/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
loft med profilbrædder.
Fra : HenrikBo
Vist : 800 gange
50 point
Dato : 19-06-12 22:21

Hej jeg skal lave loft i mit lille sommerhus, det skal være profiltræ, det bliver sat op på gitterspærene, huset har spidstag med stålprofiler, med et undertag af armeret plast. Mit spørgsmål er, skal der plast først op i loftet, og så profilbrædderne, eller skal det være alukraft ? Jeg lægger isoleringen 10 cm rockuld oven over profilbrædderne imellem spærene.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 19-06-12 22:40

plast er fint, men en damp spærre skal altid være på varmesiden af isoleringen, altså imellem isolering og profilbræderne.

alukraft, giver en bedre beskyttelse men er ikke stregt nødvendig

Melander

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 60 point
Dato : 19-06-12 22:40

du skal sætte 0,2 mm dampspærre op direkte under spærene. så skruer du en 45x45 mm rekle under spærene, så dampspærren er holdt på plads. nu har du plads til at lave dine elinstallationer uden at du behøver at bryde dampspærren. så sætter du loftet op, og hvis det skal være rigtig godt giver du det en 45 mm isolering mellem dampspærre og loft.
husk at dampspærren skal fuldtapes i alle samlinger og mod ydervæggene.
og lad nu være med at gennemhulle din dampspærre med en million klammer. den skal bare have så mange klammer at den kan blive hængende til du har sat rekler op under spærene
reklerne skal skrues med 5x100 mm skruer pr ca 40 cm.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-06-12 23:16

Bare husk, at hvis du har isolering på begge sider af dampspærren, så skal den være mindst dobbelt så tyk på den kolde side som på den varme. Så 100 mm ovenover og 45 under vil være ok men hvis jeg var dig ville jeg lægge 150 -200 mm ovenover. Ekstraudgiften er til at overskue ved et mindre hus. Husk en god isolering mindsker kulden om vinteren og varmen om sommeren

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 20-06-12 06:36

Husk nu at lampesteder skal ned og være plan med underside af loftet så der ingen afstand er mellem dåser og loft , dette kan gøres med en afstandsring på enten 9-16 mm eller 16-32 mm eller fysisk at sænke de orange dåser , pga brandfare ....

Mvh Bassebo

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-06-12 12:50

Du kan bruge den fastklemte plastfolie.
Men det den glatte folie er svær at arbejde med . Tape holder ikke i længden på pe folie. Det skal klemmed fast. Klamper river det i stykker med tiden.

Derfor synes jeg at det er meget lettere med alukraft. Det er stivere og ikke så glat. Det er meget nemmere at fæste. Det er dog dyere. Men i forhold til bræddernes pris er det en bagatel-.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 20-06-12 14:53

TRANSOR

Selvfølgelig holder tapen, men det kræver at man bruger det rigtige (læs godkendte) tape og folie!!

Man anbefaler normalt, at dampspærren er minimum 0,2 mm

Alukraft høre 70érne til!!!...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-06-12 15:50

jeg tror transor har misforstået det med tapen. det er ikke tilladt at lave klemte samlinger. alle samlinger SKAL tapes med rigtig dampspærretape, og det holder ligeså længe som dampspærren.

tømreren

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-06-12 00:06

Hvornår har de ændret det til at alle samlinger skal tapes?

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 21-06-12 09:36

1. feb. 2008

Godkendelse af svar
Fra : HenrikBo

Dato : 08-08-12 23:28

Tak for svaret trimare46.