/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Ingen datomærkning på COOP Sun lotion
Fra : ingelein
Vist : 896 gange
30 point
Dato : 08-07-12 19:23

Hej
Jeg stod i Brugsen med en flaske COOP Sunlotion og ledte forgæves efter en datomærkning. Men der var intet at finde. Til sidst mente kassedamen at et nr., som endte med 99 måtte være datoen for fremstillingen. Den tror jeg nu ikke helt på - en mere end 12 år gammel solcreme på hylderne?

Der var dog også et nyere hold, som var hjemkommet i år. Heller ikke der kunne der findes datomærkning. Underligt for et produkt, som jo helst skulle virke efter hensigten. Gamle solcremer kasserer jeg nemlig hvert år.

Hvem ved noget om datomærkning og holdbarhedsangivelser på kosmetiske produkter?
mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 08-07-12 19:49

solcreme har jeg ikke, men min tandpasta, hårbalsam og hårshampoo står der heller ingen holdbarhedsdato på. men der står det kan holde sig 12 måneder efter åbning. men min fedtcreme locobase har holdbarhedsdato. og jeg har tit undret mig over at personlig plejeprodukter som regel ikke har nogen holdbarhedsdato.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 08-07-12 19:51

det må indeholde en masse konserveringsmidler.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 30 point
Dato : 08-07-12 21:04

Solcremers holdbarhedsdato

Solcremer skal kun være mærket med holdbarhedsdato, hvis holdbarheden er mindre end 30 måneder. Datoen for holdbarhed skal stå med måned og år sammen med teksten: ”Anvendes bedst inden udgangen af..”. For produkter med holdbarhed over 30 måneder skal holdbarhedsdatoen - antal måneder (M) efter åbning - anføres i eller i nærheden af det obligatoriske krukkesymbol. Krukkesymbolet er afbildet nedenfor. Dette gælder for produkter, hvis forringelser kan medføre en sundhedsrisiko for brugeren.

http://www.apoteket.dk/KropOgHelbred/Personlig%20pleje/Hud/Brug_af_solcreme.aspx

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-07-12 23:13

Hej og tak for svarene
Jeg har nu kikket på min Sun lotion og i krukke symbolet, som jeg skulle have lup for at læse, står der 12. Holdbarheden er altså 12 måneder. Men fra hvornår? Åbningan af emballagen? eller fabrikationsdatoen? Der er garanteret butikker, som har Sun lotion fra sidste år stående. Det er sikkert begrænset, hvad der er solgt af sololie i år, så mon ikke det samme står på hylderne næste år?

Jeg synes at det er totalt uansvarligt at netop disse produkter ikke er mærkede med datoer, da den emballage jeg har købt ikke engang er forseglet, men bare kan bruges når låget løftes af.

Jeg har læst mig til at det er miljøstyrelsen, som tager sig af den slags mærkninger. Dem vil jeg rette henvendelse til. Ellers er al den snak om hudkræft jo totalt irelevant, når man ikke kan stole på det man smører sig i også har den ønskede effekt. Og hvem kan læse krukkesymbolet eller kender det?
mange venlige hilsner
Ingelein

P

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 08-07-12 23:48

Jeg hørte en børnlæge sige, at vi er blevet så gode til at beskytte os og vores børn mod solen, at vi næsten alle mangler D-vitamin. Bare et lille sidespring fra tråden.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-07-12 09:17

Hej Skytten
Det du skriver hører virkelig også med til tråden, for solcreme der er blevet for gammelt og ikke beskytter giver så mere D-Vitamin.
Iøvrigt har jeg skrevet til Miljøstyrelsen som har ansvaret for datomærkning af varer m.m.
Med venlig hilsen
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 09-07-12 19:17

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-07-12 14:42

Hej
Jeg har fået følgende svar på min henvendelse til COOP:

.

Citat
I henhold til bekendtgørelse om kosmetik skal al kosmetik, der sælges i Europa forsynes med en sidste anvendelsesdato, hvis holdbarheden er under 2½ år. Coop sol lotion fx Änglamark er ikke forsynet med en sidste anvendelsesdato fordi produktet under normale forhold har en holdbarhed på mere end 2½ år. Krukkesymbolet som du finder på alle kosmetiske produkter er på Coop sol lotion angivet til 12 Måneder. Det betyder at sol lotionen uåbnet kan holde sig mindst 2 ½ år og 12 måneder efter åbning.

Så kan man kun ønske at symbolet (krukken) var så stort at man også kunne læse det.

Mange hilsner - Ingelein

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 12-07-12 15:33

Ja og i virkeligheden er holdbarheden på 2½ år ikke noget værd når man ikke ved hvornår det er produceret.