/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
stik med 3 ben
Fra : Tak_for_hjælpen
Vist : 701 gange
100 point
Dato : 16-07-12 12:22

Min vaskemaskine er med 2 stik ben, mensådan et stik er der ikke i vores nye hjem.

Kan man uden problemmer bare klippe stikke a og sætte et almindeligt stik på?

Accepteret svar
Fra : finnostervig

Modtaget 110 point
Dato : 16-07-12 12:32

Hej

Det kan du da godt, men så har du ikke nogen jordforbindelse til maskinen, så hvis der skulle komme en elektrisk fejl i den, og du så rører ved den så er det livsfarligt.

Få en elektriker til at opsætte en tilslutning med jord = beskyttelsesleder i og sæt stikket deri.

Mvh Finn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-12 12:33

Ja det kan du godt men du bør have en jordforbindelse på en vaskemaskine, skift din kontakt ud og få en med jord
der kan købes en overgangs stik så din maskines stik passer i din nye jordforbundne stikkontakt: http://www.av-connection.dk/?PGr=1857&ML=1041

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-12 14:03

Nej lad dog være med overgangsstik og få i stedet sat en stikkontakt -med jordledning- som passer til maskinens stikprop.

Det link o.v.n viser til er ret tosset. Billedet viser helt klart en hunside efter det franske system, men skriver at det er til en schuko. Det er forkert.

Den universalstikprop , som vaskemaskiner normalt leveres med , passer både i shuco og i den franske stikkontakt. Begge slags er nu lovlige i Danmark.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 16-07-12 14:30

Fik at vide da jeg købte min opvaksemaskine som er med almindelig stik at det ikke er nødvendigt med et jordstik da jeg har et af de nye relæer som slå fra hvis der er noget galt.

Jeg tænkte mere på om det var samme strøm i de der 3 stiks som i en almindelig stik

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 16-07-12 14:31

OVN den du linke er er spejvendt i forhold til hvad jeg har nu

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-07-12 14:53

>tak-for-hjælpen: Uanset faconen på "grisetrynen" i væggen er det jord, neutral og live (nul og 230 Volt), vi snakker om. Har du andet elektrikerarbejde i huset, vil det være en smaddergod ide at få skiftet vægudtaget ud til et for europæisk stikprop. Ellers kan du klippe den europæiske prop af apparatet og sætte et dansk LK-stik med tre ben på - og der skal du lige spørge en kyndig nabo hvordan du skal forbinde brun, blå og gul/grøn i den nye stikprop.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 16-07-12 15:08

Det er et dansk stik som der er på, det er bare en ældre model som virker og ser derfor ikke nogen grund til at skifte den ud, fordi der i dag laves de almindelig stik til vores maskiner.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 16-07-12 15:13

Tror også jeg lige skal have skået det med jord ud i pap.

For i dag sælges næsten alle med almindelig stik, som kommer ind i en almindelig stikkontakt hvorfor få man ikke stød af dem?

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-07-12 15:46

Hej igen

Som sagt det kan du godt, men du skal så få dit relæ til at koble fra, ved max 30mA, ved at du rører ved maskinen der har en fejl, samt fugtigt gulv eller et andet apparat og får et stød.

Dette skulle så være ufarligt omend ubehageligt med sådan et stød, hvis man ikke lige har en ikke opdaget hjertedefekt

Mvh Finn

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-07-12 15:48

Og dem du siger sælges med "normalt" stik, har de ikke den metalskinne mellem de to stikben samt et hul ekstra til at montere et ekstra ben i ?

Mvh Finn

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 16-07-12 16:40

Prøv lige at kikke på bagsiden af maskinen eller om der ikke sidder en labels på ledningen, for de fleste maskiner der købes i dag er der krav om at de skal ekstrabeskyttes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-12 16:49

Uanset hvad du har af fejlstrømsrelæer (HFI / HPFI / FU) så skal vaskemaskiner tilsluttes beskyttelsesjord (det 3. ben)
Ledningen har en
brun Til fasen
blå til nullen
gulgreøn til beskyttelsesjord

Stikpropper med hul som jord eller stikpropper med sideskinner som jord må
kun bruges i DK hvis der er en tilsvarende stikkontakt med forbindelse til jord.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-12 18:39

Det er sikkert rigtigt hvad du skriver Eyvind.
Men så er det da skørt at alle maskiner sælges med stikprop beregnet til både glideskinne (schuko) eller hul til jordben (fransk) og så sætter praktisk taget alle elektrikere stikkontakter op, som du siger de ikke må bruges til.

Og så en kommentar til den ærede spørger.
Hvis det du kalder et almindeligt stik med 2 ben , er sådan et som du har på din stuelampe uden mulighed for jordforbindelse, så er det ikke tilladt på en vaskemaskine.
Det at du har et fejlstrømsrelæ er ikke nok til at gøre det lovligt eller ufarligt.

De 30 mA, som kan være nødvendig for at udløse relæet er rigtig ubehagelige og nok til at lamme muskler og sætte hjertet til at flimre, hvis strømbanen er den vej forbi.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-07-12 20:09

Stikkontakt/vægudtag af europæisk type har kun været lovlige her i DK nogle måneder/godt et halvt år, så de er næppe monteret af autoriserede installatører ret mange steder (de skal fo også have brugt dem op, der ligger på hylderne!).
Så hvis dethele skal gå lovligt til, skal der enten en installatør til at sætte en ordentlig stikkontakt/stikdåse uden kontakt op, eller også skal eurostikket på apparatledningen klippes af og erstattes af et afskyeligt trebenet stik af LK-NES design.
Og hvis du gør det sidste selv, så forbind den grøn/gule leder til det stikben, der sidder i midteraksen. Så er jordforbindelsen i orden, og du kan forbinde blå og brun som du lyster.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-07-12 23:59

Citat
Kan man uden problemmer bare klippe stikke a og sætte et almindeligt stik på?

JA. Grøn/gul = Jord skal monteres i midterbenet, Blå = Nul SKAL monteres i højre side set bag fra på stikproppen og Brun eller Sort = Fase skal monteres i ¨venstre side set bag fra på stikproppen.

Til pbp_et
Citat
, og du kan forbinde blå og brun som du lyster.

NEJ, Blå ledning = Nul SKAL ALTID monteres i højre side set bag fra på stikproppen og Brun eller Sort = Fase skal monteres i ¨venstre side set bag fra på stikproppen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-07-12 01:16

Hej du, er det ikke for at gøre det ligegyldigt, at man har beskyttelsesjord?
Men alt det med højre og venstre har Elektricitetsrådet besluttet er ligegyldigt med godkendelsen af eurostikket.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-07-12 02:16

1 er der 3 huller i dine stikkontakter i din lejelighed hvis ja så er det OVN løsning der er det nemmeste
Eller kan du montere en 3 benetstikprop

Hvis du ikke har 3 huller i dine stikkontakter så er det anbefalede at du får lavet en installation med jord. Men det er ikke et krav vaskemaskine kan godt tilsluttes en stikkontakt med kun 2 huller eneste krav er så bare er der er monteret et HPFI relæ som beskytter denne stikkontakt som du ønsker at benytte.(ulempen ved ikke at montere jorden er at den så godt kan støde lidt og evt statiskelektricetet ikke blive afledt for der er en jord)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-07-12 02:22

Og transor læs lige her http://ing.dk/artikel/124253-tyske-schuko-stik-er-nu-tilladt-i-danmark

Det er fra nov 2011

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-12 13:10

Alt det med blå til højre er da noget sludder.

Ved et enfaset 230V udtag er der ingen funktionel forskel på de to spændingsførende ledere.

I øvrigt kender jeg godt reglerne om '

schuko stikkene som omtalt i artiklen rotw linker til.

Selv synes jeg de franske er smartere.
Jeg kommer der jævnligt og køber stikkontakter med derfra.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-07-12 21:55

Transor det kan godt være er det er. Levet lovligt at opsætte franske stikkontakter i Danmark men du glemmer lige at læse det med småt
Det har været lovligt at opsætte fransk/belgisk stikkontakter siden 2008 (men de skal leve op de skærpet krav fra sikkerhedsstyrelsen og pt mig bekendt er der ingen producenter der har fået deres stikkontakter godkendt endnu så kan du ikke lige finde godkendelsen fra sikkerhedsstyrelsen på disse stikkontakter

Godkendelse af svar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 18-07-12 14:44

Tak for svaret finnostervig.

tror bare jeg lader stikket være og undre mig over at der i alt nybyggeri ikke findes stik med jord - det kan heldigvis sidde i en stik dåse, men det giver vist ikke jord

Synes det var svært at vælge da jeg fik mange gode bud her, tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-07-12 01:34

Du skriver om ny byggeri uden nogle af stikkontakterne har jord? Er du ikke sød at tage et billed af et par af de stikkontakter der er i hjemmet

Det har siden 92 været lovkrav at alt nybyg skal stikkontakterne være med jord dvs 3 ben
Eks på stikkontakt med jord

http://www.greenline.dk/Lauritz-Knudsen-FUGA-1/LK-Fuga-Stikkontakter-2/LK-Fuga-stikkontakt-1-modul-2107

http://www.greenline.dk/Lauritz-Knudsen-FUGA-1/LK-Fuga-Stikkontakter-2/LK-Fuga-stikkontakt-mjord-2005