/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kartoffelsalat
Fra : hhsk
Vist : 578 gange
60 point
Dato : 09-07-12 13:13

Jeg fik, som barn, en kartoffelsalat min Mor lavede. Så vidt jeg husker var dressingen/saucen lavet af fløde og mayonaise der var tilsmagt sur/sødt. Her opstår mit problem så: er den smagt til med eddike eller citron? Jeg planlægger at lave den med Creme Fraice 18% for at "spare lidt på fedtet.

Håber der sidder en venlig sjæl der kan hjælpe mig? Da jeg har lovet min teenage søn at lave den til ham.
På forhånd tak

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 09-07-12 13:39

ER DET EN VARM ELLER KOLD KARTOFFELSALAT?

SOM BARN FIK VI VARM KARTOFFELSALAT, SMAGT TIL MED EDDIKE, SALT OG SUKKER.

MVH AG112

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-07-12 13:41

Når jeg laver kold kartoffelsalat bruger jeg creme fraiche, eller ymer.

Der tilsætter jeg lidt dijonsennep, salt og peber- der findes en sød sennep med honning- som også er super.

Hvis du skal tilsætte mere surt- ville jeg vælge en smule æbleeddike- og slet ikke citron.

Dertil klippet purløg.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-07-12 13:49

Jeg laver kartoffelsalat med cremefraishe smagt til med citron. Det er måske ikke den, du har kendt, men den smager mums

Her får du lige min opskrift:

500g Cremefraishe 18%
ca 1 tsk helt fint revet løg (som mos)
ca. 1 spsk citronsaft
hakket persille
salt, peber

Det hele blandes, kartoffelskiver og evt agurke stykker vendes i. Pyntes med tomatbåde og agurkestykker

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-07-12 13:54

Ja, nu kommer du på en opgave- vi har meget forskellig smag

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-07-12 14:02
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-07-12 14:40
Kommentar
Fra : hhsk

Dato : 09-07-12 15:03

Ak det var meget mere enkelt end jeg havde troet. Jeg har netop kontaktet et ældre familiemedlem som kunne huske netop den opskrift. Det var såmænd bare ( i den magre udgave) Creme Fraice 18% lidt eddike samt sukker salt og peber. så skulle resultatet fremkomme. (I den mere fede version er det piskefløde og mayonaise der er basis)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-12 15:38

Den gode gamle gule varme som man kan bruge til pølser eller deller.

Svits udvandede løg møre i smør eller margerine, tilsæt en smule vand og eddike, skru lidt ned og hæld skivede kartofler ved, helst gamle da de jævner dressingen når gryden står og simrer.
Smag til med sukker, salt og peber og rund af med fløde eller mælk.

Har man lage fra hjemmesyltede agurker eller asier giver det et ekstra pift fremfor ren lagereddike.

Planlæg det som "dagen efter" da man så koger ekstra kartofler og gemmer halvdelen til kartoffelsalaten.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 60 point
Dato : 09-07-12 16:02

2 dl fløde og 400 gr mayonaise
2 sp estragoneddike
4 sp sukker
salt, peber
karry

Det hele røres sammen og hakket løg og purløg tilsættes.

Kartoffelsalaten er lysegul. Af karry

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-12 16:11

Sur-sød kunne nu også være den jeg laver om sommeren.

Cremefaiche eller ymer blandes med mayonaisse, tilsættes mangochutney og klippet purløg.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 09-07-12 17:58

Citat
Har man lage fra hjemmesyltede agurker eller asier giver det et ekstra pift fremfor ren lagereddike.

Så sandt så sandt, det bruger jeg i kartoffelsalaten - og det giver en skøn smag. Man kan nu også bruge eddiken fra de købte syltede agurker - det behøver ikke at være de hjemmelavede, selv om det sikkert er rigtig dejligt.

Jeg bruger også karry, og en gang imellem skærer jeg et æble i små tern og blander i. Det giver en dejlig frisk smag.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 09-07-12 19:24

Jeg bruger ymer, cremefraiche eller cultura, alt efter, hvad jeg har.

Deri sennep, sukker, salt og peber - lidt citronsaft - lidt eddike - og hakket persille.

Let svitsede hakkede løg og skivede kogte kartofler.

Godkendelse af svar
Fra : hhsk

Dato : 10-07-12 14:51

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-07-12 16:06

Selv tak. Og held og lykke med det.