/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Opsigelse
Fra : knt9347
Vist : 1342 gange
300 point
Dato : 15-06-12 13:16

Er i job med prøvetid.Bliver opsagt inden prøvetidens udløb og er nu fritstillet.
Er det lovligt at starte i nyt job under fritstillingsperioden.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-06-12 13:29

Nej vis der ikke står noget om det i din kontrakt

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-06-12 13:32

Forsætter ja hvis der ikke står noget i din kontrakt skulle der stå "lorte telefon"

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 15-06-12 14:31

Hvis du er fritstillet kan du roligt tage et andet job. Det kan du i øvrigt også hvis du ikke er, men så kniber med at få sovet.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-06-12 14:35

Du kan læse de specifikke regler her, hvor der bl.a. står
Citat
Hvis du får arbejde i løbet af fritstillingsperioden har du kun krav på løn i mere end de tre første måneder af fritstillingen såfremt de tre måneders løn plus det, du har tjent ved dit nye arbejde er mindre end lønnen fra den ”gamle” arbejdsgiver i hele opsigelsesperioden, hvis du ikke havde fået nyt arbejde.

https://www.ja.dk/loenogansaettelse/ophoer/fritstilling/Sider/default.aspx

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 15-06-12 14:37

Hvis der i din opsigelse står at du skal stå til rådighed i opsigelsesperioden, så må du ikke tage andet arbejde uden tilladelse fra arbejdsgiver. I dit tilfælde er du såkaldt "Fritstillet" og når dette ord er benyttet, så betyder det, at du er frit stillet i forhold til nye jobs. Så svaret er altså at du gerne må tage job i fritstillingsperioden og dermed opnår dobbelt løn.

Det er altid en god idé at vende det med din fagforening, for der kan stå noget i din kontrakt eller opsigelse, som vi ikke har indsigt i her.

Held og lykke med jobbet - håber det næste job bliver det rigtige for dig

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-06-12 14:39

Fritstillet betyder det ordet siger. At du er stillet fri og du ikke skal møde på job.

Om du i dint fritstillingsperiode kan tage nyt job, skal fremgå af din kontakt eller aftale med den virksomhed du forader. Hvid der ikke nedskrevet andet, kan du gøre som du har lyst til.

Se dette link :

http://www.krifa.dk/fs/fyret/fritstilling.aspx

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 15-06-12 17:01

Det er dog værd at bemærke her at du hvis du bliver fritstillet med løn i 3 mdr. og i samme 3 mdr. tager andet arbejde, skal det ene registreres som b-indtægt, da du ellers vil få en røvfuld af skat..

og helt korrekt, du kan frit vælge et nyt arbejde, da du ellers skulle være betinget fritstillet, og det lød det ikke til at du var..

Melander

Accepteret svar
Fra : steen69

Modtaget 300 point
Dato : 15-06-12 17:27

sig mig overser i alle sammen at der bliver skrevet- prøveperiode- man kan altså ikke blive fritstillet før man er fastansat -
i en prøvetid bliver man bare opsagt med den tidsfrist der nu står i ens kontrakt eller gældende overenskomst på området -

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-06-12 17:33

Jeg har da ikke overset at spørger selv skriver fritstillet...

Mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : knt9347

Dato : 04-07-12 10:12

Tak for svaret steen69.