/ Forside/ Karriere / Job / Jobsøgning / Spørgsmål
10  bluesky 305
Straffeattest
Fra : Runeldo
Vist : 4032 gange
25 point
Dato : 31-05-03 15:07

Jeg vil gerne vide hvor længe en straf står på ens attest. Endvidere vil jeg gerne vide om forskellige instanser har forskellig angang til ens straffeattest.
Jeg blev nemlig i tvivl om det er 3 år staffen står på attesten eller 10, når det offentlige læser den?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-05-03 16:16

10 år i politiet eget register dog efter 5 år kan man få "ren" straffe attest. ellers kontakt din lokale politistation og lav en forspørgelse.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 25 point
Dato : 01-06-03 07:36

Hej Runeldo
Du kan læse om de forskellige tidsperioder på http://www.politi.dk/Straffeattest/straffeattest.htm Det afhænger nemlig helt og holdent af, hvad du er straffet for.
Et stykke nede på siden er et skema men en oversigt.

[citat]
Generelt om straffeattester
En straffeattest udskrives fra afgørelsesdelen, der er en del af politiets centrale Kriminalregister. Afgørelsesdelen indeholder oplysninger om

Idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf

Domme, der på grund af den pågældendes mentale tilstand ikke har medført en egentlig straf, men hvor der af behandlings- eller sikkerhedsmæssige årsager er iværksat andre foranstaltninger

Bødeafgørelser for overtrædelse af straffeloven

Tiltalefrafald med vilkår

Afgørelser, der har medført betinget eller ubetinget rettighedsfrakendelse, typisk frakendelse af førerretten.

Der findes 2 forskellige straffeattester. Denne folder fortæller kortfattet om de enkelte typer. Den skematiske oversigt viser nærmere, hvilke afgørelser, der indgår i de enkelte attester, og hvor mange år de bliver »stående«.

Ønsker du at vide mere om reglerne for straffeattester, fremgår de af Justitsministeriets Bekendtgørelse om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister.

Privat straffeattest
Enhver kan henvende sig til politiet og anmode om en privat straffeattest. Er pågældende under 18 år, kræves dog samtykke fra forældrene.

For at undgå misbrug skal du medbringe legitimation udstedt af en offentlig myndighed.

Straffeattesten er gratis, og er den »blank«, vil du normalt kunne få den udleveret med det samme på politistationen. I modsat fald vil du inden for en uge modtage den med posten.

En privat straffeattest indeholder kun oplysninger om domme, bøder og tiltalefrafald med vilkår for overtrædelse af straffeloven samt domme og tiltalefrafald for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer (»Narkotikaloven«). Skemaet viser, hvor længe de enkelte afgørelser bliver »stående«.

De nærmere regler for private straffeattester fremgår af § 11 i Justitsministeriets Bekendtgørelse.

Straffeattest til politi og offentlige myndigheder
Attesten indeholder alt, hvad der står i afgørelsesdelen, og oplysningerne slettes tidligst, når der er gået 10 år fra den endelige afgørelse.

Denne type straffeattest er nærmere omtalt i § 22 i Justitsministeriets Bekendtgørelse.

For straffeattester udstedt efter § 22 gælder, at Bekendtgørelsen indeholder en række detaljerede oplysninger om, hvilke offentlige myndigheder, der kan rekvirere disse attester.

Det er således langt fra alle offentlige myndigheder, som kan indhente disse oplysninger. Det er endvidere en forudsætning, at der stilles særlige vandelskrav til den person, som oplysningerne vedrører.

Ved ansøgning, f.eks. i forbindelse med stillingsopslag, kan en offentlig straffeattest kun udstedes, når der foreligger samtykke fra ansøgeren.

Ingen kan personligt få udleveret en offentlig straffeattest. Dermed er det udelukket, at en privat arbejdsgiver kan forlange flere oplysninger end dem, der står på den private straffeattest.
[/code]

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-03 07:42

NB: Sorry! Der indsneg sig en stavefejl, "Et stykke nede på siden er et skema men en oversigt" skulle være "Et stykke nede på siden er et skema med en oversigt". Med siden mener jeg ikke denne, men Politiets hjemmeside
http://www.politi.dk/Straffeattest/straffeattest.htm
Perioden svinger fra 1 år hvis under 18, ellers 2 - 5 år og hos politiet al'tid 10 år (ikke 5).

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 03-01-04 12:57

Spørgsmålet synes at være besvaret. Luk venligst spørgsmålet.

På forhånd tak. Godt Nytår.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-10-04 08:24

så afslut venligst dette spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : Runeldo

Dato : 12-01-05 20:03

Tak for svaret CLAN.