/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fjernvarmeinstallation med vejrkompenser
Fra : npra
Vist : 565 gange
100 point
Dato : 12-06-12 22:22

Jeg har brug for lidt erfaringer her.. Vi har en gulvvarmekreds med alpha pumpe og en fast termostat dvs. vandet der cirkuleres ud i gulvvarmekredsene altid har samme temperatur. Til hver gulvkreds er den en on/off ventil fjernstyret fra de forskellige rum.
Jeg har ledt med lys og lygte for at finde noget om gevinsten (ca. kwh) ved at installere vejrkompensering på vores fjernvarmeinstallation (f.eks. en danfoss ECL Comfort 100). Jeg er med på at temperaturen i gulvkredsen varieres efter udetemperaturen, og at det er her gevinsten stammer fra. Men hvor meget på årsbasis sådan ca.? Findes der andre end ECL comfort xxx.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-06-12 22:50

På fjernvarme er fordelen ikke eksisterende (driftøkonomisk). Det kan give lidt på komforten.

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 12-06-12 23:38

du kan ikke regulere temperaturen i rum via gulvvarmen pga den tidkonstant der er i densitet af beton- det tager mange timer før et resultat afspejler sig - det du kan gøre at sikre dig du ikk har en for høj retur temperatur på dit fjernvarmevand- nogen anlæg pisser det varme vand bare i´gennem fordi der er sat nogen billige klik/klak (On/Off) termostater op- her kan du med stor fordel udskifte ventildrev til nogen modulerende - (0-100%) reguleringsevne - dermed får du en lavere returtempertur- tjek dit lokal varmeværk om de straffer forbruger hvis de tilbage leder vand der er over bestemt værdi- mange gør det aat de forhøjer afr3egnet effekt hvis temperatur er for høj -

omkring- komfort- så kan du med stor fordel opsætte den omtalte enhed- så du kører frem til blandesløjfter med vand der er 28 ved ude +10 og 34 ved -12 - det er vejledende kurve- den kan svinge nogen få gradder alt efter hus og isolering og vindpåvirkning - men det er ren komfort - du sparer intet ved det

Kommentar
Fra : npra

Dato : 12-06-12 23:53

Okay! ingen besparelse. Det undre mig lidt - jeg kan nemlig se at der ydes energitilskud til etablering af vejrkompensation og udskiftning af varmevekslerunit (her i Århus området)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-06-12 23:55

Ja det er jo gak og uden hjemmel i den virkelige verden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-06-12 00:41

Jeg tror heller ikke at du sparer noget ved at styre gulvvarme efter udetemperatur.
Om det vil give øget komfort vil jeg tvivle på.
Som steen69 skriver er et gulvarmesystem så sløvt at man en nød til at køre med samme input hele døgnet.

Med visse andre systemer kan der opnås ret store besparelser ved natsænkning og ved ikke at varme i rum hvor man ikke er. Med gulvvarme taget opvarmning til komfort så lang tid at sænkning i praksis ikke er meget værd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-12 07:55

Nu understreger du igen din totale mangel på viden om varmeanlæg Transor. Undlad at kommentere disse, når det er sludder og vrøvl du kommer med.

Netop på gulvvarme er udekompensering er kæmpefordel, i særdeleshed på komforten. Og har du en varmekilde der bliver mere effektiv ved lavere fremløb er der temmelig store kontante fordele. Det være sig en varmepumpe der stiger væsentligt i virkningsgrad, jo lavere fremløb den kører med. Ligeledes vil en kondenserende gaskedel stige i virkningsgrad når fremløbet holdes lavt.

Problemet med fjernvarmen er at det har den temperatur det har. Og det er ved shuntning du sænker temperaturen. Dvs du øger ikke virkningsgrad. Du sænker ikke transmisionstab. Altså ikke noget der rigtigt sparer.

Men en udekompenseret shuntning gør at du får lidt mindre udsving på gulvvarmen. Men hvis din termostat på shunten er strammet helt op er værdien mindre. Men en udekompensering kan sagtens trimmes til at overtage varmestyringen fremfor telestaterne. Og det plejer at være noget mere glidende - subjektivt vurderet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-06-12 08:33

Komplet uenig 3773.

Det er elementæt reguleringsteknik, at det er det regulerede objekt man skal måle . Differencen fra den ønskede værdi bruges så til at styre med. Det kaldes også en reguleringssløjfe.

Det er altså indtemperatur og ikke udetemperatur, som skal måles. Men regulering via gulgvarme er en speget affære på grund af den lange tidskonstant.

Jeg har arbejdt flere forskellige stededer og har også en bekendt, som styrer varmeanlægget efter udetemperatur. Det ender altid med enten for varmt eller for koldt.

I øvrigt er det ikke fremløbstemperaturen men returtemperaturen, som afgør kondensen i kedlen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-12 09:08

Ævl igen Transor. Du har åbenlyst ingen praktisk erfaring med reguleringteknik. Nu har stort set samtlige kedelfabrikanter og varmepumpe fabrikanter i årevis anvendt udekompensatorer. Og specielt varmepumpe-nørderne er eminente til at trimme deres styringer, så de helt kan undvære deres telestater.

Men jeg skal da orientere drengene på Telegrafvej 1 i Ballerup om at de alle tager fejl, og Transor fra Kandu har støvet tresser teknologien (og metodikken) af, og har konkluderet at alene rumregulering virker.

Dit vrøvl med gaskedlen er jo ganske himmelråbende. Der aner du så heller intet om hvad du taler om. Til orientering er du nødt til at have et vist flow på en gaskedel, eller koger den aldeles omgående. Idet du skal have et vist flow, hænger retur temperatur og fremløb ganske automatisk sammen. Du kan ikke i den hellige driftøkonomis navn have en returtemperatur på 20° og et fremløb på 60°. Det er noget vrøvl og uden bund i virkeligheden, og vidner igen om din mangel på praktisk viden. Og iøvrigt ville du ikke få kedlen til at køre særlig godt på den med. Og formentlig heller ikke få kondensation i denne.

At du og dine bekendte ikke kan finde ud af det, gør bare at i bør anvende Salamander kedler og gamle Damfoss termostater. I skal ikke købe hverken Bosch, Vaillant, Viessmann, Vølund eller noget som helst andet.

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 13-06-12 18:46

i er godt nok begge to meget kloge på hver jeres måde- men ingen af jet nævner intet om at gulvvarme som den eneste og primær opvarmingsform er helt forkert nu i er så dygtigte til at påråbe jer en stor viden om regulering og indeklima/komfort- -

hvis man tager et rum- så bør gulvvarmen max tilføre rum ca. 40% - ventilation 20% og sidst varme fra radiator placeret hvor kuldeinfald er størst- se så snakker vi komfort og godt indeklima -
omkring besparelser kan vi ikke hente noget på gulvvarmen - men vi kan stoppe ventilation- og lukke for radiatorer når rum står ubenyttet hen-

oh så er der jo lige det faktum at spørgen faktisk skriver han har fjernvarme- hvorfor så bringe alle mulige andre enheder og systemer ind i billedet-- ?

Kommentar
Fra : npra

Dato : 13-06-12 22:52

Altid rart med en lille diskussion Tak for svarene.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-12 23:20

Steen har åbenbart undladt at læse mit første indlæg!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-12 23:24

..og det lille trick du nævner Steen, er fin. Bortset fra det er ubetaleligt, og fuldkommen ubrugeligt i et nyt hus idag, da varmetabene er væsentlig for små til den slags øvelser.

Kommentar
Fra : npra

Dato : 14-06-12 00:22

Lost! i sidste uge dumpede et brev ind af døren hvor i der står at der kan søges om tilskud til energiforbedringer - her i blandt udskiftning af fjernevarmeunit (indkapslet) og vejrkompensation. Det kan for pokker da ikke være rigtigt at ingen af delene giver en besparelse? Bare lidt!
Flere af mine naboer har bøvl med at styre gulvvarmen fordi det er rent on/off og ikke tager hensyn til at betonen skal varmes op. Når betonen endelig er blevet varm er varmebehovet til at overse (om aftenen f.eks.). Det har jeg løst ved at termostaterne i hver rum er udstyret med ur så der aldrig tændes for en kreds mens jeg er på arbejde eller sover. Det er kun ganske få uger om året dette setup svigter. Og det var disse temperaturudsving jeg håbede at kunne minimere samt høste en lille besparelse på. En lav fremføringstemperatur må alt andet lige give et mindre over shoot. Eller hvad?