/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
surdej
Fra : vombatsi
Vist : 1171 gange
100 point
Dato : 10-07-12 08:30

Er der mon en der kan hjælpe mig med et problem med min surdej.
Den bliver lang og klistret. Giver en dej som er lidt dum at arbejde med, men ellers bliver brødene ok.
Ved jeg kan lave en ny, men vil helst fortsætte med min "historiske" surdej

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 10-07-12 08:57

En surdej er som natur klistret. Prøv at komme lidt hvedemel i og måske lidt olie.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-07-12 09:31

Når du skriver den er lang, er det så nogle strenge der kan ses når du trækker i dejen?

Hvis det er, skal de være der, de hedder glutenstrenge og er det man får ved langtidshævning (hvad det jo er med surdej) eller ved at ælte en gærdej der skal hæve hurtigt rigtig længe.

Der er et billede af glutenstrengene her, lidt nede på siden

http://www.anarka.dk/blog/2009/03/23/grovboller-med-%C3%B8l-og-falsk-surdej/

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 10-07-12 12:07

Hej
Tak for svar, min dej er blevet meget mere lang og måske også lidt slimet end den normalt har været.
Det er en surdej som jeg har brugt gennem flere år og det jeg tænker er at der foregåe en eller anden form for vildgøring i dejen når den står et døgn før bagning.
Det ødelægger ikke mine rugbrød, men surdejen er ikke så indbydende som den plejer at være.
vombatsi

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 10-07-12 12:39

En surdej kan ikke blive for gammel. Jeg havde engang en surdej, der var over 100 år gammel og gav særdeles gode rugbrød. Som sagt kan man komme en smule hvedemel i, hvis den klister for meget.

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 100 point
Dato : 10-07-12 14:17

Surdej kan, som Thyregod8 skriver, ikke blive for gammel. Hvem kan iøvrigt dokumentere at en surdej er 100 år gammel? Men surdej består - udover mel og vand - hovedsagelig af mælkesyrebakterier som siden livets opståen, i milliarder af år, har klonet sig.

Når man siger at surdejen er blevet for gammel, mener man sikkert at der er kommet fremmede bakterier ind i surdejen, som ikke har den ønskede virkning, forsuring af brødet. Jeg har fx været ud for at der kom mug (=skimmelsvampe) i min surdej. Den kasserede jeg selv om det udmærket kunne være den skimmelsvamp, der vokser i Danablue/Roqefortost. Jeg syntes at den ny surdej var ligeså god som den kasserede havde været. Derimod synes jeg at forholdet mellem surdej og nyt tilført mel i brødfremstillingen spiller en større smagsmæssig rolle.

Du skriver at din surdej er "slimet". Det kunne være mælkesyrebakteriernes måde at opføre sig på. Det giver også en slimet overflade, når mælkesyrebakterier udvikler sig på kød. Kødet kasserer man dog fordi det også kan indeholde forrådnelsesbakterier, hvis affaldsstoffer kan forårsage stort ubehag/sygdom hos den der spiser det.

Men det sker ikke når mælkesyrebakterierne er i dej.

Hvis din surdej ligger længe - der er måske svingende hvor tit du har lyst til at bruge den - kan du (ligesom Thyregod skriver) forny den ved, med nogle dages mellemrum, at ælte den lidt med tilsætning af lidt mere mel og så fx opbevare den på køl.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-07-12 01:20

Man kan godt blive bange for sin surdej - den lever sit eget liv, og egentlig kontrol har man ikke over den.
Måske man synes den er et uforståeligt naturfænomen der til tider er venligsindet og hæver ens brød og andre gange er vrissen og nægter at hjælpe én.
Betragt den som en husgud, en rar en med luner og nykker men som grundlæggende vil én det godt. Lidt ligesom nissen der skal have julegrød, for at sikre huset i det nye år mod troldtøj og lynnedslag.
Sørg for at den har det godt - lunt når den skal arbejde og køligt når den hviler sig.
Sørg for at den får nok spise i form af nyt groft mel og bliver motioneret og kælet for.
Lær at læse dens behov. En træt og alt for sur surdej har godt af en opfriskende kur, som består i en tur ud i varmen på køkkenbordet, et ordentligt måltid mad i form af lidt friskt groft mel og en lille skefuld honning og yoghurt til fordøjelsen.

http://raaberg.blogspot.dk/2008/05/camilla-plums-hjemmebagt-rugbrd-med.html

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 09-08-12 08:44

Tak for svaret krestenklit.