/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering af gavlvæg
Fra : p-nielsen
Vist : 577 gange
100 point
Dato : 26-06-12 14:45

Hej alle,

Jeg har en (kold) gavlvæg som jeg ønsker at isolere indefra. Det drejer sig som ca. 60m2 fordelt over tre etager. Udfordringen består i at der kun er plads til ca. 5-6cm isolation inklusiv gipsplade.

Jeg har overvejet to løsninger:
1)   Stålstativ, rockwool og afslut med gipsplader
2)   Recticel/Knauf gipsplader med 40mm isolering direkte på væg.

Da jeg ikke selv har prøvet at isolere før, vil jeg høre om der er nogen af jer der har erfaring med og kan anbefale en af løsningerne.
-   Hvilken løsning er den bedste?
-   Nogen ide om, hvad det vil koste (materiale + opsætning)
-   Er der en tredje mulighed jeg bør overveje?

Med venlig hilsen,
Peter

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 26-06-12 14:49

Når du har et max på 5-6 cm. er din løsning 2 den bedste.
Du skal bare være sikker på at vægene er lige

V.H.
R

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-06-12 14:59

brug løsning 1) med 40 mm isolering. De er lige gode, termogibsløsningen bliver bare tre gange så dyr.
vh
pbp

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-06-12 16:55
Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-06-12 17:58

Der er noget der hedder refleksiv isolering, prøv at se her: http://www.aluthermo.dk/log/files/Isoleringsevne.pdf
Denne isolering svarer til 200 mm alm isolering

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-06-12 18:02
Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 26-06-12 20:58

a) Fugtspærre: Hvad har du af nuværende isolering/fugtspærre? Hvis der er en fugtspærre allerede - så skal den fjernes først - før du sætter ny isolering op - medmindre din nuværende isolering allerede er mere end 10 cm. Ellers får du kondens i væggen.
b) Hvad med et træskelet med 38x57 mm lægter, med rockwool + gips udenpå ? Træ er nemt at arbejde med. Hvis væggen allerede er lige - synes jeg det er nemmest.
3) Det der alufolie er noget fup. Grunden til at det "virker" er at der skal være et luftlag omkring folien som så "reflekterer" varmen - hvis man læse brugsvejledningen for opsætning af folier. Grunden til folier virker er at der er stillestående luft - som grundlæggende er isolering. Hvis temperaturforskellene er store - så skal man ned på nogle få cm tykkelse - for at undgå luftcirkulering. Rockwool har den fordel at det stopper luftcirkulering. Teknologisk institut har lavet en undersøgelse af folier - de konkluderer at rockwool er billigere og bedre !
4) Vidste du at en moderne termorude med en ug-værdi på 1 svarer til 3 cm rockwool. 5 cm rockwool svarer til de bedste termouder man kan få.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-06-12 18:02

Glem det fup med refleksiv isolering. Det duer ikke til bygningsbrug .

Dine to metoder er omtrent lige godt isolernde.

Recitel med pålimet gipsplade er kun lovlig, hvis den er godkendt brandmæssigt . MK -godkendelse eller CE mærket. Denne løsning er dyere men nemmere ,især for en amatør.
Den er i sig selv fugtspærre.

Får du ikke et problem med kuldebro ved etageadskillelserne. Du skal også overveje forhold med elinstallationer og vinduer.

Kommentar
Fra : p-nielsen

Dato : 28-06-12 11:17

Tak for de mange svar. Er der nogen af jer, der har et bud på hvad det vil koste, dels i materialer og dels i arbejdsløn.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 23-08-12 16:42

Citat
Tak for de mange svar. Er der nogen af jer, der har et bud på hvad det vil koste, dels i materialer og dels i arbejdsløn.

Åbenbart ikke, spørg en håndværker!