/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Hvad gjorde jeg galdt i "elven"lagan
Fra : cobran
Vist : 565 gange
40 point
Dato : 17-06-12 17:32

Hej. Jeg fisker med 4 venner ved lagan med spinnere og fluer... Men efter 10 timer har vi ikke fanget noget. "det er bare hvad det er" men alle folk forsvandt da det blev lav vandet? Hvad kan det skyldes?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-06-12 19:06

Alle var blevet sultne-blot ikke fiskene

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-06-12 19:34

Elforbruget faldt, og så lukker kraftværkerne. Det sker ved Laholm, ved Majenfors, Knäred, Timsfors, Strömsnäsbruk, Traryd osv. - og så er der ingen strøm i åen. Det er en å, ikke en elv. Når strømmen forsvinder, kommer der ingen fødeemner drivende, og så holder fiskene fyraften.
vh
pbp

Men i åen er der nedstrøms kraftværkerne nogen strømgedder, som næsten har ørredfacon, og de går ikke af vejen for adskillige luftspring mens man får dem ind til net eller krog.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-06-12 19:35

Hvorhenne ved Lagan er I?

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 24-06-12 15:15

Ved laholm

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-09-12 08:23

Citat
Ved laholm

Stadigvæk?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-09-12 09:21

Hvad fiskede I efter og fangede I noget?
På det der havstykke af Lagan er det mest havørred og laks folk går efter, og det skal man indrette sit fiskeri efter.
Ved et fiskevand, som er nyt for mig, plejer jeg at lurekigge på eller direkte spørge de lokalkendte, hvordan de bærer sig ad, når de fanger noget. Man kunne også tjekke de svenske lystfiskerblade for at lure af hvad der giver noget det pågældende sted. Nu har jeg ikke forsket yderligere i det, men jeg mindes svagt, at det er noget med sæsonstart i det nederste stykke af Lagan, og umiddelbart vil jeg tro, at fiskene samles ved passende strømlæ når kraftværkerne åbner for ventilerne. Selv ville jeg forsøge med blink eller flue flue fisket opstrøms og taget ind med strømhastighed eller for blinket vedkommende en anelse hurtigere end strømmen. så kan fisken se blinket i god tid. Det er en teknik jeg har har brugt med held i to af tilløbene, Vänneån og Krokån, men det var hverken laks eller havørred, derimod stationær bækørred. Ret små Mepps og Droppen spinnere, Toby blink og sort hackelflue str. 14 fisket tørt.
vh
pbp