/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forsikringsdækning ved spirituskørsel?
Fra : chalamik
Vist : 970 gange
200 point
Dato : 04-07-12 20:45

Hej
Vores søn har været så uheldig (dum) at beskadige sin bil under spirituskørsel (lige over 1%o).
Bilen er forsikret i min søns navn, ligesom den er indregistreret i hans navn; men på registreringsattesten står jeg som bruger.
Iflg. forsikringsbetingelserne dækker kaskoforsikringen ikke "skader, der sker, fordi bilens fører er påvirket af alkohol, narkotika eller lignende".
Der står dog også, at "Ved en sådan skade er forsikringstageren dog dækket, med mindre det kan godtgøres, at denne, den faste bruger var vidende om, at der forelå omstændigheder, som beskrevet, eller at deres ukendskab hertil skyldes grov uagtsomhed".

Jeg har oplyst til forsikringsselskabet, at jeg intet kendskab havde til at min søn kørte i bilen, eller at han var spirituspåvirket på uheldstidspunktet, ligesom jeg har oplyst, at sønnen ikke var fast bruger af bilen, idet jeg bruger bilen i forbindelse med mit arbejde.

Kan nogen oplyse om vi vil kunne få dækning for skaden fra forsikringsselskabet, naturligvis mod at vi betaler selvrisiko?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-07-12 21:03

Nu er det jo normalt sådan at ejer også normalt er bruger og da han er ejer så nej han må selv til lommerne

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 04-07-12 21:13

Forsikringen dækker ikke når man er spirituspåvirket og så er det lige meget hvem der har kørt bilen.

vic200

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-07-12 22:10

I denne sag, hvor bilen er forsikret i din søns navn, så er det ham der er forsikringstager, og dermed er der ingen dækning.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 04-07-12 22:25

Du står som bruger af bilen, og har dermed kun forpligtelse overfor forsikring/færdselslov, når DU kører i bilen.

Din søn står som ejer og har gennem promilletest erkendt sprituskørsel hvoprunder han beskadigede bilen.
Sagen er derfor krystalklar : ingen dækning.
Desværre kan du hoppe og skrige, og bede om en spand til det, men sådan er det.

Bemærk at en evt. ansvarsforsikring over for 3.die part SKAL dække, så den uforskyldte part holdes skadesløs.
Men forsikringsselskabet vil normalt søge regres efeterfølgende, hvilket betyder at man hænger på anden skade også.

Der er ganske tungtvejende årsager til de hyppigt forekommende kampagner mod sprituskørsel.
Udover de indlysende tragedier, hvor nogen bliver dræbt eller handicappet, er der normalt også tunge økonomiske problemer i kølvandet.

Spirituskørsel er og bliver en forbrydelse og betragtes fortsat som sådan, både af retsvæsen og forsikringsselskaber.

Kommentar
Fra : chalamik

Dato : 04-07-12 22:29

Hej
For den gode ordens skyld kan jeg oplyse, at vi fra forsikringsselskabet er blevet bedt om at få værkstedet til at kontakter forsikringsselskabets taksator mht opgørelse af skaden, hvilket jeg opfatter som om at skaden bliver dækket.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 04-07-12 22:58

Det er helt normal procedure, at værkstedet anmodes om at kontakte taksator.

Du har fuldstændigt ret i at skaden bliver dækket, da kreditor skal holdes skadesløs med en kasko forsikring. Det er derfor der en kaskoforsikring på biler købt på afbetalingskontrakt.

Din søn vil senere få en regning på skadens udbedring inklusive påløbne omkostninger : taksering, sagsbehandling, evt. syn osv.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 04-07-12 23:07

Av, det var så lige en rar en at få genopfrisket.

Min kære kørerlærer malede det meget ud en dag i kørertimen. Egentligt var det lykkeligt glemt, men en rar viden at få genopfrisket.

jeg håber ikke det sender sønnen helt i knæ, økonomisk.

Kommentar
Fra : chalamik

Dato : 04-07-12 23:08

Hej Beestone

Der er ingen gæld i bilen, er derfor heller ingen kreditor.
Vi har afmeldt bilen på motorkontoret, da den formentlig er totalskadet.

Umiddelbart lyder dit svar som om at vi ikke skal lade skaden taksere; men blot skrotte bilen, for ikke at risikere blot at få en regning fra forsikringsselskabet?

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 200 point
Dato : 04-07-12 23:53

Jeg tror du skal kontakte forsikringsselskabet hurtigst muligt over tlf.
Hav alle relevante oplysninger ved hånden, så du kan svare på alle fakta vedr. bil og ejerforhold.

Hvis det er sådan, at der ingen kreditorer er i bilen, skal I naturligvis overveje sammen med forsikringsselskabet, hvordan I bedst kommer ud af det økonomisk.
Jeg havde ikke overvejet at bilen var gældfri, derfor stiller sagen sig noget anderledes.

Forsikringsselskabet er som udgangspunkt meget venlige og hjælpsomme i sådanne situationer, så du skal ikke frygte at blive talt ned.

Din sidste oplysning er så afgørende, at det måske er mig der i første omgang er kommet til at male en vis herre på væggen.
Men nu må jeg ændre mening og udtale de berømte ord : lad os lige spise brød til

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-07-12 04:15

Citat
(lige over 1%o)

Og mennesker LÆRER bare ikke.
Har på ingenmåde ikke ondt af ham.....
straffen er ALT for lille, i forhold til de skader han kan forvolde.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-07-12 10:58

Hvis føreren af en bil er beruset, og det er pga. af dette, at uheldet sker, er bilen skader ikke dækket.
Er det derimod ikke pga. sprit, at uheldet sker, er skaden på bilen dækket.

Godkendelse af svar
Fra : chalamik

Dato : 05-07-12 18:07

Tak for svaret Beestone.

Jeg har nu været i tlf.kontakt med forsikringsselskabet, som svarer at de dækker skaden på bilen. Naturligvis med fradrag af selvrisiko.

Jeg håber og forventer naturligvis at min søn hermed har fået sig en alvorlig lærestreg på trods af tidligere formaninger om aldrig at køre med spiritus i blodet.
Heldigvis var det kun bilen og ham selv der blev skadet.