/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
dækstørrelser
Fra : thorkil1
Vist : 507 gange
50 point
Dato : 25-06-12 22:07

Jeg skal have skiftet vinterdæk på min Peugeot Partner, og kan ligeså godt brugeren sommeren til det, mens de ikke er på

Nu kører den på størrelsen : 175/70 R14. Betyder det noget om jeg sætter 175/65 R14 på fælgende i stedet. Det er vel bare dækhøjden, så det er vel ikke så afgørende. Ved godt at det kan ændre speedometervisning en anelse - og måske lidt dårligere komfort på lavere dæk?

mvh
Thorkil

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-06-12 22:24

Det er omkredsen = højden på dækket der er forskel på
Giver lidt bedre kørsel = på MC / om komfort er med på 2 H-JUL, ved jeg ikke
Men da der ikke er så meget 'gummi' at smide rundt med, reagere dækket hurtigere.

Som skrevet ????? på en MC.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-06-12 22:25

Men pas lige på med SPEEDOMETERET, mål det med en GPS.....?
Selvom der muligvis er/ skal være en lille fejl-margen??

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-06-12 22:44

Her kandu bare taste tallene ind og se forskellen
http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-06-12 22:47

Der er for øvrigt en max grænse for hvor meget omkredsen må afvige fra det originalmonterede dæk. Jeg mener det er 5% men jeg er ikke helt sikker!
Hvem ved det ?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-06-12 22:50

Tjek - det ER 5 % - men det kommer du ikke over med de mål du angiver (hvis altså de nu monterede er originalstørrelsen) !

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 27-06-12 00:55

Monter du bare dem.
Har aldrig set en bil der passer 100% på speedometeret alligevel. Det er altid klogt at checke bilens afvigelser.