/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
skal jeg blande mig uden om!!
Fra : kammanoerup
Vist : 706 gange
200 point
Dato : 14-07-12 22:06

Har vennepar -gennem mere end 30 år- nu er hun blevet meget syg- tror det er demens af en slags!

Forholdet har ikke været godt i mange år, men nu ydmyger han hende bl. a. pga af ting i forb. med ting som hun ikke længere har så god kontrol over! Han svarer for hende- og i et øjeblik hvor vi kun var os to, siger hun : hvad skal jeg gøre- hvor skal jeg gå hen!!
Jeg er bekymret for hende ! efter at ha' spekuleret kom jeg til at tænke på forholdet i Parasitterne (Gruesen)
Har tænkt på om jeg skal tale med vores præst (som jeg dog ikke kender)
Eller skal jeg bare passe mig selv of la' være med at blande mig??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-07-12 22:13

Hm...
Hvis du har ret og hun er ved at blive dement eller noget ligende, har han det svært og hvis det er kommet langsomt er han nok ikke bevidst om hvad der er sygdom og hvad der blot er - irritation efter mange års samliv....

Jeg tror han har behov for en ven at tale med. Kan du ikke tage en kold øl med manden og fortsætte venskabet. Ofte er det venner der har de bedste muligheder for at tale fornuft med os og vore venner...

Man gør sjældent problemer mindre ved at blande andre ind i dem...

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 14-07-12 22:24

Jeg synes godt, du kan tillade dig at blande dig.

Hvis kvinden er begyndende dement, har hun jo ikke selv evnen og overskuddet til at sige fra overfor manden.

Kan du mon hjælpe hende op til lægen til en samtale?

Hun skal vel først og fremmest have stillet en diagnose, og derefter en snak om, hvad hun ønsker m.h.t. fremtidig bolig.

Præsten tror jeg ikke, I kan få megetn hjælp af.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 14-07-12 22:28

Jeg har i 15 år "levet" med og passet en dement! Jeg har forsøgt at hjælpe ham, så godt jeg nu kan, men jeg må indrømme og det har jeg sagt for mange år siden, at hvis jeg skulle være sammen med ham i mere end 8 dage ville een af os myrde den anden! Jeg er f.eks. holdt op med at invitere ham på frokost-- intet var godt nok! " Det der kan jeg ikke li' og det der spiser jeg ikke"
Nu er det jo bare sådan, at hun er helt i hans magt, vi bor langt fra hinanden!
Han taler ganske skrækkeligt grimt til hende og håner hende fordi hun er blevet "som hun nu er"

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-07-12 22:31

Så må du jo finde ud af hvad du vil med venskabet....

Det er jo ikke sikkert at de har lysten til at blive hjulpet "på den måde du ønsker"...

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 14-07-12 22:33

Hun har iflg. ham været til adskillige undersøgelser- men jeg kan ikke rigtig greje hans svar-
Alt startede med , at hun faldt på gaden! Hun har i flere år fortalt, at når de gik, gik han så stærkt, at hun ikke kunne følge med!! og ja hun går meget dårligt kan dårligt løfte fødderne. MEN HAN KUNNE VEL FOR POKKER HA' GIVET HENDE EN ARM!!!

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 14-07-12 22:53

Kære Benjamin!
Når min veninde i et øjeblik, hvor hun synes hun kan tale frit-siger at hun er ked af, at jeg er så langt væk og at hun ikke ved, hvor hun skal gå hen- så opfatter jeg det, som et råb om hjælp! at han ikke vil hjælpes ? det er jo heller ikke ham, der er syg og hjælpeløs!
Det er efter min mening sådan, at det er, når der er problemer, man skal "stå sin prøve" som menneske!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-07-12 23:01

Ja, du kan have ret i at det er godt at have værdier til at vise omsorg. Deri er vi nok helt enige...

Hvad du vælger - og hvorlangt du ønsker at gå, er noget du skal gøre op med dig selv.

Jeg kan ikke betale de menneskelige omkostninger det kan have for dig, at hjælpe andre.

Så det jeg kan sige er, at du skal gøre de du bedst kan leve med...

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-07-12 23:11

"Det er efter min mening sådan, at det er, når der er problemer, man skal "stå sin prøve" som menneske"!

Hatten af for dig - og som du er inde på - fortsæt din hjælp, find ud af hvad det handler om, og hvor der evt.hentes videre hjælp.

Der er jo stadig en generation, der har været vant til at klare sig selv, og som ikke er opdraget til at snakke følelser, så hvor er det dejligt, at du tager vare på disse mennesker. Det er bestemt det rigtige at gøre!

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 14-07-12 23:13

Kære Benjamin!
Alt det du der siger- er jo selvfølgeligheder!
Der er ingen, der charger dig for noget som helst!

Og det letteste i verden er, at vende det blinde øje til! Hvilket er set så ofte

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-07-12 23:25

Du må gerne få en selvføllgelighed mere...

Det er at det hjælper ikke at lægge arm med mig om hvad der er mest rigtigt, hvis det grundlæggende handler om at du ikke selv kan vælge hvad du skal gøre.

Vi to skal jo ikke være enige.

Jeg vender ikke det blinde øje til, men jeg vælge hvor meget jeg vil ofre når jeg går ind i andres konflikter. De to mennesker du vil hjælpe, har et problem i relation til hinanden.

Du ønsker at hjælpe dem, og jeg gør opmærksom på at det ikke er sikkert at de (han) ønsker at blive hjulpet af dig.

Jeg siger blot at du skal gøre som du selv ønsker.

Mere har jeg ikke at sige til dette emne...

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-07-12 23:28

Begge ægtefæller har det svært lige nu, og begge behøver hjælp.

De kan starte med at henvende sig her

http://www.alzheimer.dk/ de vil sikkert kunne rådgive dem.

Selvfølgelig kan manden give din veninde en støttende arm når de er ude at gå, men har hun bedt om en?, manden er ikke tankelæser, og tænker sikkert ikke over det - det er også en ny verden for ham.

Det er så svært at råde dig, når man ikke kender personerne, og ved hvor langt man kan gå, jeg synes du skal fortsætte med at støtte din veninde, men glem endelig ikke manden.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 14-07-12 23:50

Til Benjamin!
Jeg har bestemt ikke ønske om at hjælpe nogen, der ikke ønsker hjælp!!
Du har vist ikke forstået ret meget af det jeg har skrevet!
så her slutter vi vor dialog!

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 14-07-12 23:56

Hej Norstedt1
Det var jo ikke første gang hun faldt på gaden! Så han burde nok ha' haft lidt omtanke!m Især da han vedvarende fortæller, hvor dyrt det var at hun skulle ha' lavet sine tænder efter et fald!

Jeg kender godt Demens klinikken på RH og Alzheimerforeningen!
Min mor har Alzheimers og vi bor sammen! Overtog hende da min far døde for 15 år siden! Da var medicin, der kunne mildne symptomerne under afprøvning, mor fik det aktive stof- og det har åbenbart hjulpet hende utroligt!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-07-12 00:00

Ja, jeg er altså heller ikke tankelæser, og vidste ikke hun var faldet mere end en gang eller at du kende alzheimerforeninge -- smutter ud af tråden igen, jeg forsøgte at hjælpe men det virker mere som om du angriber, det gider jeg helt ærligt ikke bruge tid på

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 15-07-12 00:09

Hej Nordstedt1!
Jeg er da ked af, at du føler dig angrebet, det var bestemt ikke min mening! Jeg er da glad for, at du henviser til Alzheimer foreningen, der kan jo være nogen, der ikke kender den!
Beklager at jeg ikke nævnte, at hun var faldet flere gange, men der er jo mange ting, jeg ikke nævner, det ville jo kræve laaang tid og jeg vil ikke blotte nogen!
Jeg beklager dybt, at du føler dig trådt på- var bestemt ikke min mening- jeg var såmænd ved at acceptere, men det falder så ikke i go' jord!

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 15-07-12 01:34

Kort og godt bad du om råd, om du skulle hjælpe dem, finde ind til kernen af, hvad der kan være galt, eller du skulle blande dig uden om.

Vi er alle enige om, at hvis du har overskud, er det prisværdigt, at du hjælper dem.

Og efter det du skriver, er det jo ikke sikkert, at hun har demens.
Køb du en kage, vær glad og positiv og tag over og drik en kop kaffe sammen med dem, og se så om du kan blive lidt klogere på, hvad det hele drejer sig om.

Tag et slag kortspil, så kan du få at se, hvordan hukommelsen har det, og du får dem ud af de grimme gamle vaner med at hundse, og får dem til at fokusere på noget andet.

Eller hiv familiealbummet frem. Så vil hændelser og minder være godt samtaleemne ...............

Held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 15-07-12 11:39

Tak for svaret katekismus.
Det ville være dejligt, hvis det kunne løses på den måde
Desværre har jeg et 24 timers job og kan højst være hjemmefra i et par timer!
Har inviteret min veninden til et lille ophold hos mig- det vil kunne aflaste ham og måske give hende lidt fred!
Tak for hjælpen til alle og ønsker en go' søndag