/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Syn ifm. nybilkøb med lang lev.tid
Fra : egsmark
Vist : 315 gange
200 point
Dato : 04-07-12 18:28

Når man køber ny bil med 3 mdrs. leveringstid og den gamle indgår i handlen - hvem har så ansvaret for et periodisk syn for gammel bil når synet retmæssigt skal ske i ventetiden på ny bil? Brugsretten beholdes i ventiden og slutsedlen er ikke fremdateret ligesom der ikke er tilføjet noget i slutsedlen mht. syn. Er synet tidl. ejer med fortsat brugsret eller nybilsforhandlers ansvar?
mvh egsmark

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-12 18:58

Det mer den, som ejer bilen der skal sørge for synet. Studer din slutseddel omhyggeligt . Hvornår står der som overtagelsesdag for den gamle bil. Der er afgørende.

Betaling kan godt være en anden dag, det betyder mindre. Der kører så mange rundt i biler de ikke har betalt.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-07-12 19:06

Du skal nok syne den ,men hvis synsmaden finder mangler,så mener jeg at du ikke skal betale for at få de lavet,da bilfirmaet der har solgt dig den nye bil har vel tjekket din gamle bil,så det er nok ingen overraskelser for dem.
alimak

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 04-07-12 19:29

Sålænge der ikke er sket formel overdragelse af køretøjet, er det helt uden tvivl den aktuelle ejer der har ALLE forpligtigelser på køretøjet.
En indgået handelsaftale/slutseddel er ikke det samme som at køretøjet er overdraget.
Datoen for overdragelsen fremgår af slutsedlen.

Først når den faktiske overdragelse er sket, med kvittering herpå, er forpligtigelsen overdraget.
Kvitteringen er samtidigt accept på, at ny ejer indvilliger i at overtage forpligtigelser på køretøjet.
Skader eller udeladelse af nødvendige reparationer/service på køretøjet, herunder periodesyn, betragtes som misligholdelse af den indgåede kontrakt/slutseddel.

Jeg finder det særdeles rimeligt, at så længe man ejer køretøjet, har man også alle forpligtigelser på det, uanset "planer" for køretøjets fremtid.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-07-12 20:21

Er det en gammel bil der er værd 10000kr og han får mangler som det koster 30000og lave.Så mener jeg ikke han har nogen forpligtelse at lave den bil.Det kan være derfor han køber ny bil,fordi den gamle er udslidt.
alimak

Kommentar
Fra : egsmark

Dato : 04-07-12 20:33

Tak for hurtige svar!
Til transor: Efter nærlæsning (igen) af slutseddel er der kun oplyst lev. tidspunkt for ny bil og det er vel underforstået overdragelse af byttebil samme dag.
Til alimak: Jeg havde forventet det du gi'r udtryk for når bilen (ca. 10 år) blev godkendt uden videre (ingen prøvetur og tjek af servicebog som er ok - havde altså ikke gjort noget men efterfølgende er der ingen tegn på nogen udstrakt hånd fra forhandler i tilfælde af noget uforudset ifm. syn da jeg bli'r opmærksom på "miséren".
Til Beestone: Når man har solgt noget på en given dato som beset til en konkret pris men beholder brugsretten (i stedet for en evt. lånebil) for ikke at være billøs i ventetiden drejer det sig hverken om "plan" eller ejerskab - snarere om lån af "egen" bil pga. omstændighederne.
mvh egsmark

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 04-07-12 21:16

Så længe bilen er registreret i dit navn skal du sørge for at få den synet. Bliver den indkaldt til syn inden du får den nye bil er det dit ansvar at få den synet.
Skal der så laves en del kan det komme til at koste dig mange penge.

vic200

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 04-07-12 22:15

Du har pligt til at overdrage det solgte i den, ved kontraktens indgåelse, vurderede stand af din bytte bil.
Bilen var synet da kontrakten blev indgået og du skal stadig vedligeholde din bil efter færdselsloven. Det gælder periodesyn, almindelig service og opståede skader inden overlevering.

Du må hellere tage en snak med din forhandler, inden du afviser os alle sammen og tror du kan gøre hvad du vil.
Ikke for at male en vis herre på væggen, men for at forberede dig på livets realiteter.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-07-12 02:32

Det er ejeren af køretøjet.....der skal stå for syn
at du ikke har fået noteret det i slutsedlen = din fejl
og den nye ejer til gode, da din gamle bil sikkert kan sælges lidt dyrere
nå DU afleverer den nysynet til ham
Men du kunne jo aflevere nummerpladerne, så er den sag ude af verden
der står vel ikke om der skal være plader på den??