/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
våbenloven
Fra : hamse
Vist : 641 gange
200 point
Dato : 23-06-12 18:19

jeg er i den uheldige situation at jeg for 5 år siden gav en ven en sallon riffel med.våbnet er væk da han er afgået ved døden har fået et bødeforlæg på 8500 som er betalt men nu siger de at jeg oveni kan miste jagtegnet i 5 år er det rigtig når det ikke står i bøde forlægget

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-06-12 19:00

Ja det stemmer.
men hvordan kan du dog også være så dum at gøre det ???

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-12 19:33

Våbentilladelse til jagtriffel og salonriffel

Du må kun være i besiddelse af riflede våben, hvis du har gyldigt jagttegn. Politiet udsteder kun våbentilladelse til at erhverve, besidde, bære og anvende riflede jagtvåben til personer, som ikke er belastende kendt i Kriminalregisteret. En våbentilladelse omtales sommetider som en riffeltilladelse.

Betingelser for at få våbentilladelse:
Tilladelsen er betinget af gyldigt/betalt jagttegn, og politiet kan til enhver tid tilbagekalde tilladelsen. Tilladelsen skal tilbagesendes til politiet ved fornyelse, eller hvis tilladelsen ikke benyttes. Overdragelse må kun ske til person med gyldig tilladelse til våbnet.

Bortkomst af våben, ammunition eller våbentilladelse, skal straks anmeldes til politiet.

Våbentilladelsen skal medbringes når våbnet bæres og efter anmodning forevises for politiet.

Jagtvåbnet skal opbevares forsvarligt og i henhold til gældende lovgivning, fx i godkendt våbenskab.

http://jaegernesmagasin.dk/leksika/vabentilladelse

Tilladelsen er betinget af gyldigt/betalt jagttegn, og politiet kan til enhver tid tilbagekalde tilladelsen.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 25-06-12 08:42

Du har våbentilladelse til et våben, der er ikke andre der har våbentilladelse til våbnet. Ergo skal våbnet være i dit våbenskab/besiddelse. Er dit våben ikke i dit våbenskab, overtræder du våbenloven.

Den som overtræder våbenloven, kan ikke forvente at beholde hverken nuværende våbentilladelser eller for den sags skyld, jagttegn.
Jeg synes at 5 år er billigt sluppet, for ikke at tage våbenlovgivningen seriøst.

Skov- og Naturstyrelsen må ikke udstede jagttegn uden samtykke fra politiet. Det gælder også når en udlænding skal have et dansk jagttegn. Rigspolitiets samtykke gives maskinelt (via edb-opslag i Politiets Våbenregister og Kriminalregisteret). I tilfælde af belastende tilførsel i Kriminalregisteret, skal det lokale politi afgøre om der kan gives samtykke til jagttegn. For udlændinge (personer bosat i udlandet) henhører dette normalt under Københavns Politi.

Reglerne vedrørende politiets samtykke til jagttegn fremgår af jagtlovens § 40 mv., våbenbekendtgørelsen og våbencirkulæret.

Våbenbekendtgørelsens § 3:
§ 3. Jagttegn kan kun udstedes med samtykke fra politiet. Anmodning om udstedelse af jagttegn skal rettes til Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen.

Våbenbekendtgørelsens § 36, stk. 1:
§ 36. Våbentilladelse, samtykke til våbenpåtegning og jagttegn samt andre tilladelser eller godkendelser efter våben- og eksplosivstofloven og denne bekendtgørelse kan kun gives til personer, om hvis personlige forhold og hidtidige vandel, der ikke foreligger oplysninger, som gør det betænkeligt at imødekomme ansøgningen.

Våbencirkulærets § 34 og § 35:
§ 34. Samtykke til udstedelsen af jagttegn efter våbenbekendtgørelsens § 3 gives maskinelt af Rigspolitichefen. Samtykke gives dog af politimesteren (politidirektøren), hvis ansøgeren er registreret for kriminelle forhold begået efter den 1. januar 1986, der gør det tvivlsomt, om samtykke kan gives.
§ 35. Ved vurderingen af om en person, der ansøger om samtykke til udstedelse af jagttegn eller til våbenpåtegning på et medlemsbevis, opfylder kravet i våbenbekendtgørelsens § 36, ses der bort fra kriminelle forhold, der er begået før den 1. januar 1986.
Stk. 2. Politiet vejleder efter anmodning personer, der påtænker at ansøge om jagttegn eller om våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer, om deres udsigt til at få politiets samtykke hertil.