09:11

Det sidste fra Viola:
"
Hej igen det er ved at være lidt indviklet det her ....

Min mors søskende:
Storsøster Inger Marie Kold gift Iversen
Lillesøster Else Lynge Kold gift Kristiansen

Morfars søskende ( Robert er min morfar )
Ernst Kold Han havde TØFTNING i V.Vandet havde kun en datter Solvej.... gift med Herdis (tror jeg)
Jens kold....ham har jeg aldrig hørt om!
Ja min mormor blir aldrig kaldt andet en LIS...... stakels med det smukke navn. Men ifølge hende er det hendes forældre der har kaldt hende det altid.
"
Du havde så ret med Lis, katekismus

Nu ser jeg om hendes søstre er med på dine fotos...

Men jeg skal lige have min lille hund Debbie klippet først,
lidt vart at være langhåret mini pudel i disse dage.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-12 11:21

Og Ernst Kold som du fandt i Vestløs Skole 1932, som ca 10 årig, er bror til Robert,
altså født ca 1922, måske i Vestløs?

Han blev gift med Herdis, men dem er der flere af...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-12 11:47

Så fandt jeg Ernst:

Far: Ernst Kold Født: 13 aug 1911 i Vesløs Sogn, Vester Han Herred, Thisted Amt 1 Død: 19 sep 1994 2. Mor: Herdis Stentoft Skaarup Født: 20 sep 1913
Barn: Solvej Stentoft Kold

Hos Bo Lyhne her:
http://www.bolyhne.dk/Slaegtsforskning/Mineaner/fam057xx/fam05789.htm

Men jeg forstår ikke det foto fra Vesløs skole 1932, han er højst 11 ikke 21 på billedet?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-07-12 14:07

Ja, har været der

Det er også noget problematisk, fordi der er flere Kold - Nielsen Kold m.fl, og når alle har rødder i Thisted amt, så kan det nemt blive uoverskueligt. Men jeg er vild med de gamle historier omkring personerne

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-07-12 14:26

Og nu blev jeg så klog
Kold-Slægten har. været bosat i Thisted i mere end
150 Aar før Christen Kolds Tid, og alle i Slægtens
direkte Linie har ernæret sig ved fredelig
Skomagersyssel.

Den direkte Linie ser saaledes ud:
Christen Mikkelsen Kold, f. 1816.
Mikkel Christensen Kold, f. 1790.
Christen Andersen Kold, f. 1766.
Anders Christensen Kold, f. 1733.
Maren Christensdatter Kold, f. 1709.
Christen Pedersen Kold, f. 1675.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-07-12 14:38

Hvilket svarer meget godt til begyndelsen her

http://www.lokalhistorie-hanherred.dk/vust/gaarde/Holme_Vestergaard.htm

og nu skal jeg nok stoppe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-12 15:28

Vor Kold familie er så ikke den fine direkte Kold linie.

Kristian Andersen Kold er født 1849, med søn Otto, med søn Robert Lynge Kold født 1917 i Vestløs.

Men ellers godt forsøgt.

Lynge blev tilført som navneforandring i 1905, hvorfor ved jeg ikke, endnu...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-08-12 10:32

Tak for svaret katekismus.