/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Reol der har fået vand
Fra : AnniFra
Vist : 315 gange
46 point
Dato : 19-06-12 19:49

Hej.
Jeg har en reol der desværre har fået vand på den ene side.
Træet har givet sig. Er der en der har en god idé til en reperation ? Kan det overhovedet laves ?
Har tænkt mig at slibe det men ved ikke om man kan få det pænt igen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-06-12 20:07

Det kan jo se ud på mange måder.
Prøv at smid et billede op på http://peecee.dk

Så kan du få lidt flere kvalificerede bud på en løsning.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-06-12 22:43

hvis det er massivt træ sker der ikke noget ved at slibe det, men hvis det er en fineret spånplade, kan du nok godt begrave den, hvis spånpladen har fået så meget vand at fineren har sluppet.
det er næsten umuligt at lave pænt igen.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 19-06-12 22:46

det er enormt svært at få pænt, hvis træet giver sig er det fordi det har suget vand, så det du skal sørge for er at det er helt tørt igen inden du begynder nogen form for behandling..

nu kan du pudse det jævnt igen og evt. revner kan spartles med en træspartelmasse, så det bliver jævn og fin, husk at fin pudse efterfølgende..

mvh
Melander

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-06-12 01:08

Næ træ tåler skam at blive vådt. Det udvider sig ved opsugning af vand men svinder igen ved udtørring.
Men sånplader tåler ikke vand. spånerne slipper hinanden i limpunkterne. og selv om de enkelte spåner svinder igen,vil pladen vedvarende være tykkere ujævn og svag.

De fleste jævne møbler er lavet af fineret spånplade.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 20-06-12 12:10

ja træ tåler fint vand, problemet er at hvis træet når at suge så meget vand at det udvider, er træfibre blevet beskadiget, og det er ikke så nemt at rette.

faktisk er det efterhånden mange år siden vi gik væk fra spån, og bruger for det meste idag lamineret mdf, da densiteten er meget bedre og det er meget nemmere at profilere.

Melander