/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Nem gulvvarme
Fra : mikk0077
Vist : 443 gange
10 point
Dato : 09-07-12 13:15

Hej
Jeg vil gerne have gulvarme i hele mit hus og mener nu, at have fundet den letteste metode - den er så let, at jeg er i tvivl om det kan lade sig gøre i praksis.
I kælderen hvor fjernvarmen kommer ind, kan jeg indstille temperaturen på det vand, som skal ud i de nuværende radiatorer. Den sætter jeg til 25 grader.
I stueetagen kommer der 2 rør op ad gulvet til hver radiator, til hver rum - 1 indgang og 1 retur. Disse 2 rør cutter jeg få cm under gulvet, sætter pexrør på indgangen sammen med en termostat, trækker rørene rundt på gulvet, og forbinder med udgangen og bom, gulvarme! Dette gøres for hver radiator/rum.
Kan det være så let eller er der noget jeg ikke har taget højde for?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-07-12 13:34

Ja vandflowet. Tryktabet. Blandesløjfe. Isolering.

Kommentar
Fra : mikk0077

Dato : 09-07-12 13:42

Men det er vel ikke noget problem at ordne de ting eller?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-07-12 14:46

Alt hvad man kan er nemt.

Du kan ikke med nutidige krav lave gulvvarme uden at have min 300 mm isolering under. Ligeledes skal du have styr på din randisolering.

At bruge de gamle stålrør til distribution vil udelukkende sikre at man ikke har styr på sit flow, og får en installation der er noget nær umulig at indregulere. Langt nemmere er det at starte ved manifolden og så aflæser man metermærkerne efterhånden som man ruller slange ud. Så kan præindstilling af manifolden nemt foretages. At følge din opskrift kan jeg ikke se andet end sikrer at det man foretager sig bliver dømt kat. 3 på tilstandsrapporten.