/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Jordens alder 6000 år
Fra : Trine08
Vist : 1510 gange
100 point
Dato : 29-06-12 19:30

Kan nogle forklare mig hvad det er der gør at nogle Kristne mener at jorden kun er 6000 år ?

Hvorfor mener de eksempelvis ikke at den kun er 4000 år ?

Altså, hvad er det der indikere at jorden kun skulle være 6000 år ?
Hvilken begivenhed henviser de til der kan dokumentere dette ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-06-12 19:37

Biblens gamle testamente er fuld af opregninger af slægter og tider. Hvis man lægger al det sammen kommer nogen til at jorden er skabt for ca. 6000 år siden.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-06-12 19:50

De er skøre i knolden.
Man finder knogler, 60 millioner år gamle.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 29-06-12 19:50
Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 29-06-12 19:52

Dvs. Dengang at bilen blev skrevet, der havde man kun oldtids beviser der førte os 6000 år tilbage...
Og dette er dermed deres grund til at jorden kun er 6000 år ?

Altså... Biblen BEVISER jordens alder, ud fra de historiske fund man kendte til dengang ?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 29-06-12 20:01

Fatisk er det ikke noget de ved, de tror jorden er 6000 år gammel, de tror jesus har eksisteret, de tror at gud har skabt jorden og menneskerne, og de tror de bon fra brugsen passer hver gang..

Melander

Kommentar
Fra : poten

Dato : 29-06-12 20:03

Ja, det er et spørgsmål om tro - ganske enkelt -
ingen kan jo bevise noget som helst selv om de påstår det!

Kommentar
Fra : poten

Dato : 29-06-12 20:05

Citat
de tror Jesus har eksisteret, de tror at gud har skabt jorden og menneskerne

Har du nogen beviser på det modsatte?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 29-06-12 20:08

Det komiske er jo..

At Biblen engang har benyttet "videnskabelige" beviser,, for at alders bestemme jorden.
Men senere (i år 2012) AFVISER videnskabelige beviser for jordens alder.

Det er da hykleri ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-06-12 20:20

Vi skulle hellere prøve at leve et godt liv, nu hvor der er muligheder, i stedet for at bekymre os om hvad der er før og efter døden.

Accepteret svar
Fra : malmin

Modtaget 100 point
Dato : 29-06-12 20:31

Jordens alder er ikke 6000 år ifølge bibelen. Men det er ca 6000 år siden at Adam og Eva blev skabt, når man sætter sig ind i den bibelske tidsregning.

Hvor gammel jorden er, kan ingen vist sige med sikkerhed, men videnskaben mener at jorden kan være mellem tre og fire og en halv milliard år - måske mere. Bibelen taler ingen steder om hvornår Gud skabte universet eller jorden.

Når man læser skabelsesberetningen i Første Mosebog, er det ikke jordens stof eller materiale der bliver omtalt, men hvordan jorden bliver gjort klar til bosted for mennesker.

Så omtaler bibelen syv skabelsesdage. Hver dag er bare ikke et døgn på 24 timer, men et symbol på at der skete en forberedelse af jorden i en bestemt rækkefølge. Ved seks af dagene står der: Og det blev aften og morgen.......1. 2. 3. 4. 5. og 6. dag. Sådan bliver der ikke sagt om den 7. dag. Der står i Første Mosebog kapitel 2 vers 2-3 at Gud på den 7. dag var færdig med sit værk, og han gav sig til at hvile fra det han havde frembragt. Der står ingen steder i bibelen at den 7. dag er slut endnu.

Endnu et bevis for at der ikke er tale om syv bogstavelige døgn, findes i Første Mosebog kapitel 2 vers 4 hvor hele skabelses prosessen omtales som en`dag.

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 29-06-12 20:52

Tak for svaret malmin.

Meget pudsigt at lyset blev skabt før solen blev skabt.
Første dag bliver lyset skabt, og først dag 4 bliver solen skabt.
Men nu skal man nok ikke hænge sig i detaljer.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 29-06-12 21:49

Citat
At Biblen engang har benyttet "videnskabelige" beviser,, for at alders bestemme jorden.
Men senere (i år 2012) AFVISER videnskabelige beviser for jordens alder.

Hvor har du det fra?

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 29-06-12 22:02

Hej Trine08

Det mest logiske er at universet - med vores galakse og solsystem, blev skabt længe inden jorden blev gjort klar til at blive beboet. Det måles b.la ved at forskerne kan fortælle hvor længe lyset er om at skinne fra en galakse til en anden.

Kapitel 1 i Første Mosebog er kronologisk og fortæller om hvordan Gud gjorde jorden klar til planteliv, dyreliv og til sidst mennesker. Rækkefølgen af begivenhederne bekræftes af videnskaben. Der kunne f.eks ikke leve dyr, hvis der ikke var mad til dem der groede på jorden.

Kapitel 2 handler også om skabelsen, men her er det primært menneskets skabelse det handler om.

Jeg synes det er spændende at du interesserer dig for bibelen. Godt nok er det en gammel bog, men det er Guds ord til mennesker, derfor er der er mange ting der er evigegyldige sandheder og som kan hjælpe os med at finde svar på hvorfor vi er til, hvorfor der er ondskab i verden, hvad der sker når vi dør, og hvad Guds hensigt er med fremtiden.

Mange hilsener malmin

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 30-06-12 00:13

Ja det er vil nok spændende at han læser bibelen det mener jeg også, man er nød til at læse bogen for at se hvorfor der er nogle der kan tro på det der står i den.
Men hvem har bildt dig ind at det er gud der har skrevet bibelen?
Problemerne kommer jo først frem når det bliver hævdet at det er guds ord til mennesket og det vil så sige at det der står deri er sandheden, hvad så med bla: koranen den hævder jo det samme?.
Kirken kunne godt bruge videnskaben på et tidspunkt, indtil videnskaben begyndte at sætte spørgsmåltegn ved den opfattelse at jorden var midtpunktet som alle andre planeter også solen drejede rundt om, så var det slut med det parløb, men den sorte pest satte for alvor spørgsmåltegn ved at der var en gud, derefter kom der et par ting mere, men det værste var nu alligevel 1 verdenskrig og det der slog hovedet på sømmet var 2 verdenskrig efter den gik det ned af bakke for religionen, heldigvis da, set fra min side, men folk har lov til at tro hvad de vil og sådan skal det også være.
alan57

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 30-06-12 00:40

Skal lige siges..

Jeg tror overhoved ikke på Gud eller noget der ligner. Jeg læser udelukkende biblen for bedre at kunne argumentere når jeg taler med de Kristne.

Har i set Zeitgeist ? http://www.youtube.com/watch?v=AjHk9nKUNNs
(Starten er lidt lang og kedelig, spring eventuelt den over (første 10 min)

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 30-06-12 00:54

Det samme her Trine08, nej jeg har ikke set Zeitgeist, men det vil jeg gøre efter at du nu har talt om den.
MVH:
alan57

Kommentar
Fra : poten

Dato : 30-06-12 09:58

Citat
Det komiske er jo..

At Biblen engang har benyttet "videnskabelige" beviser,, for at alders bestemme jorden.
Men senere (i år 2012) AFVISER videnskabelige beviser for jordens alder.

Det er da hykleri ?

Det spørgsmål om hvor du har det fra, sprang du let og elegant over...

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 30-06-12 16:34

Poten.

Så vidt jeg kan forstå, så benytter biblen sig af nogle "stamtavler" til at regne jordens alder ud ?
(Det er vel en form for da-tidens videnskabelige bevis)

Hvilken del i udsagnet er du uenig i ?

ID og kreatoister acceptere da ikke kulstof 14-datering af gamle knogler.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 30-06-12 17:22

Citat
Så vidt jeg kan forstå, så benytter biblen sig af nogle "stamtavler" til at regne jordens alder ud ?
(Det er vel en form for da-tidens videnskabelige bevis)

Det er dette udsagn jeg er uenig med dig om...

troværdigt er det ord! Og det vil jeg, at du skal indprente, så de, der er kommet til tro på Gud, lægger vægt på at handle godt og rigtigt; det er godt og gavnligt for mennesker. Men tåbelige diskussioner og stamtavler og kiv og strid om loven skal du holde dig fra, for den slags er unyttigt og meningsløst.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 30-06-12 17:24

Kan du fortælle mig hvor der står i bibelen hvor gammel jorden er?

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 30-06-12 17:26

Hej Trine08.

Nu ved jeg ikke lige om det var mig du skrev den sidste kommentar til, men jeg giver alligevel mit besyv med

Bibelen bruger ikke "stamtavler" til at udregne jordens alder med - bibelen taler slet ikke om jordens alder. Den bruger slægter, tider og begivenheder til at regne ud hvornår f.eks Syndfloden kom, eller hvornår en bestemt konge regerede, eller andre begivenheder i de ca 6000 år mennesket har eksisteret.

Jeg er lidt nysgerrig. Hvilke kristne er det du argumentere bibelen med?

Jeg respektere dig meget for at du undersøger bibelen - selv om du ikke tror på Gud. Det lyder nemlig så dumt at man taler og argumentere om noget man ikke har sat sig ind i.

Jeg er ikke muslim og bliver det aldrig, men jeg har alligevel undersøgt islam en del, ellers kan jeg komme galt af sted med mine påstande om islam, når jeg taler med en muslim.

Respekt til dig Trine08

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 30-06-12 22:04

@Malmin: Jeg synes du vrøvler. Hvis man mener man ud fra bibelen kan afgøre at menneskeheden er 6000 år gammel, er det fordi man tolker bogen mildest talt meget bogstaveligt. Og hvis man tolker bogen bogstaveligt, må man vel også opfatte de syv dage der nævnes i første mosebog lige så bogstaveligt.

Ellers skylder man i hvert fald en forklaring på hvordan man afgør hvordan man skelner mellem det der er bogstaveligt og det der er metaforisk.

Endelig skriver du: "Endnu et bevis for at der ikke er tale om syv bogstavelige døgn, findes i Første Mosebog kapitel 2 vers 4 hvor hele skabelses prosessen omtales som en`dag."

Først og fremmest er det ikke noget "bevis" for noget som helst at der er to forskellige versioner af skabelsesberetningen i første mosebog. Dernæst omtales de syv døgn altså også i de linjer du henviser til:

"v1 Således blev himlen og jorden og hele himlens hær fuldendt.
v2 På den syvende dag var Gud færdig med det arbejde, han havde udført, og på den syvende dag hvilede han efter alt det arbejde, han havde udført.
v3 Gud velsignede den syvende dag og helligede den, for på den dag hvilede han efter alt det arbejde, han havde udført, da han skabte.
v4 Det var himlens og jordens skabelseshistorie."

Se: http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 30-06-12 23:27

Poten@

Det kan godt være jeg tager fejl mht de stamtavler.

Jeg ved ikke om der står i biblen at jorden eller mennesket kun er 6000 år.
Men det er der immervæk nogle kristne der påstår. Ham jeg plejer at tale med om det, er Luther evangelisk kristen. (tror jeg det hedder)

Kommentar
Fra : poten

Dato : 01-07-12 00:19

Citat
nogle kristne der påstår

Ja og nogen snakker og røven går - ingen substans når det kommet til stykket

Alt din klogeågesnak falder ligesom lidt til jorden - uanset dens alder...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-04-13 05:55

Hvis skaberen ville, kunne han
Hvis han elskede (andre end sig selv) ville han
Hvis han var ærlig elskede han

Hvad han kunne?
Fjerne ond vilje og smerte - selvfølgelig
Hvis han ikke nød skabningens smerte ville ingen være skabt, så de kom i helvede.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 18-04-13 06:46

poten det skulle du sige til den pave der bestemte og skar igennem med at mennesket kun var 6000 år gammel, hvorfor der stadigvæk er folk der tror på det ved jeg ikke, man kan jo bare tage det ægyptiske rige som er 5000 år gammel eller det folk der boede omkring vores dages Irak her taler vi om over 6000 år og de havde endda et skriftsprog nemlig kileskrift.
Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor vi går så højt op i tro, jo mere jeg læser om tro og religion jo mindre tror jeg, jeg har kun en regel som jeg selv efterlever det er pas din egen nærringsvej så går det hele meget bedre men folk her meget svært ved at lade være med at blande sig i andres liv.
alan57