/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Diligencerøveri på film?
Fra : vagnr
Vist : 1275 gange
200 point
Dato : 01-07-12 12:36

Jeg er i gang med at læse en gammel selvbiografi skrevet af en dansk guldgraver, her er hans beskrivelse af hvordan man røver en diligence:

"Disse overfald foregik gerne på den måde, at røverne på et eller andet velegnet sted lage sig i baghold, og derefter, når vognen kom indenfor skudvidde, skød en af hestene ned, så vognen blev standset på en brat og voldsom måde, og røveriet kunne foretages."

Det virker som en, set fra skurkens synspunkt, skudsikker metode!

Men jeg har set oceaner af westerns, de fleste diligencerøverier der foregår ved at skurkene rider hen mod diligencen, der "giver den gas" for at slippe væk, eller ved at der er lagt træer el lign over vejen for at stoppe diligencen, begge metoder langt mindre hensigstmæssige og risikable for skurkene.

Så jeg tror forfatteren har ret i at modellen blev brugt.

Jeg har bare aldrig set et diligenceoverfald, der brugte den metode.

Er der nogen der har set det på film, og kan huske hvad filmen(e) hedder. (Rødhuder tæller ikke, kun røvere)

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-07-12 12:43

Det tætteste du kommer er vist, hvor røveren hopper op på en af hestene og stopper vognen.
Tror ikke film industrien ville overleve længe?? nu om dage
hvis man lavede den slags ting = død hest der bliver kørt over.......

Selv har jeg aldrig set det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-07-12 12:58

Amerikanerne har altid været lidt følsomme, så mon ikke en så brutal nedskydning af en hest ville have vakt harme ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-07-12 13:08

"Moderne" westerns og andre film med dyr skriver efterhånden altid "No animals were injured during this movie", men i de "gode gamle dage" blev heste rask væk slået ihjel under optagelserne (har jeg læst). Noget med at det stakkels kræ red i fuld galop, og blev stoppet af et reb om forbenet

Men det kunne jo også være en spaghetti-western, de var sjældent særligt blødsødne.

Min fornemmelse er, at forfølgelsesscener er meget bedre filmisk (og giver the good guys en bedre chance) end den kontante model, skyd en hest og diligencen stopper!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-07-12 13:23

Citat
Noget med at det stakkels kræ red i fuld galop, og blev stoppet af et reb om forbenet

Netop, og det var chauføren der trak i rebet...
Hesten stod dog altid op igen, hvilket ikke rigtig gav nogen mening = med det stunt.
Mener det er blevet forbudt, for mange år siden.
---
I mange af Tarzan filmen, var dyrene specielt indkøbte
for så at blive slået ihjel ''på kamera'' - om de var bedøvet eller ej = føj
de kunne dårligt gøre modstand.
-----
Der har også været en Dansk film der henrettede dyr, bare for filmens skyld
den kan jeg så ikke huske navnet på, men mener det er en gammel stumfilm.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-07-12 13:27

Nu omdage, kan det laves digitalt, så man tror dyret kommer til skade
War Horse er et godt eksempel...

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 210 point
Dato : 01-07-12 13:27

Citat
Jeg har bare aldrig set et diligenceoverfald, der brugte den metode.

Det har jeg heller ikke...og jeg er nok DK mester i mest sete Western film.
Både US og Euro westerns (Spaghetti Westerns).

Som jeg husker det,får de gerne ram på vagten,der sidder ved siden af kusken,på bukken.Bagefter kusken.Er set at een af røverne,hopper over på een af hestene i forspandet,og får dem stoppet.

Metoden med træstammer,er også set...eller de simpelthen har sprængt store klippestykker,ned i bunden af en kløft,og derved spærret dem inde.

En klassiker af slagsen: Panser-diligencen,med John Wayne og Kirk Douglas.

M.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 01-07-12 15:52

Hej

De fedest af slagsene må være Dick Turpin...absolut...

http://www.youtube.com/watch?v=4DLiZZ9nRvA&feature=related

Melander

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-07-12 15:59

Mosebaek, så har vi da mindst en interesse til fælles

Den eneste grund til at jeg stiller spm. er, at skyde hesten og derved stoppe diligencen er så indlysende for at minimere risikoen for skurkene, at jeg tror på forfatteren, når han skriver, det var det de gerne gjorde. Det der med den ædle forbryder hører vist hjemme i fiktionens verden.

Jeg håber der er en enkelt her, der engang har set en film med den slags røveri, så spm får lov at stå indtil videre.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-07-12 17:43

Heste var jo meget værd i det vilde vesten, så der var også økonomi for røverne i at skåne dem og så efterlade ofrene uden heste.
Men hestetyveri gav jo også en kraftig udstrækning med et reb om halsen når de blev snuppet

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-07-12 18:28

Citat
en hestetyveri gav jo også en kraftig udstrækning med et reb om halsen når de blev snuppet

Ja, selv i dag kan man få 99 år for kvægtyveri "over there".

Som min fætter i Jylland ville sige, Det er godtnok grow!

http://www.timesrecordnews.com/news/2011/aug/25/cattle-thief-sentenced-99-years-prison/

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-07-12 18:29

Citat
Men hestetyveri gav jo også en kraftig udstrækning med et reb om halsen når de blev snuppet

Ja,det var nok den største "forbrydelse",man kunne lave...man kunne stjæle ens dollars,"nappe" ens women,eller sælge een fortyndet whisky.Men en "Horse thief",blev der ikke set med "milde øjne" på.
http://peecee.dk/upload/view/373523

En ting jeg tit har tænkt på,er hvor utrolig dygtige mange skuespillere,er som ryttere.Og hvordan de optar scenerne,uden at nogen kommer til skade...f.eks. når en hest med rytter på,bliver skudt. Hesten slår op til flere kolbøtter,og rytteren "hvirvler" hen over jorden.

Har læst om at der bliver gravet "madrasser" ned,hvor rytteren skal falde??? Men hva`så,når det drejer sig om en ti femten stykker???

Sergio Leone,er jo desværre død,så ham kan jeg ikke spørge. Ved dog at rigtig mange af "Skuespillerne",i de Italiensk/Spanske (Spaghetti) westerns i virkeligheden var professionelle stunts mænd.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-07-12 18:46

Citat
i virkeligheden var professionelle stunts mænd.

Bla.a. Cole Kitosch,som jeg mener havde een to-tre brødre,der alle var stunts mænd.

Her er en sekvens med ham:
http://www.youtube.com/watch?v=trg2S3_r1rs

NB.:Mange af Spaghetti`erne,kan nu ses i fuld længde på youtube.
Det er som at vende tilbage til sine glade ungdomsår.For de er ikke nemme at finde på DVD.
Er nok ikke "fine nok".

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-07-12 19:12

Citat
Mosebaek, så har vi da mindst en interesse til fælles

Ja,og vi er skam ikke de eneste.Læste om Uffe Ellerman Jensen (Har du hørt om ham)... har samme lidenskab.
Så jeg er i fint selskab.(Uffe & vagnr).

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-07-12 19:47

Og så siger man at (Spaghetti) westerns ikke er kunst.Se lige her hvad een af de mest brugte skuespillere i Italienske westerns,har drevet det til.(Også brugt i meget andet end westerns):

http://www.giulianogemma.it/

M.

Hømm...er jeg ved at fjerne mig fra spørgsmålets karakter.......beklager....men lidenskaben.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-07-12 20:04

Citat
Hømm...er jeg ved at fjerne mig fra spørgsmålets karakter.......beklager....men lidenskaben.

Som jeg gerne siger, livet er for kort til ikke at tage omveje.

Men, som Poul Dissing vist sang "giv mig en [skudt] hest, mor!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-07-12 20:04

Citat
For de er ikke nemme at finde på DVD.

Jeg har nu købt en del på amazon.co.uk, billigere end i Dk, gratis forsendelse hvis man køber for min ca 200 kr.

En søgning på spaghetti westerns dvd giver 187 hits, mange af dem på bokssæt, så man kan da få et par måneder til at gå med at se dem

www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_ss_i_3_18?url=search-alias%3Ddvd&field-keywords=spaghetti+westerns+dvd&sprefix=spaghetti+westerns%2Cdvd%2C617

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-07-12 01:55
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-07-12 09:30

Citat
Jeg har nu købt en del på amazon.co.uk

Det vil jeg prøve at se nærmere på,selvom net-handel endnu ikke falder mig helt naturlig.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-07-12 11:21

Ridning er farligt!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-07-12 11:29

Citat
http://1-link.org/showthread.php?tid=15142

lovløsheden må i selv bedømme

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-07-12 11:34

Billige film kan du også købe her - ved ikke hvor sikkert det er at handle der,
altså om man overhovedet får sine varer
http://dk.ioffer.com

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 14-07-12 06:19

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-07-12 11:54

Selv tak,vagnr. Du sover ikke tiden væk. (06:19).

Vh. M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-01-13 22:39

Jeg spurgte jer (og andre) for nogen tid siden, om I kendte en western, hvor diligencerøveriet skete ved at en af hestene blev skudt, osv, men ingen havde set så'n en.

Her til aften, min viv er gået tidligt i seng, kigger jeg på spaghettiwesterns på youtube, vælger at se den vistnok ældste, Minnesota Clay, gæt hvad der sker 10 min. inde i filmen?

For resten er Bud Spencer også med, dog uden at slå på tæven!

Filmen er OK, har et Yojimbo/Fistful of dollars plot, med flere twists, en rimelig billedkvalitet, og påstås at være en Quentin Tarantino favorit!

http://www.youtube.com/watch?v=8B7D5G9sf88&list=PLbi6ygcFN6gocyVddlO1Gb3yi59Ptc3W-&index=1

Der er mange flere spaghettiwesterns sammesteds, dog ikke alle i fornuftig billedkvalitet, nogle ser ud som om de er optaget i tåge, og kraftig sne samtidig.

http://www.youtube.com/user/SpaghettiWesternTV/videos?view=1

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-01-13 11:25

Hej vagnr! Mange tak for link.Dejligt at der findes så mange spaghettiwesterns på youtube,i fuld længde.Jeg bliver aldrig træt af det Italienske/Spanske "sfære".
Jeg sender lige en klassisk sekvens,fra My name is nobody.Du har sikkert set den mange gange,men er altid et gensyn værd:
http://www.youtube.com/watch?v=-_iGpXb1Fto&feature=endscreen&NR=1

Manden ved baren med den sorte hat,Benito Stefanelli,har også haft roller i mange spaghettiwesterns.
En anden fantastisk (bi-rolle) skuespiller/stuntmand,var Riccardo Pizzuti.Jeg tror han har været med i så godt som alle,Terence Hill/Bud Spencer film.

M.