/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Men ifølge metal er det 70 dage
Fra : Mille1133
Vist : 759 gange
50 point
Dato : 26-06-12 06:59

Vi er kommet ind i en periode hvor vi mangler ordre tilgang
Og er blevet nød til at fyre en ansat
Vi har altid gået i den tro at der var 20 dages opsigelse fra arbejdsgiver
Men ifølge metal er det 70 dage ……………………………… fordi han har været ansat i over 6 år
Er det rimeligt ? man står med ordrebogen tom ? Det kommer til at koste mig 95000..00 i grundløn + sh og feriepenge og pension

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-06-12 07:46

Det er jo risikoen ved at være arbejdsgiver. Det er vel heller ikke rimeligt at en medarbejder med 6 års ansættelse "pludselig" kun har en måned til at finde nyt arbejde.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 26-06-12 07:55

selvfølgelig er det rimeligt, det er vel ikke den ansattes skyld, at du ikke har formået at holde din ordrebog fyldt. men det kan selvfølgelig ikke overraske, når du også "troede" at det var 20 arbejdsdages opsigelse, som jo så fortæller at du som arbejdsgiver ikke har sat dig ind i de gældende regler.
Måske skulle de ansatte gå din virksomhed igennem for at se om der var andre ting du ikke har styr på.

Melander

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-06-12 08:02
Kommentar
Fra : vic200

Dato : 26-06-12 09:51

Har folk ansat og så har du ikke engang styr på så enkelte regler som opsigelses frister.
Jeg er bange for at der er andre ting du ikke har styr på.
Når du ikke kender disse regler, må du se glad ud og betale.

vic200

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 50 point
Dato : 26-06-12 10:22

Citat
Er det rimeligt ? man står med ordrebogen tom ? Det kommer til at koste mig 95000..00 i grundløn + sh og feriepenge og pension

Nej det er absolut ikke rimeligt. Og det er dette heller ikke:

http://www.nordjyske.dk/nyheder/ulovlig-fyring-koster-byggefirma-dyrt/81790b42-ae41-4f21-96bd-fc7b14298659/73/1513

Men lovligt,efter nuværende regler.Kan godt forstå at mange vægrer sig ved at skabe arbejdspladser.

Min eks arbejdsgiver,har syv mand i arbejde.Har kundegrundlag til tre mere.Men vil hellere sige nejtak,til mere arbejde.For som han siger,får han er "forkert" medarbejder ind,kan det ruinere hele firmaet.Sådan er tilstanden idag,i mange mindre firmaer.Det er jeg ikke i tvivl om.

Jeg sendte bud efter en elektriker,for over en måned siden.Skift af nogle stikkontakter,men de har ikke tid.

M.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-06-12 12:04

ja det har sin pris at udøve virksomhed i Danmark. Så har du til gengæld mange gode muligheder for at indtjene god kapital. Det er jo ikke Kina, hvor man kan afskedige fra time til time, eller det gamle feudalsamfund.

Godkendelse af svar
Fra : Mille1133

Dato : 26-06-12 13:39

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-06-12 13:41

De lang varsler er i henhold til en overenskomst.
Hvis du ikke har overenskomst med de ansattes forening er du ikke bundet af de lange varsler.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-06-12 14:06

Citat
Det kommer til at koste mig 95000..00 i grundløn + sh og feriepenge og pension
Hvis medarbejderen ikke får hvad han har krav på iflg. overenskomsten er det medarbejderen der mister 95000..00 i grundløn + sh og feriepenge og pension
Hvilket absolut ikke er rimeligt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-06-12 14:43

Selv tak Mille1133.

Akja,tiderne har skiftet.Da jeg var "arbejdende" murersv.,kunne mester i princippet,sige om fredag,at vi ikke behøvede at møde mandag,(eller senere).Jeg har nu aldrig oplevet det i virkeligheden.

Men det skete da op til en vinter lukning,at vi fik at vide een uge før,at nu var der ikke mere før foråret.(Det måtte jo ikke rygtes for tidligt,at der nu blev en længere pause).

Men jeg synes sådan set,det var iorden.Vind,vejr og skiftende årstider,kan selv en murermester ikke gøre noget ved.

Derfor mener jeg også,de regler vi har idag,er alt for stramme.Koster simpelthen arbejdspladser.
Og er derved til skade for både lønmodtageren,og arbejdsgiveren.

I sidste ende er det jo i begges interesse,at en virksomhed kører så problemfrit,som muligt.

M.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-06-12 17:02

Citat
De lang varsler er i henhold til en overenskomst.
Hvis du ikke har overenskomst med de ansattes forening er du ikke bundet af de lange varsler.

Det er ikke klogt, hvis en uorganiseret arbejdsgiver afskediger imod de aftalte regler, vil foreningen blokere for ansættelse i deres blad og andre steder. Fagforeningsmedlemmers medlemskab bliver opsagt, hvis de søger ansættelse i den pågældende virksomhed.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-12 09:59

Citat fra et tidligere spørgsmål.
Citat
Vi har harft overenskomst med Metal han sagede den op 2009
Vores medarbejdere var osse med på iden ,vi følger Metal med pension og ferie lov,Sh.

Hvad er så problemet............................i følger jo metal.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 27-06-12 10:28

Det lyder som en medarbejder, der er ansat som funktionær. Så gælder funktionærloven, 3 mdr opsigelsesfrist fra arbejdsgiver og 1 mdr. fra arbejdstager. så ret beset har du jo også haft glæde af at medarbejderen, der ikke bare går fra dag til dag. Det har også en pris.
De 95.000 kr indgår jo i virksomhedens driftregnskab ligesom alt andet tab. Så det er jo ikke nogle penge du personligt mister.