/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Flytteopgørelse
Fra : sågerne
Vist : 587 gange
20 point
Dato : 20-06-12 14:48

I forbindelse med fraflytning af et lejemål har udlejer tilbageholdt 2000,- kroner til dækning af eventuelle efterbetalinger for varme og vand.
Det tilbageholdte beløb kan først udbetales når varme/vandregnskab foreligger
Udlejer påstår at det kan man gøre i henhold til lejeloven - det er jeg uenig i.
Jeg mener, at et evt. efterbetalingskrav blotfremsendes til lejer, der herefter betaler det.

Har jeg ret i min udlægning?

På forhånd mange tak for svar

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-06-12 14:50

Han må gerne tilbageholde et beløb til dækning af forbrug, men det skal være et beløb der med rimelighed kan dække udgifterne og altså ikke overstiger det forventede væsentligt.

Kommentar
Fra : sågerne

Dato : 20-06-12 16:28

Ok, tak for hurtigt svar :)

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 20-06-12 16:38

ET RIMELIGT BELØB, KAN TILBAGEHOLDES, DET SKAL STÅ I FORHOLD TIL HVAD DER NORMAL OPKRÆVES I EL OG VARME, PLUS CA. 30 % FOR MERFORBRUG OG PRISSTIGNINGER.

ELLERS KAN DU BETALE FOR, AT DER LAVES ET FORELØBELIGT VARMEREGNSKAB, OG DER OVENI KAN UDLEJER SÅ LÆGGE CA. 30 %, INDTIL ENDELIG OPGØRELSE FORELIGGER.

MVH AG112

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 20-06-12 18:01

Udlejer skal være sikker på at få sine penge, så selvfølgelig tilbageholder han noget af dit depositium.

vic200

Kommentar
Fra : sågerne

Dato : 20-06-12 19:12

Tak for yderligere svar og til vic200, så er udlejer jo stillet langt bedre end andre jeg samhandler med. Jeg betaler altid de regninger jeg modtager for leverede varer/ydelser.
Jeg synes faktisk ikke det er helt rimeligt, at lægge beslag på mine penge på den måde.
Det er jo langt fra sikkert jeg skal af med penge, faktisk er der langt større chance for at jeg får penge igen.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 20-06-12 20:32

Der er faldet dom for at beløbet er "rimeligt". Udlejer må endda tilbageholde 2.000 kr for varme og 2.000 kr for vand.
Hvis man som lejer ikke synes at det er i orden, kan det indbringes for domstolene. Du kan kontakte LLO, og høre om de vil køre sagen.

Kommentar
Fra : sågerne

Dato : 20-06-12 22:29

Tak Maria. Jeg tror ikke jeg gider gøre mere ved det.
Jeg er sådan set ikke i tvivl om jeg får pengene, men jeg synes bare ikke det er rimeligt, at udlejer lægger beslag på mine penge. Jeg skylder jo rent faktisk ikke noget.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-06-12 23:16

Kommer det ikke lidt an på, hvor du får varmen fra
da jeg i sin tid boede til leje, fik jeg varme fra et kraftvarmeværk
(som intet har med ejer at gøre - og afregnes med værket)
så der må han helt sikkert ikke tilbageholde penge
-
Vandet fik jeg af udlejer og de må han gerne tilbagebeholde et rimeligt beløb

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-06-12 23:21

NB: han tilbage beholder vel heller ikke penge til EL?????

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-06-12 23:38

I og med jeg aldrig har hørt om problematikken hører det vist til sjældenhederne at det foregår.

Åbenbart lovligt......men det stinker

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 21-06-12 09:08

Hej

Det er fuldt lovligt - og det stinker ikke.

Jeg er ikke storudlejer - faktisk har jeg kun prøvet at udleje mit eget hus for nogle år siden - i to år.

Der blev jeg også klart anbefalet at tilbageholde et rimeligt beløb - således at jeg ikke efter ½ år skulle til at opkræve yderligere ved lejeren.

Erfaringen viser at den gennemsnitlige "moral" ved tidligere lejere ikke er særligt høj - dvs. det kan ved en del personer være svært at få dem til at betale.

Det går så desværre ud over en del ærlige personer.

Til dagligt bogfører jeg for 55 firmaer - og der ser jeg ofte fraflytningsopgørelser hvor der tilbageholdes et rimeligt beløb - ved den seneste fandt jeg lidt fejl - samt mente jeg at det tilbageholdte beløb IKKE var rimeligt.

Jeg hjalp derfor med at gøre indsigelse - både mod et par punkter samt størrelsen af det tilbageholdte beløb - på nær et punkt, så accepterede udlejeren og udbetalte mere.

Så man gør sig selv en tjeneste ved at gennemgå fraflytningsopgørelsen.

Hilsen
Leo Lund
www.leolund.dk