/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
AKALEJER
Fra : frieda
Vist : 503 gange
200 point
Dato : 11-06-12 10:39

Jeg har en vidunderlig Akaleje-skov i min have. (det er næsten den eneste type, der vil gro der
9 forskellige sorter.

De har stået og blomstret så smukt, men nu er en del afblomstrede.

Her kommer mit store, vigtige spørgsmål.

Skærer jeg dem ned?

Jeg vil selvfølgelig gerne kunne nyde min skov hele sommeren, hvis muligt.

Nogen der er Akaleje-kyndige?

Tak

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-06-12 10:53

Hejsa.
Vi har også mange af de kønne blomster.
Udover dem jeg tager ind i vaser lader jeg bare resten stå. Når de er vinse klipper jeg dem ned til ca. 10 cm. og de får så bare lov at stå til næste år hvor de kommer igen.
Jeg tager også mange frø fra og kaster dem bare med løs hånd ud i bedene.
De er meget villige til at komme .

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-06-12 11:46

Hvis du ikke skærer dem ned, har de flere kræfter næste år til vækst og blomstring.
vh
pbp

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 11-06-12 11:54

Hejsa,

Uden anden forudsætning end at jeg gennem de sidste 7-8 år har nydt denne plante i vor have, kan jeg blot sige at jeg tog de første år og lod dem stå til frøkapslerne var helt tørre. Vi har nu en stor variation af farver og udformning og de vokser som "ukrudt" mellem fliser og hvor ellers de kan finde et sted Så venner og bekendte har fået masser istedet for at de skulle købe på planteskoler. Hvis du gerne vil have frø så send mig en PM med dine ønsker og du kan også få billeder af dem som de står nu

Bluesky

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-06-12 13:27

Alle mine akelejer får lov til at visne i frøstanden så de kan smide frø. Derefter klipper jeg frøstænglen af og lader bladene være. Alle bladene virker som bunddække.

En vinter lod jeg frøstandene være og hvor så det flot ud med frost i frøstandene. Sådan et helt svævende ishav.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 11-06-12 22:02

hvis man vil have gode planter tager man blomsten væk når den er færdig med at se godt ud lige som med tulipaner og lader det hele visne ned så går plantesaften ned i roden til næste åes blomstring