/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Strøm på både fase og nul.
Fra : C-123
Vist : 1021 gange
20 point
Dato : 09-07-12 20:05

Jeg skulle egentlig bare skifte en lampe i et loftslampeudtag, men da jeg målte i slukket tilstand var der strøm på både Fase og Nul. Når jeg så tænder kontakten går strømmen fra Nul'en. Dvs. når lampen er slukket bliver den egentlig kortsluttet. Er det normal praksis, og er det lovligt ? Huset er fra slut '70'erne og det er ikke en korrespondance.
/Carsten

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-07-12 20:18

Nej, det er klamhuggeri af værste skuffe!
vh
pbp

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-07-12 20:27

Lampen bliver ikke kortsluttet når den slukkes, det er blot nul-ledningen der brydes.

Det forekommer i gamle instalationer også til lampe i mit eget badeværelse.

Der er ikke krav om at dette ændres (lovliggøres til nutidig standard), med mindre du laver ændringer.
Det var formentlig lovligt der det blev etableret. Det er blot ikke lovligt i en ny installation i dag.

Der løber ingen strøm med mindre der er en belastning, det du kan måle er spænding.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-07-12 22:14

Hvis huset er fra NITTENhundredoghalvfjerserne, er den omtalte installation dybt ulovlig. Den grimme korrespondance, der kan lægge fase på en afbrudt lampe, har vist altid været ulovlig, så længe der har eksisteret et stærkstrømsreglement. Dit lampested er enten monteret af en grovfusker eller en skidefuld elektriker og har aldrig været lovligt.
vh
pbp

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 20 point
Dato : 10-07-12 01:59

Fejlen kan være flere steder der kan være tale om at fasen og nullen er byttet om et sted
Det kan være i tavlen, i en dåse, i afbryderen mm.
( i praksis har det ingen betydning for om installationen virker. hvis der er tale om 230v installation )

Tilbage i 70 brugte man sort som nul og blå,hvid,brun (rød) som faser ( rød kunne også bruges som jord)

Et hurtig tjek kan være at måle på div stikkontakter på denne lysgruppe fasen i en stikkontakt bør altid side i venstre side dette kan tjekkes med en polit/ polsøger hvis det generalt så at fasen sider modsat ville det være nærliggende at sige det er i tavlen der er bytte om på ledningerne

Det er på ingen måde anbefalede at installationen bryder nul ledningen i stedenfor faseledningen
Jeg vil ikke kalde til bål og brand men jeg ville anbefale at få det tjekket af din lokale elektriker

Det kan tage alt fra 1 time til ? Men et forsigtigt bud ca 2-3 timer alt efter størrelsen af huset ville jeg mene at det ville tage at lokalisere hvor det er gået galt hænde.

Kommentar
Fra : C-123

Dato : 10-07-12 14:28

Fantastisk med gode kommentarer/løsninger.
Jeg tror nu ikke umiddelbart det er klamhuggeri, men derimod blot en fejl i noget tidligere omlægning af nogle kontakter. Jeg vil måle lidt på kontakter og udtag i nærheden for at afgrænse fejlen, og så tage den derfra.
Mange tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : C-123

Dato : 10-07-12 14:31

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-07-12 15:57

Interessant når der er udtalelser om hvad der er lovligt og ulovligt.

Normalt er alt lovligt, til der er en lov der forbyder det. C-korspondancen har været lovlig og derfor findes denne stadig i gamle installationer. Der var også andre installationsmetoder der var gangbare (før der var lov der forbød disse). De første elektrikere var gørtlere der lavede installationer med den viden de var i besidelse af. De første regler for lovlig og ulovlig installation var styret af de lokale El-værker. Disse havde egne regler og bestemmelser som de selv håndterede. Som mest var styret af eller baseret på forsyningssikkerhed, så fejl i en installation ikke gjorde nabo spændingsløs.

En del gamle instalationer i meget gamle huse var (der der hvor de stadig findes) lavet til DC, en del af disse endda med El-materiel i messing og porcelæn.

Jeg tror ikke der er mange af os der kan huske hvordan stærkstrømsreglementet og fællesregulativet så ud i 1970. Men den ejendom jeg bor i har Nul-brydning i og ikke kun i min lejlighed. Men ejendommen er også lavet med Nulling i stedet for jording, så dette kan måske også have haft betydning for udførsel. Nulling i nye-boliginstallationer var så vidt jeg husker lovlig helt op i 1970érne, det var vist nok først ved indførsel af fejlstrømsrelæer, at man afskaffede den (gjorde den ulovlig) i boliger, og bibeholdt den i industriinstallationer.

Men sådan er der jo så meget der over tid ændre sig.

Generelt kan man jo blot understrege at alt arbejde i de faste installationer skal udføres af en Aut. el-instalatør. Så kommer man let ud over selv at tage stilling til hvad der er lovligt og ulovligt.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : C-123

Dato : 12-07-12 09:14

Og jeg kan med røde kinder konstatere at jeg havde brugt for lidt penge på den polsøger som nu ligger i skraldespanden. En ordentlig polsøger med +/- istedet for sådan en skruetrækker med diode, og bingo alt er som det skal være med fase på M1 som bliver afbrudt og konstant Nul.

MVH
Carsten (som aldrig mere går ned på udstyret)