/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skift af brændeovn - hvad med skorsten?
Fra : Tobster
Vist : 1244 gange
100 point
Dato : 17-06-12 16:35

Står og skal skifte min gamle brændeovn ud til en ny, men jeg er i tvivl om hvordan jeg griber det an mht. mht skorstenen.

Skorstenen går via en skunk op over taget, så det er ikke så let at komme ind i skunken og understøtte skorstenen umiddelbart.
Det er ikke muligt, bare at løfte skorstenen de 5-10 cm over brændeovnen og så skunne den nye ind under og så sænke skorstenen igen?

Den nye brændeovn har samme højde og er svane-mærket (Aduro 9).

Når det er en eksisterende installation, skal der så en skorstensfejer ud og godkende det?

Billeder af de eksisterende forhold her:
http://imageshack.us/g/205/p6170001.jpg/

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-06-12 16:41

Kan du ikke med en donkraft løfte oppe på taget, hvis du løfter under Wire påspændingen. Hvis det kan lade sig gøre må du kunne fixerer den så den ikke lige glider ned igen.

Mht. skorstensfejer vil jeg mene det altid er en god ting at få ham/hende til at godkende. Så er du sikker på det er som det skal være.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 17-06-12 16:45

Hmmm - hvordan skal jeg med en donkraft løfter under wirene?
http://imageshack.us/photo/my-images/689/p6170005v.jpg/

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-06-12 17:00

Donkraften skal selvfølgelig træde på en eller anden plade på taget for ikke at knække plader. Wire bespændingen er jo spændt fast på skorstenen så derfor tænkte jeg om du ikke kunne forlænge donkrsften, men et rør, en lægte eller noget lignende og på den måde løfte skorstenen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-06-12 17:02

Eller måske løfte den med donkraften inde ved brænde brændeovnen på samme måde ved at forlænge donkraften. Så må du jo fixere skorstenen bagefter inden du flytter brændeovnen

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-06-12 17:04

Du er vist nødt til at starte med at fjerne/løsne wirerne på taget, for at du overhovedet kan løfte skorstenen, wirerne forhindrer skorstenen knækker, så lad være at gøre det i stormvejr.

Jeg tror jeg ville prøve at løfte den gamle ovn med skorstenen på (efter at have fjernet wirerne) med en donkraft, fixere skorstenen så den ikke glider ned, sænke den gamle ovn, udskifte med den nye og sænke skorstenen igen!

Helt sikkert nemmere sagt end gjort, men alligevel!

Fra Skorstensfejerlaugets hjemmeside

"Spørgsmål: Må man selv slutte en brændeovn til skorstenen?
Svar: JA ! det må man godt. Man skal naturligvis montere den iht. bestemmelserne i bygningsreglementet. Når ovnen er monteret skal skorstensfejermesteren underrettes herom. PS. Husk der skal en murbøsning i aftrækshullet i skorstenen. Murbøsningen må ikke være dybere end skorstens ens tykkelse.

Spørgsmål: Må men selv montere en stålskorsten?
Svar: JA ! det må man godt. Men ligesom med en brændeovn skal den opstilles efter reglerne i bygningsreglementet. Dvs. den skal holde en afstand fra ydersiden og til brændbart materiale på min.10 cm. Dog må kanten af brændbare beklædninger, der er højst 3 cm. tykke gå ind til 5 cm. fra (her tænkes specielt på gennemføring i trælofter). Man skal også huske at skorstensfejeren skal kunne feje skorstenen. Der skal derfor enten være en renselem på skorstenen lige under tag, eller tagtrin på taget. Hvis skorstenen ude i det fri er meget høj - over 2 meter - bør den sikres med barduner, så den ikke knækker i blæsevejr. Ligeledes skal den forsynes med et rensedæksel. HUSK at skorstensfejermesteren skal underrettes når skorstenen er monteret. Han skal syne og godkende den, hvorefter den bliver tilmeldt til lovpligtig fejning. PS ! Pas på med at købe en brugt stålskorsten. Der er flere ældre modeller der ikke længere er godkendt til brug for en brændeovn. OBS OBS !! CE-mærkede stålskorstene kan have andre afstandskrav end beskrevet ovenfor. Det skal fremgå af CE-mærkningens koder hvad der gælder for den pågældende skorsten."

Kommentar
Fra : netop

Dato : 17-06-12 17:07

Du giver jo næsten svaret på dit spørgsmål inden du stiller det...

Det er ikke muligt, bare at løfte skorstenen de 5-10 cm over brændeovnen og så skubbe den nye ind under og så sænke skorstenen igen?

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 17-06-12 17:08

hehe, det er jo et spørgsmål jeg stiller.....
Jeg ved ikke om der ligesom er et glidestykke hvor der er lidt spil at gøre med, så man ikek skal løfte hele skorstenen, men derimod blot et stykke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-12 18:03

Nej Skorstensfejeren skal ikke godkende skorstenen.

Det er alene dit ansvar at følge bygningsreglementet, og skorstensfabrikantens anvisninger. En del skorstene har en speciel godkendelse og anvisningerne i den godkendelse skal følges.

Den eneste myndighed, som kan komme på banen er kommunen, ikke skorstensfejeren.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 17-06-12 18:10

I stedet for at skifte til en ny brændeovn, skulle du hellere tænke på at droppe brug af brændeovn helt!
- af hensyn til dine omgivelser!

70 % af de sundhedsskadelige partikler, der udledes i Danmark, stammer fra brændeovne!

Brændeovne er langt den største forureningskilde i Danmark og har mange menneskeliv og mange ødelagte helbred på sin samvittighed
- langt værre end trafikos!

Mange mener i dag, at brug af brændeovne som privat varmekilde burde forbydes!

Derfor vil jeg tillade mig at sige:

FORBYD DE SKIDE BRÆNDEOVNE

http://www.kandu.dk/Spg159054.aspx

http://www.kandu.dk/Spg160844.aspx

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-06-12 18:36

INDEN du prøver at løfte skorstenen, skal du også checke hvordan inddækningen på taget er lavet, det skal helst være tæt bagefter.

Men er der ingen samlinger på skorsten overhovedet, hvor den kan skilles ad?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-06-12 03:35

Citat
70 % af de sundhedsskadelige partikler, der udledes i Danmark, stammer fra brændeovne!

Pladder..

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 18-06-12 09:12

Ja!!! Til spørgsmålet om godkendelse af tilslutningen af en ny brændeovn.
Skorstensfejeren skal underrettes om udskiftningen, derefter kommer han for at syne tilslutningen. Helst før- for så skal han ikke kassere den - til din ærgrelse!
Fra den nye ovn skal han have den ene typegodkendelse med, som følger med i to eksemplarer.
Prøvede det sidste år, fik samtidig en grundig instruktion i fyring og rigtige brændetyper, tykkelse og fugtindhold.
God fornøjelse!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-06-12 21:42

Ole Henne...........
Citat
fik samtidig en grundig instruktion i fyring og rigtige brændetyper, tykkelse og fugtindhold.

Jeg har lige fået nyt brænde hjem - hvad skal fugtigheden ned på, før det bruges til vinter.

Sorry tobster, det var bare lige.

Der bør være en skydemuffe - måske inde under isoleringskappen.
eller skære røret nede ved brændeovnen og så hæve den nye op til røret, med nogle fødder.

Hvis du finder et kraftigt rørophæng så kan du muligvis hæve eller fixere røret med 3 stk 75 bomme lidt skråt og forbundet så de ikke skrider................. mens der udskiftes

Hold øje med taggennemføringen, og der skal nok slækkes wire støtten

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 18-06-12 22:27

I følge fabriksoplysninger fra Asgård bør fugtigheden i træet ikke overstige 18%. Svarende til ca et års opbevaring udendørs. Diameter på ca 10 cm.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-06-12 09:09

Tak - mit er på 14%