/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Jerikos Rose
Fra : elise
Vist : 6308 gange
100 point
Dato : 31-05-03 06:54

Jeg har en såkaldt Jerikos Rose - en tør "kugle", der når man vander den, lukker sig op som en rose. Den ligger bare på en tallerken - skal ikke have jord eller lignende. Mit spørgsmål er, om nogen ved om man kan få den til at blive mere grøn igen - den var mere grøn, da jeg fik den for flere år siden, men nu er den næsten helt grå-brun? Jeg HAR prøvet at putte lidt blomstergødning i vandet - og den står i vores udestue hvor der er masser af lys.
Vh Elise

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-05-03 08:37

Hej Elise
Det her er ikke noget jeg selv har skrevet, men fundet på http://www.helpmefind.com/sites/rrr/roses.html

Jerikos rose er en blandt mange varianter af roser. I alt findes der mere end 30.000 forskellige roser. Dvs. det gør der ikke helt alligevel, for én rose kan godt have mange forskellige navne. Således har Jerikos rose fx. 12 andre navne.

Jeg har desværre ikke kunnet finde et billede af den noget sted, men farven er pink og blomsten er stribet.

Hvis du interesserer dig for roser kan du besøge denne hjemmeside hvor du kan finde de 30.000 forskellige roser:

http://www.helpmefind.com/sites/rrr/roses.html (denne side er på engelsk)

Hvordan du så får den grøn igen, det har jeg ikke fundet noget om (endnu), men måske andre kan hjælpe dig.
Søren

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 100 point
Dato : 31-05-03 10:14

Her et par link: http://images.google.com/images?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Selaginella+lepidophylla&sa=N&tab=wi&lr=lang_da
Der er mange slags Jerikos roser: Et af de latinske ord er Selaginella lepidophylla, og er du lidt god til engelsk, kan du måske finde løsningen her: http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Selaginella+lepidophylla&btnG=Google-s%C3%B8gning&lr=

mvh
summer

Kommentar
Fra : E70

Dato : 31-05-03 11:43

Uden at lyde smart, er det så ikke bare fordi det yderste lag er d¢dt (ligesom på et l¢g)?? Ved det ikke, har ikke kendskab til Jeriko roser.

Godkendelse af svar
Fra : elise

Dato : 01-06-03 06:44

Tak for svaret summer - jeg vil prøve at hakke mig igennem det engelske og regner med at finde en løsning der!
Vh Elise

Kommentar
Fra : summer

Dato : 01-06-03 07:55

Velbekomme og god "arbejdslyst"
summer

Kommentar
Fra : JO1951

Dato : 26-08-03 16:26

Jerikos Rose er ikke en rose - men en mosart, som forplanter sig gennem sporer - meget lig bregner. Jeg ved ikke om man kan få den til at formere sig, men muligheden burde foreligge. I henhold til min søgning er det ikke en plante, der - selv om myten lyder godt - der stammer fra ørkenen omkring Jeriko, men derimod en meget udbredt sporeplante fra Texas og New Mexico tørre ørkenområder i USA - se http://waynesword.palomar.edu/pljuly96.htm lidt nede på siden under navnet Selaginella lepidophylla.

Jeg har selv en, som jeg har købt i en blomsterforretning på Østerbro i København, men man kan også købe den på internettet på følgende adresse: www.mistel.dk - manden bag siden hedder Nielsen, er skolelærer og "grossist" i mistelten og Jerikos rose!
Med venlig hilsen
John Olsen