/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Limning stållaminat på køkkenbordssokkel
Fra : larsbjoern
Vist : 1273 gange
100 point
Dato : 16-07-12 16:38

Mine nuværende sokler på køkkenbord er beklædt med stållaminat, men er nu blevet grimme og beskadigede. Jeg har anskaffet en rulle stålfolie 16,5 cm bred. Folien er meget tynd. På forsiden er der en beskyttelsesfolie, men bagsiden ingen folie men kun en bagside der ligner papir. Hvordan sætter jeg denne på min gamle stålsokkel ? Dobbelklæbende tape i hele bredden ? En lim der binder straks ? Folien er rimelig tynd og skal jo helst ikke bule !

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-12 16:41

Er du sikker på at den bagside ikke kan tages af, så der er selvklæb indenunder.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 16-07-12 17:14

tror faktisk eyvind har ret, papiret kan tages af og inden under er der selvklæb...men husk for guds skyld ikke at pille alt papiret af i første omgang, det skal pilles af efterhånden som du limer på, og brug en lille vinduesskraber til at trække luftbobler væk med..

Melander

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 16-07-12 17:57

Nej.....der er med sikkerhed ikke noget papir på bagsiden! Heller ikke noget lim hvis man forestiller sig at den var til at stryge på. Bagsiden af stålfolien er bare hvid! Folien er ikke tykkere end at den f.eks. let kan bukkes omkring et hjørne, så den skal åbenbart limes på en eller anden måde ! Kun på forsiden er en beskyttelsesfilm som let kan tages af efterfølgende,

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-07-12 20:14

Setlim i tynde striber og kontaktlim er hvad der umiddelbart falder mig ind. Når du allerede har fået sparket den gamle sokkel i stykker, er der ingen grund til at lave noget som holder i hundrede år.
Der skal bare som ved al anden limning være rene linier og rene flader.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-07-12 06:11

Citat
ved al anden limning være rene linier og rene flader.

Rids den gamle overflade med groft sandpapir, så limen bedre trænger ind
Ville også bruge kontakt lim
http://www.harald-nyborg.dk/p1527/dana-kontaktlim-1-l-daase

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 17-07-12 10:39

Tak for Jeres forslag! Desværre tror jeg ikke selv på den med kontaktlim. Kontaktlim skal smørres på begge flader, tørre og er svært at lægge jævnt på. Den tynde stålfolie vil uvægerligt komme til at bule! Jeg havde nok forestillet mig en forholdsvis tyndflydende lim som binder forholdvis hurtigt. Mit eget bedste foreløbige forslag er dobbeltklæbede tape.
Er stadig åben for forslag !

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-07-12 11:08

setlim er mit #1 forslag; dobbeltklæber kan være ret svær at administrere.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 17-07-12 11:12

Jeg tror at dobbeltklæbede tape vil gører stålfolie for sårbar da du får blød flade under folien.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-07-12 11:36

Citat
da du får blød flade under folien.

Nemlig, samt du vil kunne se tapen, måske ikke nu men frem i tiden

Hvorfor spørger du ikke hvad der skal bruges til montering, der hvor du har købt det.
De må da vide lidt om deres egne produkter

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 13-10-12 19:20

Så er jeg lige på banen igen !
Jeg har nu valgt en anden type laminat. Den er 1 mm tyk og hård, og skal limes på den gamle stållaminat. Jeg har forsøgt med en billig alm. dobbeltklæbende tape, som har lidt svært ved at holde, specielt i enderne da laminaten har været rullet og derfor vil slå lidt fra. Længste stykke jeg skal have monteret er 3 m x 15 cm.
Det skl selvfølgelig også være en limning som også holder i længden!

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 13-10-12 19:24

Hej igen, anskaf en fugepistol og en tube sæt og montage lim, det skal nok holde...