/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Aktier...
Fra : Eschen
Vist : 479 gange
100 point
Dato : 10-07-12 13:47

Hej.. Udbytte på danske aktier - kan de modregne på tab ved aktiersalg - så udbytte ikke bliver beskattet- hilsen og tak

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-07-12 15:36

Der kan modregnes tab, ved beskatning af gevinst.

Sagt på den måde at laver du en dårlig forretning og får tab, er dette dit eget ansvar. Men har du gevinst i samme periode kan du modregne dit tab, din gevinst.

Du bliver først beskattet ved salg.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-07-12 19:32

Udbytte er indtægt, men tab ved salg af aktier? Hvordan tab, ud fra hvad??

Det reducerer din formue, men det er jo ikke en decideret udgift som du kan trække fra.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-07-12 20:01

Tab, kurstab. Hvis man køber aktier for 10000,- og de kun er 5000,- værd ved salg har man tabt 5000,- Dette kurstab kan man modregne i beskatning, hvis man har indtægter på andre aktier der er steget. Så man kun kommer til at betale skat af den reelle fortjeneste.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 10-07-12 21:18

Har i år fået udbytte fra mine aktier - har aktier jeg kan sælge med tab - kan det tab modregnes i udbytte, så udbytte ikke bliver beskatte ??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-07-12 21:35

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1843372&vId=0&search=aktieudbytte*

Det er vist bedre beskrevet her end jeg kan forklare med ord.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 11-07-12 07:13

Udbytte er jo også en gevinst -- så ka' den modregnes i tab ?? -- Tak hilsen Eschen..

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-07-12 14:12

Udbytte, gevinst, merværdi, værdiforøgelse er ord for det samme. Den værdi dine aktier er blevet mere værd.

Tab er grundlæggende dit eget problem.....

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 12-07-12 08:46

Så er det OK - udbytte kan modregnes ....
Negativ aktieindkomst modregnes i positiv aktieindkomst, dvs. ikke i lønindkomst. Så hvis du har tabt 25.000 kr. på børsnoterede aktier inden for de sidste 5-6 år, og tabet er registreret hos skattevæsenet, så kan du tidsubegrænset i årerne fremover modregne tabet i gevinster, du måtte have på børsnoterede aktier (inkl. udbytter). Så en relativt sikker måde at udnytte dit tab er at investere i et par aktier, som giver et højt årlgt udbytte. Man kan ikke modregne tab på ikke-børsnoterede aktier i gevinster på børsnoterede aktier.

Mvh

Claus

Claus Silfverberg
DAF-direktør 1995-2007