/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
grunding af gladvæv
Fra : bublebee
Vist : 800 gange
100 point
Dato : 21-06-12 19:31

Fik af en maler at vide, at vi kan grunde vores glasvæv opsat på gipsplader, med lige dele billig maling og forankrings grunder. Nogen der har prøvet det og kan det mon gøres med malemaskine.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-06-12 19:53

Hejsa.
Vi brugte noget der hedder vævfylder.
Det er nemt og går hurtigt. Blot skal du sørge for at vævet er "rent"...dvs. fri for støv osv.
Det gav og et flot resultat.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-06-12 20:25

Hej..

Jeg har bestandig brugt glasvævs klæber til at grunde med -evt fortyndet det lidt.
Jeg har ikke haft problemer eller dårlige resultater. Men det er vigtigt at det får lov til at tørre helt før du maler.

Mvh

sverola

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 21-06-12 20:51

Hej bublebee

Normalt skal forankringsgrunder/microdis. bruges til grunding af gipsplader inden du sætter væven op... Men hvis vi snakker billig maling er det for at binde malingen lidt bedre sammen, da billige malingen næsten kun består af kridt (1/10).... Så køb et par bilige spande maling og mal væggene 2 gang, for herefter at give væggene en sidste gang med dyr maling + pletning. (Hvis malingen står flakket skal den selvfølgelige havde 2 gange)

Billige maling skal kun bruget til at fylde væven ud med, så den ikke suger så meget.... Herved opnår du en besparelse ved ikke at bruge så dyr maling og vævfylder koster næsten lige så meget som dyr maling.....Så glem den.

Hvad angår maskine... Så kan det gøres med sprøjteanlæg, som kan lejes ved forskellige maler/forhandler....
Prisen ligge vel omkring 1000/1500.kr for en dag + 2000/3000 i depositum, alt efter hvor stort sprøjte anlæg du lejer... Så hvad du spare i billige maling, går det nok lige op med leje af sprøjteanlæg..... Bare HUSK at alt skal dække af inden påbegyndt sprøjtning.... (vinduer, døre, gulve m.m.) Og hvad angår sprøjtning er det bedst at i er 2 til det..... Den en fylder maling op, samt ruller efter med malerrulle og den anden sprøjter.... Bare sørg for at den der sprøjter ikke komme for langt foran ham/hende der ruller efter.... (Malingen har tendens til at tørre hurtigt op alt efter luftfugtigheden)....... Og hvis du kan undgå at laver løber og store sprøjte klatter, skal der kun rulles efter sidste gangs malingen.... Men vil nok forslå at du ruller efter hver gang.

Held og lykke med malerarbejdet...... McBobo

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-06-12 20:57

vi har selv en malemaskine/sprøjteanlæg

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 21-06-12 21:14

Jamen så er det bare at gå i gang....... En sprøjter og en ruller efter

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-06-12 21:26

og så bare billig maling blandet med forankringsgrunder

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 22-06-12 08:36

Så er spørgsmålet så bare, om det kan betale sig at grunde 2 gange med billig maling, eller en enkelt gang med en (lidt dyrere) vævgrunder. Min erfaring er, at vævgrunder fylder vævet bedre ud, end billig maling gør. Billig maling er ikke nødvendigvis ringe, men kvaliteten på markedet varierer godt nok meget.

Denne er rigtig god http://www.maling.nu/glans-5/ og koster ikke alverden, slet ikke hvis man har oprettet login på siden. 460 kr for 10 liter maling i god kvalitet, det er under 50,-/ltr for et varigt forbugsgode man kan glædes over dagligt i flere år, i modsætning til en flaske vin til 120 kr, som kun holder en enkelt aften.

Et tip, næste gang i sætter væv op er, at rulle forsiden af vævet over med klæber, umidelbart efter opsætning. Klæberen virker så som grunder og kan males direkte.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 22-06-12 08:45

Forresten, så ville jeg ikke grunde hverken gladvæv eller survæv med forankringsgrunder. Forankringsgrunder er beregnet til stærkt sugende, porøse overflader og skal suge helt ind i underlaget, netop for at lim og maling ikke forsvinder, så snart det rammer de sugende underlag. Hvis forankringsgrunder/microdispersion får lov at danne overflade, har maling faktisk svært ved at sidde ordentligt fast.

Jeg har oplevet nogen er ikke kunne få væv/filt til at sidde ordentligt på væggen fordi der var overgrundet, så de måtte i gang med at slibe væggen, inden de kunne tapetsere. Men jeg har så også oplevet nogen hvor filten faldt ned fordi der ikke var grundet. Væggen sagde bare slurp og tak for klister, så den nåede slet ikke at tørre og klæbe, inden den var suget ind i væggen.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-06-12 09:01

Vi skal først sætte det op Imorgen, så hvad mener du med at putte væv klæber udenpå

Accepteret svar
Fra : Charlottefrich

Modtaget 100 point
Dato : 22-06-12 09:21

At i grunder væggen inden opsætning med microdispers/forankringsgrunder og lader det tørre. Vævklæber på væggen og op med vævet. Rul umiddelbart derefter over forsiden af vævet, med vævklæber, så er det grundet, lad tørre og mal.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-06-12 05:36

Hvis det er store lige flader så tager det sku ikke lang tid med en god rulle

Jeg kan godt se ideen i at bruge forankringgrunder og maling blandet samme
Den billige maling(vand vand vand og lidt pigment) og.bindingmiddel

Tag dog en m2 væv og prøv på hvis du er i tvivl

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 28-06-12 19:56

Tak for svaret Charlottefrich.