/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Renovering af gammelt badeværelse
Fra : Hannibal54
Vist : 540 gange
20 point
Dato : 26-06-12 14:18

Jeg har lige købt en lejlighed. Badeværelset er gammelt. Under 3,25 kvadratmeter, 2 vægge er af træ med rørpuds, mens de to andre er af mursten med betonpuds(ydremurer). På den ene indervæg hænger alle vandrørene - det er min tanke at skjule dem bag en ny væg, for derefter at opsætte fliser på denne væg - og de andre for den sags skyld - samt gulv. Kan jeg bygge væggen uden på vandrørene sådan: Træ-vandtæt gips-fliser? Og hvad med de andre vægge, er der krav til dem?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-06-12 15:11

Der er krav hele vejen rundt på nær loftfladen: Det skal være så tæt som et akvarium 180 cm op! Og lad være med at spærre rørene inde; dels er det ulovligt, og du er voldsomt på den, når (ikke hvis) de enten tærer igennem eller sprænges af frost. Få fat i B&B-anvisning nr. 200, som beskriver krav og gode råd, eventuelt på biblioteket. Lav hellere rørføring i PeX-rør og gem dem og diverse afspærringsventiler i en løs kasse lagt langs gulvet. Væggene kan med fordel laves i blåt skum med armeret cement på begge sider med god tykkelse mod ydermur, de isolerer fremragende og er godkendt som vådrumsmembran. De kan sættes op på bestående vægge med fliseklæber og skal have armeringsbånd og to strøg strygemembran over alle samlinger. Pladerne kan også bruges som undergulv, men tåler ikke stilethæle, derimod gerne bare fødder.
vh
pbp

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-06-12 16:58

Husk lige at det kraver en byggeansøgning hos tekniskforvaldning at udskifte ombygge fliser i vådrum

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-06-12 20:48

Pladder!

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 26-06-12 21:26

til pbp tag lige og læs bygnings relemanget en ekstra gang alt vådrums arbejde skal godkendes ved teknisk forvaltning

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-06-12 23:10

Der står da ikke i noget "bygnings relemang", at man skal ansøge om at udskifte ombygge fliser.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-06-12 23:11

Jeg gentager for de tunghøre: LÆS B&B-ANVISNING 200

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-06-12 23:14

Pladerne, jeg anbefaler, kan eventuelt være WEDI, men der er andre fabrikater på markedet. Har man en god leverandør med rabat, skal man nok starte der.