/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Fastmont. af Spær
Fra : rallybetty
Vist : 276 gange
15 point
Dato : 11-06-12 20:12

Hej

Hvad er det bedste at andvende til fastgørelse af spærbjælker på 1 lags mur... til et tag på mit lille værksted på ca. 4x6m ?
Det er med skråtag... altså ikke med trekantet spær så at sige...
Spærbjælkerne skal bare ligges hen over fra ydermyr til ydermur og derpå kommer der regler den anden vej... og igen derpå lægter den modsatte vej.
Til slut kommer der eternit på som der var før.

har hørt om metalbånd rundt om spærbjælkerne og ned langs muren som boltes ind i væggene da taget ikke er voldsomt stort.

Nogen andre forslag ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-06-12 20:39

Det er ikke størrelsen på taget der er afgørende. Det er hvad der sker når vinden tager fat i taget.

Det kan blive dyrt hvis du skal hente taget i naboens have.

Det bedste er hvis du kan være sikker på at din forankring holder. Det aller bedste er hvis du har fat helt nede i din sokkel.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : rallybetty

Dato : 11-06-12 21:42

Ok men ville de metal bånd kunne bruges eller ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-06-12 21:58

Der er mange bygninger hvor forankring af spær er lavet med patentbånd.

Den type der bruges til ophængning af rør og industriinstallationer. Det er galvaniseret så du undgår at det tærer væk.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-12 22:46

Det kommer jo an på hvad de vægge er af hvor stor en trækkaft de kan klare som følge af vindlasten.

Med pladsstøbte jernbetonvægge er det ikke noget problem, men med lette byggeblokke kan taget da blæse væk med stenene.