/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Almuefarver
Fra : Højris
Vist : 4489 gange
200 point
Dato : 23-06-12 12:16

Hejsa !
Jeg har gjort mig den kedelige erfaring at det ikke længere er muligt at købe almuefarver.
Angiveligt fordig EU i mangel på bedre at foretage sig, har forbut fremstillingen af farverne.
Men hvad så, hvilket alternativ er der. Det må være at fjerne glansen fra malingen eller hvad.
Nogen der har et forslag.
Mine loftbjælker og vinduer venter på et kønt klister af en slags.
Højris

Kommentar
Fra : poten

Dato : 23-06-12 12:33
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-06-12 13:59

Gå ind til en lokal maler og få ham til at blande farven. Så får du den du skal bruge.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 23-06-12 14:12
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-06-12 16:10
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-06-12 16:11

Glemte 32 forskellige almuefarve

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-06-12 19:47

Hvad vil du have?? Ægte vare eller nutidig efterligning? Og hvilken maling skal det være? Limfarve, tempera (rigtige almuemalinger), oliemaling (dyrere) eller er du ude efter nymodens akrylatmaling?.
Uanset teknik kan du sagtens få originale pigmenter som koboltblå, ultramarinblå, vogngrøn, engelskrød, bare du rykker ud med hvor i landet du bor. Opskrift på de forskellige malemedier finder du for eksempel i Søren Vasegaards "Bogen om huset" eller i Naurs "Maleriets teknik", og pigmenterne køber du i en butik, der handler med grej til kunstmalere, i København "Naturmaling" og "Københavns Farvehandel". Prøv også www.linoliebutikken.dk
vh
pbp

Og det har ikke en snus med EU at gøre, skønt jeg vil tiltro dem hvadsomhelst.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-12 21:44
Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 24-06-12 14:50

Ja her midt i den grønne vinter hvor det sjasker ned, er der jo god tid til at fundere lidt over farver og......
Citat
Og det har ikke en snus med EU at gøre, skønt jeg vil tiltro dem hvadsomhelst.

Ja jeg var i byggemarkedet i Ringe hvor de "hun" kom med den udmelding om almuen.
Senere var jeg inde i Nørrebro bycenter i Københavnstrup hvor de ikke forhandlede omtalte maling. så troede jeg jo på Historien.
Derfor ekstra mange tak for de links der dog, gør det muligt at få fat i farverne.
Højris