/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
benzen, absorbans og sprit
Fra : beckski
Vist : 2351 gange
50 point
Dato : 30-05-03 17:07

ved hvilke bølgelængder har benzen absorbans-maxima??
og ved hvilke bølgelængder absorberer denatureret sprit??

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 30-05-03 17:29

og hvilke denatureringsmidler bruges nu om dage ???

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-05-03 20:29

Duotec A/S - Måleinstrumenter til miljøkontrol
Beskrivning av principen bakom fotojonisationsdetektorn (PID) samt underhållstips, vad man ska tänka på och vad som kan påverka mätningen.. ... på den måde skaber et ultraviolet lys. Lysets bølgelængde afhænger af, hvilken gas man anvender i lampen. ... F.eks. har benzen en korrektions-faktor på 0,5, hvilket indebærer, ...
www.duotec.dk/teknisk_info/pid_sensorer.htm

ved ikke om det hjælper....

Kommentar
Fra : arly

Dato : 30-05-03 22:43

Hej beckski,
Denatureret sprit du mener vel egentlig Ethanol, ikk'??
The spectrum in ethanol of a carotenoid sample shows a sharp peak at 469 nm, a higher peak at 441 nm, an almost as high peak at 425 nm, and a shoulder at about 402 nm.

Benzen; er det absorbans maxima i ren form, prøv om du kan bruge dette link: http://www.maney.co.uk/on-linejournals/redox/vol5/4/pg185.pdf

Diethylphthalat   Denatureringsmiddel til alkohol Denatureringsmiddel tilsættes for at alkohol (sprit) til teknisk brug ikke drikkes. Diethylphthalat hører til de vandopløselige phthalater, Stoffet er skadeligt for organismer i vand, stoffet anvendes også i parfume.

Håber at det ka' bruges

Arly

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 31-05-03 11:04

Ethanol er et stof og det tilsættes et denatureringsmiddel...
så nej jeg mener enatureret sprit.
og ethanol absorberer ikke der hvor du skriver. det er i det synlige område ... altså ville sprit være en farvet væske.

og christina, du er langt fra.

Kommentar
Fra : arly

Dato : 08-06-03 11:34

Hej beckski,

Vil du ikke definere din opgave korrekt; idet "denatureret sprit" er ethanol tilsat denatureringsmiddel. Det vil sige at "spritten" ikke er i ren form hvorfor du får forskudt dit absorbans maxima!
Hvad er det egentlig du ønsker? sprit er jo mange ting; træsprit = Propanol; eller vil du bare afprøve vores viden.

Med venlig hilsen

Arly

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-06-03 11:39

nu må du lige ....
jeg vil vide hvor denatureret sprit absorberer.
og hvor benzen absorberer.

desuden er træsprit ikke propanol (tre carbon-atomer)!!!!! træsprit er methanol (1 carbon-atom) slå op alle vegne og "sprit" = ETHANOL (to carbonatomer)

Accepteret svar
Fra : goldin

Modtaget 50 point
Dato : 16-07-03 11:33

Benzen har maksimal absorbtion ved 256 nm. (Harris, D. C.; Quantitative Chemical Analysis 6th ed.; side 415)

Jeg har endnu ikke fundet noget om denatureret sprit. Den maksimale absorbtion af denatureret sprit afhænger vel af hvilket denatureringsmiddel der bruges og hvor stor en mængde der bruges af det?

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 16-07-03 11:49

Det mest anvendte denatureringsmiddel er som nævnt diethylphtalat (DEP) - demethylphtalat anvendes også (DMP). Med min ringe viden vil jeg antage at der i begget tilfælde vil være ét absorbtionsmaksimum for ethanol og et andet for denatureringsmidlet. I så fald giver det altså ingen mening at tale om et absorbtionsmaksimum for denatureret sprit - men kun for de enkelte stoffer i spritten.

Ethanol har maksimal absorbtion ved 230 nm.

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 16-07-03 12:29

Beckski - Er det Sune Beck?

Godkendelse af svar
Fra : beckski

Dato : 16-07-03 16:37

Tak for svaret goldin. - tætter kommer man det vist ikke.
og nej, hvem er det ????

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 16-07-03 18:12

Selv tak. Han er en snart-tredjeårsstuderende på DFU.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 16-07-03 18:52

en klog mand, altså ???

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 16-07-03 19:02

Haha. Jeg kender ham ikke så godt - så det kan jeg ikke rigtig udtale mig om.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 26-11-08 04:45

Efter at ha læst denne tråd !
Hvordan påvises tilstedeværelse af metanol i etanol, hvis det også drejer sig om små mængder og ja også for propanol. ??
Er det muligt på en relativ simpel måde, eller hyr. ?
Jeg giver 500 points. Tråden er jo lidt gammel sÅåå hvem ved om den stadig er varm.
Højris.