|
| Rust i tanken Fra : Mota | Vist : 1680 gange 120 point Dato : 30-05-03 12:59 |
|
Jeg er den lykkelige ejer af en Puch VZ50. Desværre har den efter næsten tyve i en utæt garage begyndt at få rust diverse steder. Et af de mere alvorlige steder er inde i tanken. Hele indersiden af tanker en fuld af rust, men ydersiden er helt fin. Jeg skal have renset al rusten ud, men aner ikke hvordan jeg skal gøre det? - Nogen forslag?
Grunden til det SKAL fjernes er at benzinfilteret stoppes af rust der river sig løs, og knallerten går derfor i stå.
Udover det så ryger rusten konstant af og blander sig med benzin (ikke særlig godt for motoren), og benzinen ligner derfor en dårlig appelsinvand med for meget bundfald.
Jeg håber at en eller anden har et forslag til hvordan jeg skal få rusten renset ud.
| |
| Kommentar Fra : emesen |
Dato : 30-05-03 23:52 |
|
Tag tanken af, fyld den med vand og hæld det ud så al benzinen kommer ud. (for at undgå eksplotion)
Kom lidt vand i tanken og lidt grus og så ryst tanken.
Lidt kaburatorsprit i benzinen vil fjerne det sidste vand bagefter.
Bare et forslag.
Emesen.
| |
| Kommentar Fra : Mota |
Dato : 02-06-03 14:55 |
|
Hvor får jeg fat i noget karburator sprit?
Og en anden ting, hvordan undgår jeg at der kommer rust i tanken igen?
| |
| Kommentar Fra : emesen |
Dato : 02-06-03 16:01 |
|
Karburatorsprit købes på tankstationer.
Jeg mener at huske, at en benzinfyldt tank ikke ruster.
En VZ50 har da vist også olie i benzinen, og det modvirker rust.
Emesen.
| |
| Kommentar Fra : Mota |
Dato : 02-06-03 17:02 |
|
Så til det lidt mere specificerede, hvor meget er "lidt" karburator sprit i benzinen? - og er det kun første gang jeg fylder tanken at der skal karburatorsprit i?
Forresten hvorfra kender du en VZ50?
Det er jo ikke ligefrem dem der er flest af på de danske veje.
| |
| Kommentar Fra : emesen |
Dato : 02-06-03 18:46 |
|
Normalt hælder man en ca. ½ L karburatorsprit til en 40L benzintank på biler, så der skal ikke ret meget i.
Jeg er fra 1943, og du siger 20 år i utæt garage, og den kan sagtens være ældre, så den kan næsten være fra "min tid". Men jeg kørte ikke Puch, det var en Express jeg havde. VZ50 kender jeg ikke specielt.
Emesen.
| |
| Kommentar Fra : Mota |
Dato : 02-06-03 19:33 |
|
Ok, så med lidt hurtig hovedregning skal der ca. 80 dele benzin og 1 del karburatorsprit.
Puch'en er et familie arvestykke. Min far købte den fra ny, da han var 14, hvilket er 30 år siden, han brugte den så i nogle år, men da han blev 23 blev han gift og fik hus og børn, og den kom senere til at stå i en utæt garage, hvor vi så gravede den frem for nogle måneder siden.
Efter en istandsættelse på ca. 3000 kr,- skulle alt have været i orden, men efter nogle dage ville den ikke starte. Først troede vi det var karburatoren, men da vi fik kigget ordentlig på tanken (indvendig) opdagede vi at den var så fuld af rust, at rusten stoppede benzinfilteret fuldstændig, hvilket resulterede i at motoren ikke fik benzin.
Jeg prøver det her en af de nærmeste dage, og skriver evt. hvis der er noget der driller, ellers så skal du nok få point'ne.
| |
| Kommentar Fra : Mota |
Dato : 02-06-03 19:33 |
|
Ok, så med lidt hurtig hovedregning skal der ca. 80 dele benzin og 1 del karburatorsprit.
Puch'en er et familie arvestykke. Min far købte den fra ny, da han var 14, hvilket er 30 år siden, han brugte den så i nogle år, men da han blev 23 blev han gift og fik hus og børn, og den kom senere til at stå i en utæt garage, hvor vi så gravede den frem for nogle måneder siden.
Efter en istandsættelse på ca. 3000 kr,- skulle alt have været i orden, men efter nogle dage ville den ikke starte. Først troede vi det var karburatoren, men da vi fik kigget ordentlig på tanken (indvendig) opdagede vi at den var så fuld af rust, at rusten stoppede benzinfilteret fuldstændig, hvilket resulterede i at motoren ikke fik benzin.
Jeg prøver det her en af de nærmeste dage, og skriver evt. hvis der er noget der driller, ellers så skal du nok få point'ne.
| |
| Kommentar Fra : emesen |
Dato : 02-06-03 19:55 |
|
Ok - god fornøjelse, og held og lykke med arvestykket.
Emesen.
| |
|
Du kan prøve den lidt mere barske måde. Du SKAL kun gøre dette med mindre du har en svejser til rådighed!!! Skær et rimeligt hul i buden af tanken (skær kun de 3 af siderne da det er nemmere, at holde stykket på plads igen når det skal svejses. Når du har dette hul skal du smide en stor kæde i og ryste den du kan også bruge mange små. Svejs derefter hullet til igen.
Held og Lykke!!
| |
| Kommentar Fra : Mota |
Dato : 05-06-03 14:22 |
|
Hvorfor skal jag lave hul i bunden? Selve hullet til benzinen er jo næsten så stort om en knyttet barnehånd.
| |
| Kommentar Fra : Mota |
Dato : 05-06-03 14:22 |
|
Hvorfor skal jeg lave hul i bunden? Selve hullet til benzinen er jo næsten så stort om en knyttet barnehånd.
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 05-06-03 16:14 |
|
Hey Mota. Jeg havde samme problem med min Yamaha 4gear indtil for et par timer siden.
Jeg havde også MEGET rust i tanken, men jeg tømte tanken og afmonterede den, og lukkede benzinhanen, og fyldte den op med 2 store håndfulde sten (dem man har i gårdspladser, ca. 2cm brede) og smed dem i tanken, så rystede jeg ellers bare tanken RIGTIG (i ca. 10-15 min. i træk) og hældte så stenene ud og fyldte lidt benzin i og rystede den igen og hældte det ud.. Dette gentog jeg 4-5 gange, hvorefter jeg hældte lidt mere benzin i og fik alt snavset med ud, det gjorde jeg et par gange til det der kom ud var helt rent...
På den måde behøvede jeg ikke at lade den tørre/bruge kaburator sprit. Så satte jeg tanken på plads og fyldte den op med benzin og kørte en rimlig lang tur, hvorefter jeg pillede benzin filteret af og kiggede, nul rust !
Det må siges at have hjulpet en del, og det tog kun 1-2 timer, så den måde kan jeg klart anbefale...
Emesen -> "lidt grus" er altså ikke nok til at få løsnet rusten, du bliver nød til at bruge sten ellers skal du ihvertfald bruge MANGE timer på det !
| |
| Kommentar Fra : sejejoe |
Dato : 05-06-03 17:25 |
|
Jeg havde selv en rusten kreidlertank. Den tømte jeg, hældte sand og husholdningssprit i. Så rystes den godt, og renses for sand og sprit. Husk at lade tanken stå i allermindst 12-14 timer, for at få vandet, som du brugte til at få sandet ud, fordampet.
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 05-06-03 19:03 |
|
Emesen -> Du er vist lige lovlig bange tror jeg
1. Der er ikke vild stor chance for at stenene gnister nok til at antænde evt. benzin.
2. Man hælder jo benzinen ud før man bruger stenene, så der er højest en lille bitte smule i bunden
3. Man sætter jo benzinhanen(lukket) på og skruer "låget" på før man ryster så i tilfælde af at det antænder burde der jo ikke ske noget andet end en lille ildebrand inde i tanken hvilket der jo ikke sker det helt store ved.
I det hele taget, tror jeg sgu ikke det er noget at være nervøs over
| |
|
benzinen trænger tid efter anden ind i metallet. Prøv at svejse på en gammel gryde, selv om den er vasket grundigt af, vil den lugte af mad når metallet bliver varmet op.
| |
|
Selvom tanken er tømt og renset op til flere gange kan der stadig fremkomme dampe og det er dem der hurtigt kan gå ild i!!!
| |
|
Hej!
Hold kæft mand! Jeg er lige blevet klogere! Jeg anede ikke at benzin kunne trænge ind i metal og ophobe sig der! Jeg har en gammel Opel Raket;) og har et problem med tankmåleren. Jeg skal have fundet ud af hvordan jeg gør inden jeg går i gang, og det var sgu godt jeg faldt over svaret fra Klejnsmeden! Det er det jeg altid siger! Spørg de folk der har forstand på sagerne!;)
Mota gamle dreng! Hvad med at få fat i en anden tank - uden rust - prøv at spørg Klejnsmeden hvad han skal have for at flikke sådan en sammen til dig!;)
Hygge!
| |
| Kommentar Fra : Mota |
Dato : 08-06-03 11:18 |
|
NielsErling gamle dreng. Man kan ikke købe en ny original tank til en Puch Vz50, og da denne tank er original og uden buler ville det være dumt at skille sig af med den.
Desuden har jeg nu prøvet at rense den et par gange med grus og vand, og for hver gang bliver der mindre og mindre rust tilbage, så hvorfor købe noget nyt, når det jeg har allerede virker?
| |
| Kommentar Fra : pollo307 |
Dato : 09-06-03 11:04 |
|
hej.... jeg har lige et spørgsmål.... jeg har også en yamaha 4g. og jeg ahr lgie haft den skildt 100% ad. og nu har jeg samlet den igen. pånær ledningsnettet! og der er ikke knist på tændrøret! er det fordi at man skal montere ledningsnettet?
ps. har også pænt meget rust i tanken :)
| |
| Kommentar Fra : jandyhr |
Dato : 16-11-04 10:35 |
|
Rust i tanken fjernes bedst med småsten ell. lign, det tager det løse.
Så skal rustlommerne ordnes, det er de små brune pletter inde i tanken, ellers kommer det jo igen.
Et godt middel til det er FERTAN ( se på nettet) og der efter en god 2 komp. epoxy tankforsegler, evnt TAPOX, det sælges sammen med FERTAN.
Så er den ged vist barberet, der kommer aldrig rust i tanken mere.
Mvh Jan
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|