/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hasselbagte kartofler
Fra : Miksi76
Vist : 5210 gange
200 point
Dato : 07-07-12 11:59

Findes der en special kniv/æggedeler til at lave Hasselbagte kartofler med? Hvis man nu skulle lave mange.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-07-12 12:03

Det ved jeg ikke- men du kan gøre dette, så leter det processen:

Læg kartoflen på en træske- som er lidt rund- så skærer du kun igennem til skeens kant- det går lidt hurtigere når man ikke skal passe på at skære igennem.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 07-07-12 12:25

Bruger et spækbrædt at skære på, og lægger så et andet tyndt spækprædt overnover kartoflen

så du har en kartoffel på et spækbrædt og ligger det til kanten af det andet der ligger på spækbrædtet, og du på den måde kun skærer ned til spækbrædt nr. 2

nemt og hurtigt, da du på den måde også har en kant tilkartoflen mens du skærer og har begge hænder frie,,,en til at holde og en til at skære

olie og salt på, måske lidt hvidløg i olien....så kører det

Kommentar
Fra : poten

Dato : 07-07-12 12:58

Du kan skam købe specielt værktøj til at skære kartoflerne med...

http://metunda-universe.blogspot.dk/2011/03/jeg-elsker-kartofler.html

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-07-12 13:23

Så tror jeg træskeen er billigere :)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-07-12 14:39

Når jeg laver hasselback- kartofler, stikker jeg en kødnål igennem bunden af kartoflen, og skærer ned til jeg rammer. Jeg bruger jo ikke de mest fancy knive til at skære i en kartoffel.

Jeg kunne ikke drømme om at købe en specialdims til at fylde op i skufferne, og kartoflen er helt sikkert ligeglad.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 07-07-12 15:00

Bruger en strikkepind, men detber jo det samme.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-07-12 15:16

den med kødnålen har jeg også brugt tidligere- indtil jeg jog den ind i hånden

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-07-12 15:39

Smuller54, i stedet for at bruge hånden som stopklods bruger jeg spækkebrættet

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-07-12 16:48

nårh god ide vagnr

Kommentar
Fra : poten

Dato : 07-07-12 19:38

Citat
Så tror jeg træskeen er billigere :)

Selvfølgelig er den det - men det var jo ikke et spørgsmål om hvad det kostede...

Men

Citat
Findes der en special kniv/æggedeler til at lave Hasselbagte kartofler med? Hvis man nu skulle lave mange.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-07-12 20:32

Ja, jeg har det nu sådan, at man ikke nødvendigvis skal svare præcis på det der bliver spurgt om, men komme med den "rigtige" løsning

Som jeg forstår meningen med spm. var det om der findes en dims, der kan skære alle skiverne på en gang, og det er der vist ikke nogen der har fundet endnu?

Så hvorfor ikke bruge det man har i forvejen?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-07-12 06:04

Den er da ikke så dyr endda, den tingest:

http://scanwood.dk/ShowProduct.aspx?product=405

Men måske kan denne bruges? Det er det nærmeste, jeg kan komme på den forvoksede æggedeler, du efterlyser.

http://dk.gloriamundicare.com/alligator-slicer-skiver-pa-5-5-mm.html

Den kan da lave skiver, så måske kan den også skære kartofler halvt igennem...??

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 08-07-12 15:03

Af LARSROGER SØRENSEN
Onsdag den 27. august 2003, 00:00

Fremover bliver det lettere for folk med hang til hasselback-kartofler at få skåret de tætte riller ned i kartoflerne.

Design-firmaet Dok 54 fra Kolding havde nemlig deres opskrift på en hasselback-kartoffelskærer med på Formland-messen

i sidste uge og udover, at flere virksomheder viste interesse for at producere skæreren, fik den tildelt messens DesignSpot pris.

Det

er en pris, som gives til endnu ikke kommercialiserede produkter, der udmærker sig ved unikt design samt enestående, nyskabende

og funktionelle kvaliteter.

Hasselback-skæreren har den finesse, at når man trykker den ned over en kartoffel, skærer

den ikke igennem kartoflen, det gør den til gengæld, hvis man vender den om, og så kan den fungere som en hurtig

og effektiv skærer af bl.a. løg.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-07-12 15:15
Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-07-12 15:47

Hjemmelavet.
En tilfældig plan træklods -en ca 5mm rundstok /blomsterpind.

klip /sav 2 stk af runstokken i ca samme længde som træklodesen fastgør( ledningssøn / klampe /lime ) dem parralelt med kartoffelbreddeafstand symetrisk på træklodsen.
VUPTI du kan skære uden at få kniv hakket/gjort sløv af kødnåle/strikkepinde.
Min datter lavede sådan en for ca 20 år siden -fungerer stadig !

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 08-07-12 18:36

Har du ikke et barn eller barnebarn der kan lave dig en, dem jeg har er hjemmelavede, ligesom det på billedet nøjere i teksten :) der skal bare lidt knofedt til at slibe og så smørre den med madolie. Billigere kan det vist ikke blive :) god fornøjelse

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-07-12 18:51

Grydeske i træ- gentager bare

Godkendelse af svar
Fra : Miksi76

Dato : 14-07-12 10:51

Tak for svaret katekismus.