/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
fugefræsning vinkelsliber valg
Fra : Thorborgs
Vist : 1501 gange
100 point
Dato : 09-06-12 13:26

Jeg er igang med at fræse fuger ud på min gamle muremestervilla.

Jeg har brugt en billig vinkelsliber (no name) som lå i huset da vi overtog men efter noget tid døde den (cirka 15 timer). Så har jeg været ude og købe et par billige vinkelslibere fra Haraldnyborg men jeg har kun brugt den ene i 2 timer så er der slør i huset på maskinen og derfor er den nu ubruglig da den slår hjørnerne på murestenene.

Hvad er jeres erfaringer med hvilket mærke man skal vælge af de billige maskiner?.

Har kigget lidt på Makitaen 750w er den noget værd
Link: http://www.harald-nyborg.dk/p2610/makita-vinkelsliber-125-mm

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-06-12 14:15

Min erfaring er at de dyre og billige,holder lige længe.

Murstøv er enhver vinkelsliper`s værste fjende. Du kan forlænge dens levetid,en smule.Ved at blæse den ren,med en kompressor. Lad sliperen køre,mens der blæses.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-06-12 14:37

Nogle køber helt bevidst de billige maskiner hvis de ved at de kun skal bruge dem een gang.....og det kan også være billigere end at leje en .

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-06-12 14:37

Køb de billige i jem og fix, og returnere dem når de ikke virker mere...

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 09-06-12 16:19

endnu billigere er det for dig at leje en proff maskine i et byggemarked- det er en udgave hvor der sidder 2 skiver på så du laver det hele i en arbejdsgang- evt lejer du også en stor håndværker støvsuger med lang slange på-

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-06-12 18:58

Steen nu er en rillefræser beregnet til at skære fuger den vil ødelægge stenen

Og der er forskel på det helt billige og de dyre når de skal bruge meget

Men med alle maskiner så skal du have pauser og renses jævnligt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-06-12 20:48

Citat
Køb de billige i jem og fix, og returnere dem når de ikke virker mere...

Den fidus med "engangsværktøj" brugte en af mine venner.
Han skulle have brudt en betontrappe ned, købte en mindre betonhammer i Netto som de havde på det tidspunkt, og fik en kammerat til at gøre det samme.

De to fik likvideret trappen, hvad maskinerne ikke kunne holde til, de gik så ned i Netto og forlangte pengene tilbage.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-06-12 14:57

I 1991, købte jeg en Mitsubishi vinkelsliber formelst 800 kr.. Den har fræset et par gavle ud, skåret tagplader, jern, stål og jeg ved ikke hvad - den virker endnu. Det er en 110/115 mm.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-06-12 16:09

Citat
Min erfaring er at de dyre og billige,holder lige længe.

Murstøv er enhver vinkelsliper`s værste fjende. Du kan forlænge dens levetid,en smule.Ved at blæse den ren,med en kompressor. Lad sliperen køre,mens der blæses.

Helt enig, lige mine ord.

I min branche, jeg reparerer bl.a. også værktøj, har jeg set mange vinkelslibere hvor anker og felt er helt sandblæst, så er isoleringen ødelagt mellem viklingerne og der kommer overslag.
Kul slides hurtigere, fordi støvet virker meget slibende, lejer holder også betydeligt kortere.

Hvis det skal holde, skal der være et effektivt udsug hvor der fræses.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-06-12 16:10

Makita'en er en udmærket maskine, men den holder ikke til den opgave i længden.

Kommentar
Fra : hiller05

Dato : 01-07-12 20:38

Helløjsa der.

Der vil jeg gerne komme med et godt råd.
Jeg havde det samme problem. Nemlig den billige no name vinkelsliber blev løs i betrækket og måtte kasseres efter ganske kort tid med at fræse gamle porøse fuger ud i min garage.

Købte en god Bosch 125mm(den grønne i Harald nyborg) og skal sørme love for den virker upåklageligt. Dog vil jeg anbefale at købe den billige våd/tør støvsuger også i Harald Nyborg og koble den til vinkelsliberen for at undgå al den pokkers støv. Det virker.

Incl den fugefræser indsats man kan købe. Genialt

Mvh Dennis