/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Medicinalgigant fik bøde på 18 mia.
Fra : PeterTheisen
Vist : 574 gange
10 point
Dato : 07-07-12 06:38

Medicinalgiganten GlaxoSmithKline skal betale en bøde på 18 mia. danske kroner for ulovligt at sælge lykkepiller til børn og for at svindle med videnskabelige data. Det er den hidtil største bøde, en medicinalvirksomhed har fået.

Man har bl.a. svindlet med sygdomsforsikringen Medicare og ulovligt markedsført ti forskellige lægemidler, herunder Paxil, Wellbutrin, Avandia og astmamedicinen Advair.

Virksomheden har desuden bestukket læger med dyre rejser til Jamaica og Bermuda, med spabehandlinger, Madonna-billetter, jagtudflugter og overdådig underholdning for at få dem til at skrive recepter ud på deres lægemidler. Det kan sidestilles med korruption.

Kilde: http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/236388/novo-konkurrent_accepterer_milliardboede.html

Paxil øger risikoen for selvmordstanker og -adfærd hos teenagere, og man har manipuleret data for overhovedet at få lov til at sælge den til børn. Diabetesmedicinen Avandia gav patienter hjerteanfald og blev først trukket tilbage fra EU's markeder i 2010.

"Store bøder får ikke store virksomheder til at afstå fra misbrug," siger Eliot Spitzer, der som New Yorks justitsminister sagsøgte Glaxo i 2004 i en lignende sag om Paxil. "Først når de administrerende direktører bliver tvunget til at træde tilbage og pålægges individuel skyld, vil der ske noget," sagde han.

Kilde: http://www.nytimes.com/2012/07/03/business/glaxosmithkline-agrees-to-pay-3-billion-in-fraud-settlement.html?_r=1

Mon ikke de danske politikere burde kigge de danske medicinalproducenter igennem for lignende tilfælde?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 07-07-12 07:16

Egentlig underligt at de skal betale i kr.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 10 point
Dato : 07-07-12 07:43

Citat
"Først når de administrerende direktører bliver tvunget til at træde tilbage og pålægges individuel skyld, vil der ske noget,"

Ja, det har altid undret mig hvor sjældent topcheferne gøres personligt ansvarlige (økonomisk og med (fængsels)straf) for hvad deres firma laver, som regel sker der højst det at de bliver fyret med et gyldent håndtryk.

Citat
Mon ikke de danske politikere burde kigge de danske medicinalproducenter igennem for lignende tilfælde?

De danske regler for markedsføring af og reklamering for medicin er vist en hel del strengere end de amerikanske, lægemidler SKAL være godkendt i DK, osv.

Men uanset det er der "tradition" for at lægerne tilbydes attraktive "kurser", rejser mm. af medicinalfirmaerne, selv om nogle læger forsøger at begrænse det

http://laegerudensponser.wordpress.com/

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 08-07-12 08:09

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-07-12 09:07

Selv tak, PT, det ser ud som store oprydningssøndag