/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Olie til fyrtræ - skænk i stuen
Fra : FrejaFlop
Vist : 456 gange
48 point
Dato : 04-07-12 11:47

Hej Kandu. Jeg har en vitrine og skænk i min stue lavet af fyrtræ. Jeg synes det ser ud til at det trænger til noget olie. Kan man få den slags olie som spray - så man nemt kan påføre det? hvis ja, hvor? er der nogle mærker som kan anbefales ?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 04-07-12 14:02

Hej FrejaFlop
Der findes mange forskellige olie til dit formål.... Så det er bedre hvis du kontakter din lokale malerforretning og beder om noget "møbelolie" til indendørs brug... Der findes både vandig og terpentin baseret olier, med forskellige farvepigment i. Det kommer helt an på hvor lys eller mørk du vil havde træet skal blive. Hvad angår spray giver det dig ikke den store fordel, da olien skal gnides og poleres ind ind i træet alligevel.... Olien skal påføres med støvfri klude, hvorefter overskydende olie skal tørres af igen... (Du kan bruge et gammelt lan eller spørg i malerforretningen) Husk at smide kludene ud i en brandsikker spand eller andet efter brug)
Alt efter hvor meget træet suger gentaget påføringen af olie 2-3 gange...

Og vitrine og skænk skal letslibes og vaskes af med trærens, før påføringen af olie.....

McBobo

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 48 point
Dato : 04-07-12 14:16

Øhhh.... går ud fra at det er en transpirant olie og ikke dækkende

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 04-07-12 15:19

Tak for svaret McBobo. tak - ja det er en transparent olie jeg gerne vil bruge....tak for rådene. Jeg vil se at få startet det op.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 04-07-12 18:22

Selv tak..... Og lige en sidste ting angående påføringen af olie... Hvis træet rejser sig meget og føles meget rug efter påføringen af olie, kan du lige mellem slibe lidt imellem olieringen+afstøvning.. (ca. korn 220/250)

held og lykke
McBobo