/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Er palisander virkelig helt out
Fra : svendgiversen
Vist : 2885 gange
179 point
Dato : 21-06-12 12:25

Efter at jeg har solgt mit hus har jeg haft diverse loppemarkeder,
haft annoncer på nettet, gul og gratis, mm.
og givet resten af møblerne til velgørende formål.

Det jeg har holdt tilbage er vor bryllups gave, svigerfars palisander reol,
dengang kostede den mere end en månedsløn, for en, ganske vist underbetalt, ingeniør
nu vil ingen have den?

Skal jeg virkelig forære Hornslet Møbelfabriks flotteste palisander reol væk?
Hvad er der i vejen med palisander, det er da det flotteste træ der findes??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-12 12:33

Der også mode i møbler, og pt. er palisander for mørk en træsort.

Folk idag vil have lyse møbler og helst vedligeholdesfrie

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-06-12 12:45

Jeg så for noget tid siden en TV-udsendelse med en antikvitetshandler, der tømte dødsbo. Han sagde, at palisandermøbler er usælgelige, uanset hvor flotte de er. Desværre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-12 12:52

Jeg kan desværre ikke have det ude hos min nye kone, indtil mørk træ igen er in...

Iøvrigt var min svigerfar chef hos Sadolin & Holmblad, der leverede lakker til møbelfabrikker,
også Hornslet Møbelfabrik, så han fik special rabbat?

Så det er nok nærmere palisander reoler for to ingeniør måneds lønne/løniger?
jeg nu må forære væk??

Kommentar
Fra : poten

Dato : 21-06-12 12:58

Citat
Så det er nok nærmere palisander reoler for to ingeniør måneds lønne/løniger?
jeg nu må forære væk??

Tjae, der er en ond og grum verden vi lever i...

Brug eller smid væk!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-12 12:59

>at palisandermøbler er usælgelige...

Jeg har lige købt en værktøjs reol, meget mindre i billigt materiale,
for mere end jeg kan få for den fine palisander reol.

Reolen er i tre sektioner, med skabe underst og bogreoler øverst,
og der er mere plads til mit værktøj der end i min nye reol,
men at have søm og skruer i palisander møbler det er da blasfemi???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-12 13:07

Hvis det er gennemgående palisander og ikke bare finer, må det kunne sælges til et snedkeri, som reparerer den slags. Ægte palisander kan , så vidt jeg har hørt, ikke skaffes mere.
Alle træerne er fældet.
Moden måtte derfor natyrnødvendigt holde op.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-12 13:23

Rigtigt, tykt gedigent palisander træ kan ikke fås mere,
men i modsætning til mit skrivebord, som jeg beholder, er det kun finer.

Men meget fint lavet, med udsøgte træsorter også bagved...

>Moden måtte derfor natyrnødvendigt holde op.

Og hvem bestemmer hvad der er natUrnødvendigt?

Hvis det er sjældent og flot, hvorfor så ikke også dyrt??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-12 13:25

En af de få chancer Du har er Bruun-Rasmusssen der har internationale købere, men de vil have godset ind i deres show-room enten i København eller Aarhus, jeg har dog set at de afhenter for en rimelig pris, desuden kan man få en vurdering ved at indsende billeder og beskrivelse.

Det vil blive meget værd en dag men det ved Du og jeg, ikke vores børnebørn som vi måske kan overtale til at opbevare effekterne så de kan score.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 21-06-12 14:52

Meget skægt egentlig, jeg har arbejdet på hornslet møbelfabrik.. og det må være nogle gamle reoler, da hornslet møbelfabrik i dette årtusinde ikke har lavet møbler, men tilgengæld vanvittig fede højttalere..

ang. palisander, så er det da noget noget nær konge træsorten, med sin dybe mørke glød.

hvis du ikke kan finde nogle der vil aftage dem, så vend tilbage..

Melander

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-12 15:42

Citat
Meget skægt egentlig, jeg har arbejdet på hornslet møbelfabrik.. og det må være nogle gamle reoler, da hornslet møbelfabrik i dette årtusinde ikke har lavet møbler, men tilgengæld vanvittig fede højttalere..

ang. palisander, så er det da noget noget nær konge træsorten, med sin dybe mørke glød.

Palisander dumpede hos forbrugerne i slutningen af tresserne, ihvertfald møbler, men B&O kunne fås i palisander flere år frem.
Jeg arbejdede selv i kort tid i 74`i en møbelforretning tilknuttet en møbelfabrik på Sjælland, på fabrikkens lager lå der tonsvis af palisanderfinerede plader der var beregnet til køkkener, men markedet var dykket på få år.
Vi havde også smukke sorter af teak, men jeg tror slet ikke at disse bliver genplantet i dag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-12 16:31

>>i dette årtusinde ikke har lavet møbler

Vi blev gift i 1970 og måtte ikke selv betale de over 3000 kr, fordi svigerfar fik rabat.

>Vi havde også smukke sorter af teak

Teak blev vi trætte af før palisander, nu er det kommet igen som dyre have møbler,
men det sker ikke med palisander, der er ikke mere tilbage, og hvorfor er det så ikke meget dyrt??

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 179 point
Dato : 21-06-12 17:09
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-12 17:27

Mange tak for linket til Fyn katekismus, men det var ikke noget for dem, hvorfor forstår jeg ikke?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-06-12 17:31
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-12 18:02

Citat
Det har været out, men de unge køber palisander og teak, og maler det ofte i friske farver!

Ren og skær vandalisme

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-12 18:31

>Ren og skær vandalisme

Helt enig,
det er den næst største synd der findes, kun overgået af de fjolser,
der for vindings skyld fik lov at overmale vor hvidkalkede Dybbøl Mølle med plastik maling.

Det har kostet milioner at få murene i Dybbøl Mølle til at kunne ånde igen,
ligesom de overmalede palisander møbler aldrig vil få det ædle træs struktur tilbage.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-06-12 18:58

Ingen respekt for gedigen kvalitet,længere.Idag er alt en gang spånplader og finèr.

Vi har selv en ret sjælden bord til at stå fra svigermor.(Jeg har aldrig set een,magen til).
Træsort tør jeg ikke bestemme. Den er lakeret/ferniseret.Fire ben + to drejede ben,der trækkes ud,når klapper i begge sider skal benyttes.

Ingen af ungerne,vil ha`den. Men den skal da ikke ende i en brændeovn.
Er sikkert lavet af en "rigtig" snedkermester.Dengang der var håndværkere til.....og ikke som nu træsamlere,der får det hele udleveret fra komputere og robotter.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-06-12 19:23

Citat
der for vindings skyld fik lov at overmale vor hvidkalkede Dybbøl Mølle med plastik maling.

Ja det er ren tortur,mod en flot gammel bygning,med sådan noget stads.Den skal have det,den er skabt til,nemlig kalk.
Men jeg husker godt,alt det hurlumhej,med plastik maling.Det blev brugt på bl.a.vinduer,i vores nye hus.Med det resultat,efter under ti år,var de klar til udskiftning.

Iøvrigt,må jeg bekende en dødssynd: Har aldrig set Dybbøl Mølle "in natural".
Men det skal snart ske.........sålænge jeg kan tygge brød.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-12 19:26

Citat
Ingen respekt for gedigen kvalitet,længere.Idag er alt en gang spånplader og finèr.

Man har da i et par hundrede år lavet møbler med finer, pladerne var såkaldt "møbelplade" i dag under navnet stavlimet, eksotiske træsorter til finer var ikke billige idet de skulle sejles, med fare for at gå ned eller blive kapret.
Og desuden slår pladerne sig ikke.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-06-12 19:28

Ha, jeg har selv fundet et sofabord ned fra loftet, lavet i træ af min bedstefar, som var snedker.
Det var kasseret af øvrige familiemedlemmer, og hvad siger de unge og gamle nu:

Åh, har du det, hvor er det fint!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-12 19:30

Citat
det er den næst største synd der findes, kun overgået af de fjolser,
der for vindings skyld fik lov at overmale vor hvidkalkede Dybbøl Mølle med plastik maling.

Jeg tror at det er overgået af den smartass der for 40 år siden fandt på at sprøjte det antikke marmor i Athen med silicone.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-06-12 19:41

Er der ikke en retro butik i nærheden?

ex.
http://www.denblaafasan.dk/

http://www.strandloppen.dk/6829681

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-06-12 19:42

Citat
Man har da i et par hundrede år lavet møbler med finer, pladerne var såkaldt "møbelplade" i dag under navnet stavlimet,

Det mener jeg så sandelig heller ikke man kan sammenligne,med nutidens industri fabrikerede,brug af affaldstræ.Nemlig spåner.Det er jo et produkt,der ellers højst kan bruges til afbrænding/opvarmning.
Selvfølgelig bliver det forarbejdet,ad kemisk vej,til en rimelig stabil materiale.

Men det har ikke meget at gøre,med gamle dages møbelkunst.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-06-12 23:00

Har du prøvet at hænge en til salg seddel op i nærområdet, Brugsen, biblioteket, fakta o.lign.?

Men de findes altså, folk som vil have palisander!

http://mags.datagraf.dk/aeldresagen/74/76

http://www.tingfinderdesign.dk/bb-palisander.html

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 21-06-12 23:08
Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 21-06-12 23:12
Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-06-12 00:52

Min påstand om at moden naturnødvendigt måtte holde op , troede jeg var indlysende for kandus intelligente debattører.

Det skyldes at mode styres af industrien og kræver varer, som kan afsættes. Da alle palisandertræer var fældet måtte moden så også dø ud.
At mange så satte pris på deres ældre palisandermøbler er så en anden sag.
Enkelte fabrikker forsøgte sig med andre mørke træsorter med en vis lighed. Men det slog ikke an.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-06-12 08:09

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : piakir

Dato : 29-10-14 19:59

måske er det for sent, men jeg søger en palisanderreol til væggen. er det sådan en med vanger og hylder?